Vilket antivirus kör ni? Synpunkter?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vilket antivirus kör ni? Synpunkter?

Inlägg av TomasL »

Tja när det gäller footprints så förbrukar Norton AV ca 9MB i iddle och ca 80MB när den skannar, inte mycket, cpu-lasten är dock 0, dvs inte märkbart.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Jag bytte just ut F-Secure till Avira på alla datorer på vårt företag, eftersom våra licenser hade blivit gamla och alla var rätt missnöjda med hur segt F-Secure var.
Hitills har vi vart nöjda.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

RAM Minne /CPU Cykler ja.
xxargs

Inlägg av xxargs »

precis - det är hur den hanterar HD-accessen och hur intelligent strategi som används där för att störa användaren så lite som möjligt både vid uppstart och användande som verkligen är intressant - hur många har inte suttit vid en nystartad laptop i 2 minuter i vänta på att bli användbar bara för att AV-programmet belägger HD:n fullständigt i början...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Sedan är en annan viktig aspekt hur installation och uppdateringar sker. Helst vill jag ha en exe eller msi som kan köras helt tyst. (Vi installerar med ZEN for Desktops)

Vidare måste man kunna hantera licenser snyggt. Det kunde man en gång i CA EZ Antivirus, men de nya versionerna är ett kaos.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

NAV går att installera helt tyst om man vill, uppdateringar sköts automatiskt, samma gäller prenumerationerna.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Kör inte något AV på någon utav mina datorer, bara man vet vad man är inne på så är det lugnt. :)

Annars lägger jag en röst på AVG (gratis) och Kaspersky (kostar).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

NAV går att installera helt tyst om man
Före vi valde CA EZ AV en gång i tiden så utvärderade jag flera, bland annat NAV, McAfee och F-Secure och NAV kom sist... Men den kan ju ha blivit bättre sedan dess.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

project_x skrev:Kör inte något AV på någon utav mina datorer, bara man vet vad man är inne på så är det lugnt. :)
Surfar du bara på internt LAN så kanske :lol:

För ett tag sedan fanns t ex ett ökänt iframe-virus i en reklambanner på massor av seriösa sajter. Avast varnade direkt och avbröt dataströmmen. Utan skydd hade infektionen varit ett faktum, och frågan är när man hade upptäckt att man var drabbad.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Men seriöst, har inte kört något AV på över ett år. Vad är ni inne på för sidor :)

Vem vet, man kanske är smittad O_o
sedated

Inlägg av sedated »

bytte på alla våra datorer från CA till NOD32 för ett halvår sedan.

jag är i stort sett nöjd, scanning tar alltid resurser. men jag väljer att köra dem sent på kvällen. realtidsskyddet verkar bra, häromdagen satte det stopp för nåt skit från en websida jag besökte.

licens hanteringen är bra tycker jag. du installerar SW sen kopplar du upp dig och aktiverar licensen eller licenserna.

att köra utan AV låter vågat..
sm4rpq

Inlägg av sm4rpq »

F-Secure på jobbet. Blir bara långsammare och långsammare. Tar allt minne du har och släpper möjligen ifrån sig lite om du nödvändigtvis måste köra något annat program. Förmodligen ett av de bästa på att hitta virus, men jag skulle ändå säga undvik p.g.a. resurskraven.

Microsofts eget på några datorer hemma. Verkar lovande än så länge. Gratis (om du har en riktig windows-version). Verkar resurssnålt vad jag sett hittils.

Inget alls på datorer som inte har direktförbindelse med internet utan bara sitter på mitt interna trådbaserade nätverk.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Kör NOD32 och Panda på datorerna. Tycker dock datorn blir seg när Panda uppdaterar(dagligen). Men den hittar väldigt mycket virus. Har aldrig märkt att det funnits virus heller så det funkar väl bra :)

NOD32 har tagit det mesta. Ett virus på ca 1 år.

Använde Norton ett tag men det var segt och tog inte alla virus.

AVG verkar inget vidare. Har skannat andras datorer med Malwarebytes Anti-Malware och hittat massa skit som inte AVG gjorde. Men jag har inte haft det installerat själv...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Malwarebytes Anti-Malware är ju bara för att hitta spyware? Hittar den öht några virus?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Nja. Beror väl på hur man definierar "virus" :) Ett virus kan ju vara en trojan, spyware...
Malwarebytes hittar iaf program som inte flera andra AV-program hittar. (program som kopierar sig och lägger sig lite var stans i datorn och i autostart, säger att det är ett antivirus-program och hittar massa virus som man ska betala för för att få bort, vad man nu vill kalla det för typ av malware :) )

Namnet (malware) är ju iaf samlingsord för virus, maskar, trojaner, spyware, keyloggers etc enligt wikipedia

Det kan ju användas som komplement iaf :)
Skriv svar