xbee laglighet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Re: xbee laglighet?

Inlägg av Illuwatar »

2.4 GHz-promodellen är på teoretiska 1.5 km. Det var 900 MHz som kunde nå 10 km. 2.4 GHz är väldigt likt WLAN, så du lär ha samma utbredningsproblem med dessa moduler. Du kanske skall leta efter en lösning som jobbar inom ett lägre frekvensband med högre penetrationsförmåga? 27MHz kanske?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Går man ned i frekvens så mycket tappar man uteffekt på sändar sidan....bäst för portabelt och bärbart bruk är i området 300 - 1000 mhz - nedanför tappar man uteffekt pga antennvilkor och ovan ryker det på dämpningen.

Det är därför tv frekvenserna i mitten på detta band låg där...och nu är ute på anbud till mobildata tjänster som telefoni och data.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag gjorde lite egna praktiska prov med CC2530, ena sidan hade en vanlig sticka antenn den andra en chipanten. Dessa nådde ca 700m med full datahastighet (250kbps). Med en CC 2590 på ena ändan och intrimmad för att vara laglig kan man nog nå 1km fri sikt utan att behöva riktantenner.

"Sitta på en ROV" du menar som i Remote operated underwater veichels. 2.4Ghz och vatten är INGEN bra kombination, microvågsugnar ligger på 2.4Ghz av en anledning. Du behöver ner på mycket lägre frekvenser för att få någon räckvidd.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Halvt off, Mmm... Jag har också tänkt i samma banor, men konstaterade också att den teoretiska (har ej testat praktiskt, men vore intressant om någon visste mer om detta...) räckvidden blev våldsamt begränsad nere i doppet (iaf med standard prylar för svenska marknaden. (och tyverr är det, för övrigt som sagt, inte exakt samma regler här som i staterna men risken att man stör ut något seriöst borde vara relativt liten men man vet ju aldrig vilket folk man kan tänkas träffa på... (men är för min del väldigt sugen på att testa i allafall))). :humm: Ser med största intresse fram mot fortsättningen. :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag skulle gissa att han menar ROVER (dvs landgående obemannat fordon) inte ROV eftersom han snackar om hinder som träd och betongmurar m.m. (Har dock inte läst hela tråden)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ja, precis, den ska gå på land. men finns det ingen bra lösning för att få en trådlös länk blir den nog inte av.
Står inte ROV för Remotly Operated Vehicle?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off Topic,
Bra fråga, bägge alternativen verkar korrekt...

Nå, åter till topic. :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ta hem 2 st xbee pro och testa. du klarar dig nog långt på det

Jag snålade och köpte bara 1 pro av någon anledning :( kan tyvärr inte testa
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

i Sverige (kanske hela EU?) är väl motsvarande band 868MHz du kanske skulle hitta något liknande:
http://www.rfcafe.com/miscellany/press- ... 5-2009.htm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det absolut enklaste kanske är att använda GPRS?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Finns det något alternativ till xbee om jag vill nå ca 5km och ha minst 115.2 kb/s?
115.2 kb/s Blir svårt med GPRS. Men en 3G enhet kanske? Fast det tillkommer ju en del kostnader när Televerket är inblandat :(
Skriv svar