Vilken skrivhastighet på SDHC minneskort behöver jag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Vilken skrivhastighet på SDHC minneskort behöver jag?

Inlägg av limpan4all »

Nja, där vill jag inte hålla med.
Det är stor skillnad på kortläsare och kortläsare även om dom kopplas via USB, tyvärr så verkar det inte finnas någon SDHC FW 400/800 läsare som det finns UDMA CF korten.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Står inget i manualen vad jag kan hitta:

http://www.forestgrove.se/ef/sx1.pdf

info från canons sida:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Fi ... sp?specs=1
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Maximal hastighet på USB2 är runt 60MB/s per chipset.
Denna hastighet delas med alla anslutna enheter.
Dock är det mycket overhead inkluderat i en USB-transfer, vilket drar ned hastigheten rätt mycket.
Med endast en enhet påkopplad på ett chipset blir den maximala praktiska hastigheten runt 20-30MB/s, men det är ju oftast en utopi, då man har flera enheter per chipset i regel, typ tangentbord, mus, skrivare osv.

Dessutom, handlar det mycket om kablar och kabellängd mm, vilket också drar ned hastigheten markant.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej Stolleman

Jag har haft en sådan kamera så om du vill veta något mera om den innan du köper den så kan jag ju berätta. Inte för jag är någon fotoexpert men jag har ju upptäckt både för och nackdelar med den. När det gäller kortet ska du väl inte köpa på dig ett för dyrt. Jag köpte min för typ ett år sedan och köpte då det snabbaste 8GB kortet som fanns på Inet. Ett SanDisk Extreme III SDHC 20MB/s 8GB

Fungerade hur fort som helst (vilket förstås är en subjektiv uppfattning :) )

Vill du ha exempelbilder både bra och dåliga kan du ju PM:a mig.

Hälsningar Håkan
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag kör ett Verbatim class6-kort på 8GB för ett par hundra i min D90. Knäpper en hel del serier, men har aldrig märkt att minneskortet begränsar. Iofs antagligen rätt stor cache i kameran.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har ett SanDisk SDHC Extreme III till min Casio EX-F1, och det går snabbt och fint. Dessutom följde det med en liten SDHC-läsare med kortet, så man slipper krånglet med kabel till kameran. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

När jag hade köpt min Nikon D70 kollade jag runt på nätet och konstaterade att jag inte behöver nåt snabbare än vanliga Compact Flash eftersom kameran inte klarar av att mata ut mer. (Folk har gjort tester med olika minneskort och spelat in slutarljudet från kameran för att mäta antal bilder per sekund.)

Hög hastighet är då viktigare när man ska tanka ur bilderna från minneskortet. Där kan det göra skillnad.

Men det är ju som sagt var för D70 det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I min kamera st¨r det också att man kan ta fler kort i snabb följd med snabbare minneskort, men det står INGENTING om hur snabba dom ska vara osv.

Jag köpte också ett sandisk extreme III, men jag vete fan om det gjorde nån nytta.. men prisskillnaden var rätt liten.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Datorn har ju flera USB-portar. Ofta sitter dom parvis på ett USB-chip. Så om man ska ha hög överföringshastighet så ska man sätta enheten på ett helt egen chip. Man ska inte låta USB-hårddisken dela samma chip som tangentbord/mus från 1997.

I windows-XP är det lätt att gå in i enhetshanteraren och välja att visa all hårdvara efter anslutning. Då får man se vilka USB-enheter som sitter på vilket chip.

Är man inte nöjd så är det ju bara att flytta en pryl till ett annat uttag och direkt se var den tog vägen.

Är man ändå inte nöjd så kan man köpa ett helt eget "PCI/PCI-e till USB" kort får några få dollar på Ebay.

---

Normalt har ju kameror en liten lysdiod som visar när den skriver till kortet. Så tar man ett stoppur och ställer kameran på RAW i högst upplösning så kan man klocka hur lång tid det tar för kameran att spara till kortet. I min gamla kamera tog det mellan 11 sekunder till 4 sekunder att spara 22MB, beroende på vilket SD-kort jag använde.

Ett annat sätt är ju att bara testa hur många bilder man kan ta på 30sekunder, med olika kort. Låna av en kompis om inte annat.
Skriv svar