Om den ser ut så som på bilden hos biltema är den definitivt inte OK - alldeles för dålig skärmning.
Om den ser ut så som på bilden hos Kjell kan den vara OK, men vet man ju inte utan att mäta. Även om man köper en rulle idag och den är OK så är ju inte det någon garanti för att dom har samma kabel nästa vecka eftersom dom inte specificerat några data.
Installation av "TV antenn anläggning" i villa
- Anahka1975
Re: Installation av "TV antenn anläggning" i villa
Ok, då blir det nog en 4-kanalare på kjell och stjärnnät.
Vad ska jag då ha för uttag?
Såg att de hade 2 typer av förstärkare. 30294 eller 30135? Den första verkar ju mer proffsig...
Men då verkar det ju som man inte kan ansluta tvn direkt, och till den andra, vad ska man ha för uttag då?
Vad ska jag då ha för uttag?
Såg att de hade 2 typer av förstärkare. 30294 eller 30135? Den första verkar ju mer proffsig...
Men då verkar det ju som man inte kan ansluta tvn direkt, och till den andra, vad ska man ha för uttag då?
Den andra är går väl att använda men den har två nackdelar:
Högt brustal - förutsätter att du har en stark signal från antennen redan eller förförstärkare.
IEC-kontakter. HF-täta sådana är dyra och jobbiga att montera. Man kan istället använda en f-kontakt med en iec-adapter men det blir ju lite mera plock.
Om jag får välja använder jag bara prylar med F-anslutning eller ännu hellre sådan klämanslutning som är i dom nyare mastförstärkarna.
Det beror ju lite på avstånd till sändaren, men om du inte har lång kabel från antennen och normala förhållanden så går det i princip med vilken som av dom.
Där jag verkar är det 50km till sändaren och ofta träd och elände - då duger det bara med mastförstärkare direkt vid antennen.
I stan finns det dom som klarar sig på en dipol uppspikad på väggen...
Edit: slututtag ska du ha.
Högt brustal - förutsätter att du har en stark signal från antennen redan eller förförstärkare.
IEC-kontakter. HF-täta sådana är dyra och jobbiga att montera. Man kan istället använda en f-kontakt med en iec-adapter men det blir ju lite mera plock.
Om jag får välja använder jag bara prylar med F-anslutning eller ännu hellre sådan klämanslutning som är i dom nyare mastförstärkarna.
Det beror ju lite på avstånd till sändaren, men om du inte har lång kabel från antennen och normala förhållanden så går det i princip med vilken som av dom.
Där jag verkar är det 50km till sändaren och ofta träd och elände - då duger det bara med mastförstärkare direkt vid antennen.
I stan finns det dom som klarar sig på en dipol uppspikad på väggen...
Edit: slututtag ska du ha.
- Anahka1975
Om jag sätter denna http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,642500000 och sedan slututag M1 ett på varje utgång, är det ok?
Måste jag "terminera" oanvända utgångat på förstärkaren? (Kommer troligen inte sätta upp alla uttag ännu...)
Har kanske 6-8m kabel Max mellan antenn och förstärkarens tänkta placering.
Måste jag "terminera" oanvända utgångat på förstärkaren? (Kommer troligen inte sätta upp alla uttag ännu...)
Har kanske 6-8m kabel Max mellan antenn och förstärkarens tänkta placering.
Det blir alldeles utmärkt.
Utgångarna är troligen såpass isolerade att det går bra utan terminering, annars är det väldigt smidigt att skruva dit ett slutmotstånd, det hade jag gjort om det skulle vara permanent oanvänt.
Utgångarna är troligen såpass isolerade att det går bra utan terminering, annars är det väldigt smidigt att skruva dit ett slutmotstånd, det hade jag gjort om det skulle vara permanent oanvänt.
- Anahka1975
Tack för all hjälp.
Får bli ett Kjell besök vid nästa tur till Karlstad med andra ord.
Får bli ett Kjell besök vid nästa tur till Karlstad med andra ord.