Varvräknare till fräs
Re: Varvräknare till fräs
0.3% var ju riktigt bra.
Är det någon som har en uppfattning av hur nogrant det är att ta in signal till mach3?
Kanske är någon som har provat. Har kollat i mach3 manualen men inte hittat vilka inställningar man ska göra för att bara övervaka varvtal.
Är det någon som har en uppfattning av hur nogrant det är att ta in signal till mach3?
Kanske är någon som har provat. Har kollat i mach3 manualen men inte hittat vilka inställningar man ska göra för att bara övervaka varvtal.
Det är så pass noggrant så att man kan ha det till "rigid tapping", dvs gänga eller svarva gängor och då behöver spindeln/chuckens hastighet vara mycket välsynkad med motorn som flyttar verktyget.
Det duger väl inte med bara varvtalsmätning för att använda ridgidtaping?
Det måste till en encoder eller resolver.
Det måste till en encoder eller resolver.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mach3 och varvtal, valfri ingång ställd som INDEX i settings
edit/ svar på Cano's fråga
edit/ svar på Cano's fråga
Senast redigerad av tecno 5 januari 2010, 17:47:31, redigerad totalt 1 gång.
Men är det verkligen ridgidtaping?
Kan man gänga flera gånger i samma hål, och gängtappen hittar rätt?
Kan man gänga flera gånger i samma hål, och gängtappen hittar rätt?
- tecno
- Kontakt:
Rigid tapping kräver nog lite mera, servon till en början och encoder.
För oss i korpen så kör man med följande typ av enskäriga verktyg, funkar rakt av utan varvtals indikering om man så vill.
Från M2.5 till M16 (olika verktyg förståss) samt metrisk kabelgenomförings gängor PG?

För oss i korpen så kör man med följande typ av enskäriga verktyg, funkar rakt av utan varvtals indikering om man så vill.
Från M2.5 till M16 (olika verktyg förståss) samt metrisk kabelgenomförings gängor PG?

- tecno
- Kontakt:
Svar på din fråga säter så med hjälp av index så hittar ju Mach3 rätt då man slår gängor i svarv så då bör ju detta även fungera med ridig tapping
Jag tänkte faktiskt på svarv med indexpuls. Med andra ord så är Mach ganska exakt när det gäller synkning/varvtal. Rigid tapping var ett dåligt exempel, det behövs en reverserbar motor med enkoder för det. Men mach pallar det med så vitt jag förstår!
Man måste väl ha en startpuls från spindeln, en gång per varv, i alla fall?tecno skrev:Svar på din fråga säter så med hjälp av index så hittar ju Mach3 rätt då man slår gängor i svarv så då bör ju detta även fungera med ridig tapping
Vad är det för intressanta verktyg på bilden, några slags gängtappar eller?
- tecno
- Kontakt:
Index = 1puls/varv
Gängfräs med 3-skär med förborrande fräs, man fräser neråt i den stigningen som erfodras med dito ytterradie. Verktyget är allstå mindre än frigången i hålet.
http://www.vhf.eu/en/Tools
Gängfräs med 3-skär med förborrande fräs, man fräser neråt i den stigningen som erfodras med dito ytterradie. Verktyget är allstå mindre än frigången i hålet.
http://www.vhf.eu/en/Tools
Nu har jag fått hem voltmetern som ska ersätta orginalvarvräknaren.
Efter lite letande hittade jag en AC 0-15 V mätare på Ebay i kina.
Den kostade 117kr och fri frakt hem till brevlådan kan man ju inte klaga på
Provkopplade den idag och den har samma "skala" som den gamla mätaren så jag ska försöka flytta över elektroniken till det gamla mätarhuset, tror det ska gå då komponenterna har ungefär samma storlek.
För att kalibrera mätaren tänkte jag använda en cykeldator.
mvh tommy

Efter lite letande hittade jag en AC 0-15 V mätare på Ebay i kina.
Den kostade 117kr och fri frakt hem till brevlådan kan man ju inte klaga på

Provkopplade den idag och den har samma "skala" som den gamla mätaren så jag ska försöka flytta över elektroniken till det gamla mätarhuset, tror det ska gå då komponenterna har ungefär samma storlek.
För att kalibrera mätaren tänkte jag använda en cykeldator.
mvh tommy

Då var varvräknarprojektet avslutat.
Det var ganska mycket kapande o filande för att få in dom nya voltmeterdelarna i det gamla
varvräknarhuset, konstigt nog förberede inte tillverkaren för 40 år sedan att någon dåre skulle fylla deras fina instrument med en massa fulelektronik från kina
Det stämde inte riktigt med dom gamla varvmarkeringarna så det blev lite nya streck med en tuschpenna,inte direkt snyggt men det får duga.
Maskinen går väldigt jämt och fint så det var svårt att avgöra om man hade tex 1000 eller 2000
varv/min utan varvräknare.
mvh tommy

Det var ganska mycket kapande o filande för att få in dom nya voltmeterdelarna i det gamla
varvräknarhuset, konstigt nog förberede inte tillverkaren för 40 år sedan att någon dåre skulle fylla deras fina instrument med en massa fulelektronik från kina

Det stämde inte riktigt med dom gamla varvmarkeringarna så det blev lite nya streck med en tuschpenna,inte direkt snyggt men det får duga.
Maskinen går väldigt jämt och fint så det var svårt att avgöra om man hade tex 1000 eller 2000
varv/min utan varvräknare.
mvh tommy

Varför köpte du inte en handhållen varvräknare (tachometer) på ebay, dom kostar under hundringen och ger ett väldigt exakt värde?
Exempelvis http://cgi.ebay.com/Digital-Laser-Photo ... 562d3bd022
Exempelvis http://cgi.ebay.com/Digital-Laser-Photo ... 562d3bd022
Jo visst hade det väl varit det smartaste att köpa en sådan.
Men jag tyckte det var tråkigt att se den trasiga orginalvarvräknaren och veta att sitter en massa prylar för att driva den till ingen nytta.
Så jag ville helst få igång den igen.
Sen om man inte kan läsa ut varvtalet superexakt på den spelar mindre roll.
mvh tommy
Men jag tyckte det var tråkigt att se den trasiga orginalvarvräknaren och veta att sitter en massa prylar för att driva den till ingen nytta.
Så jag ville helst få igång den igen.
Sen om man inte kan läsa ut varvtalet superexakt på den spelar mindre roll.
mvh tommy
Är det någon som har ett bra knep att skarva en rund rem ca 10 mm i diameter.
Det var nån typ av silikonslang som var limmad innan,men jag hittade inget lim som funkade.
Till slut "sydde" jag ihop den med ståltråd och tejpade över skarven men det blev väl ingen jämn skarv direkt.
Den ska driva en varvtalsgenerator till en fräs och en hel rem går inte att få på drivaxeln utan att dela maskinen på mitten.
mvh tommy

Det var nån typ av silikonslang som var limmad innan,men jag hittade inget lim som funkade.
Till slut "sydde" jag ihop den med ståltråd och tejpade över skarven men det blev väl ingen jämn skarv direkt.
Den ska driva en varvtalsgenerator till en fräs och en hel rem går inte att få på drivaxeln utan att dela maskinen på mitten.
mvh tommy