Operera in RFID-tagg i handen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mooo

Inlägg av mooo »

chille skrev: Tror ni det klarar andra taggar än Mifare?
Läsaren är baserad RC500 chipet.

Det chippet klarar ISO 14443 A baserade taggar och sådan finns det en hel del olika...
Men de vanligaste ISO 14443 taggen är Mifare tagarna.

Men jag kommer inte ihåg om den klarar alla Mifare taggarna.
Det finns ett antal sådana med...

/Mooo
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej. Men isof vore det väl ändå bättre att ha en helt "neutral" läsare/skrivare? Dvs en där alla protokoll och sånt fixas i mjukvara via någon µC eller nått, istället för hårdkodat i en IC?

Eller är det så pass få taggar som inte är ISO14443(A) att det inte är lönt arbetet?

Annars vore det ju guld med en universalläsare som grejade både 13.56MHz och 125kHz :)

EDIT: Hittade en länk till en RFID läsare/skrivare som det finns scheman till. Går även att köpa PCB eller färgdigbyggda. HIT ME!. Kanske skulle satsa på att modifiera den lite istället. Den klarar dessutom ISO 14443, ISO 15693 med mera.
mooo

Inlägg av mooo »

Mja... en helt "neutral" läsare går tyvärr inte.
Ska man kunna läsa o skriva till Mifare Taggar så måste man använda
Philips egna läsarchip. I Mifarestandarden så ingår delar som
Philips inte har släppt. (Kryptering vid inloggning till taggen bland annat.)

125kHz och 13.56MHz kräver olika storlekar på antennerna så de går tyvärr inte att kombinera.

Den läsaren är baserad på det nyare Philips RC632 chipet.
Den klarar en hel del olika taggar men det är mjukvaran i CPUn som styr hur RC632 chipet ska bete sig för att kunna läsa en viss typ av tag.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej. Då får det nog bli det senare chipet.

Jo antennerna blir ju olika, men man skulle ju kunna ha en apparat med två olika antenner i.

Frågan är egentligen vilken tagg man ska ha. Jag hade ju funderat på en HITAG S 2048, men den kör ju på 125kHz. Och till Mifare verkar det ju inte finnas några implantat. Frågan är ifall inte en HITAG skulle identifieras som en vanlig tagg med enbart ID, typ för dörrar och så, medans man kan använda minne och liknande när man använder den privat. Då skulle man ju klara sig med enbart en tagg. En jävla djungel det här med RFID

Kolla menyn till vänster. Där finns de vanliga standarderna med. HIT ME!

EDIT: Hittade en tysk säljare som hade en hel del RFID-grejer. Även små OEM-kretskort med läsare för cirka 180kr. HIT ME!. Är ju skitbra pris. Bara kretskortet kostar ju säkert en 50-lapp, sen tillkommer ju pris för kretsar och montage. Är de sådär billiga kan man ju bygga massa RFID-saker. :lol:

Dock förstår jag mig inte på ifall de dyrare kitten kan skriva också, är inte så bra på tyska.

Fanns även några andra grejer på ebay.de som verkade intressanta. Dock hinner jag inte kika nu.

Fältvecka 2 here i come! Är tillbaka på torsdagen den 12e :)
mooo

Inlägg av mooo »

Jo jag skulle också välja den. En stor fördel är att firmwaren är opensource.

Angående de billigaste läsarna så kan de mycket väl vara så att de bara kan "Läsa" ifrån taggarna.
Det är därför som det är en del RFID läsare som marknadsförs som "Läsare och skrivare".

Problemet med passersystem är att det finns många av företag gjorda hemakok..
Troligtvis så använder de ungefär 125kHz men sen så blir det lurigt.....
Så man måste kolla vad det är för system man ska använda taggen i.

Ha det skoj i skogen! :)
/Mooo
killernils

Inlägg av killernils »

E de bara jag som ser scenariot när han ska gå ut ur en affär me framtidens stölbågar installerade? :D
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Meeeeen varfööööööör pojkvasker??

När du ändå håller på varför bygger du inte om dig till en Borg likväl
så har du gjort nått rejält! Att peta gem under nageln gör bara fasligt
ont! Men OK då vissa är ju själv plågare tydligen! :lol:

/Gunkisen
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Borde du inte satsa på en RFID från en veterinär? dom är ju byggda för att
hålla för alla dom våldsamheter en katt eller hund kan ta sig till.

Om du tänkte parera slag med handen är du helt fel ute slag pareras genom
att slå dem ur bana med underarmen inom militären :) Jag brukar mest skära
eller klämma mig om jag skadar mig på militär utrustning, tror det är rätt liten
risk för ett direkt slag mot handen om du inte ska tillhöra något av de mer
skumma jägarförbanden och tänker öva förhörteknik
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

nole: Jo, men det är ju samma taggar.

Jo, klart man parerar slag med underarmen. Men att jag övat det i typ en timma betyder ju inte att jag alltid lyckas :) Dessutom kan det ju komma någon annan skum övning som involverar handen. :(
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Hur mycket känns den då? antar att det kan göra ganska ont att göra tex armhävningar (läs BRAK) om den ligger skumt till eller?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nä, den känns typ inte alls, om man inte börjar klämma där förståss. Så de 50 armhävningar vi gör varje morgon är nog inget problem. Btw så heter det armsträckningar 8)

Får se hur det blir. Fortfarande inte hittat någon plastkirurg. Ska leta vidare nu när jag äntligen fått liv i laptopen. Den säckade ju ihop innan fältveckan :( Har äntligen lite ledig tid nu, typ 4 timmar per dag. :)
mcdanne82
EF Sponsor

Re: Operera in RFID-tagg i handen

Inlägg av mcdanne82 »

Hur gick det med detta projekt, vore kul att höra om det blev nått eller om det avbröts av nån orsak.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag gav upp letandet, men den dagen jag trillar över någon som kan stoppa in taggen så kör jag så det ryker 8)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den som djur får, förefaller rätt lite och solid. Om man får ett slag på den så är det nog det som är runt omkring som pajar före.

Problemet är nog att få bort den när det inte är roligt längre, lite som med en tatuering med namnet på ett band som inte är lika "coolt" efter 35år.

"Coolt" för ca 60år sen var att folk på eget bevåg opererade in magneter under huden. Så kunde man lyfta några gem helt "magiskt" ... och det var ju lite kul tills alla man kände hade lärt sig. Tydligen la det sig brosk runt dessa prylar och att sen tabort dom omfattar rätt mycket grävande.

Jo... en sak till, givetvis är det ABSOLUT NEJ TILL MRI-KAMERA på akuten/sjukhus och det kan ju vara dödligt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

den här tråden har jag helt missat!! så det finns alltså fler dårar som vill pilla in RFID taggar :D jag funderar på o sätta en i axeln nånstans. bara för att man är en äkta geek-boy :D kari byron på mythbusters har en inopererad i överarmen, jag kommer inte ihåg vilket avsnitt det var men man kan ju maila och fråga :) det finns ju dom modeller som är som en sticker med en antenn och sen chippet i mitten. om man kanske skulle klistar på en sådan ist. det är både enklare och mer stöttåligt. men det är ju inte alls lika coolt :D jag ska fundera vidare.

läst ur tråden att man sätter dom där det är mycket lös hud, varför inte köra in en i pungen då? :mrgreen: så kan man ha läsaren i datorstolen så loggar man in automagiskt :D och vem vet, hustrun kanske förder kretskort efter det :wink:

edit: hittade mythbustersklippet.
Skriv svar