jordning av dator via element(vattenburet)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: jordning av dator via element(vattenburet)

Inlägg av TomasL »

Och vill jag minnas de större fastighetsägarna är skyldiga att renovera elen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hawk skrev: Kan jag använda grannens jord, det hade varit ett billigt alternativ, hål i väggen finns redan
Som MadModder har sagt så funkar det inte. Det är inte säkert att jorden i din lägenhet och jorden i grannens lägenhet har samma potential. Och om grannen stänger av huvudströmmen för att göra arbete i sin lägenhet så kan det komma ström bakvägen från din lägenhet.

Fas, nolla och jord skall alltid komma samma väg, så ledningarna är lika långa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

TomasL: Det är stambytt i denna fastighet, innan de kraven infördes. Och vi har från riksbyggen inte fått in någon slags information om detta till styrelsen. Ett stort område mitt emot här med många fastigheter byggdes 1990, ojordat. Och så är det fortfarande.
Jag vet faktiskt inte många fastigheter här i stan som har jordat förutom i kök och våtutrymmen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man vill ha EMC "jord" kan man gå via en kondensator som tar HF delen.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

hej!

jag har samma problem, jag flyttade till en ny lägenhet för några veckor sedan, och de finns ett! jordat uttag och de är under el centralen i hallen, de finns inte ens jord i köket!

problem nummer 1: är min datautrustning som mår bäst att vara i en jordad miljö, både för säkerheten och för att slippa strömmar som vandrar runt i nätverkskablar, ström kablar mm....

problem nummer 2: köket... efter som inte de finns någon skyddsjord så är de rentav FARLIGT att använda köksmaskiner, tex kaffebryggare och mickro, har runt 100 volt mellan elementet och kaffebryggaren om jag inte har sladden från hallen inkopplad.
kort och gott, hela lägenheten går på uttaget i hallen :D - en JÄVLIGT ful lösning, men fullt fungerande :roll:

hur är de med de där egentligen? - vad säger lagen? huset är byggt 1950, och jag låvar elen är från att huset byggdes, torra kablar, alla har samma färg,mm...

ska man säga till hyresvärden, eller ska man låta bli?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag är rätt säker på att hyresvärden är skyldig att byta till jordat i våtrummen (tex kök). Om inte annat bör du i alla fall ta kontakt med dem, skulle förvåna mig om de inte gör det även om lagen nu inte skulle kräva det, det är ju totalt livsfarligt. Vi har självklart gjort det i alla lägenheterna vi äger!
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

STOPP OCH BELÄGG SJÄLVMORDSPILOTER

1: Det får inte finnas en blandning av jordade och ojordade uttag i ett rum.
2: Ta inte "jord" från ett element eller vattenledningsrör.
3: Dra inte en separat jordledning från ett annat rum.
4: Dra inte in en jordad förlängningssladd i ett rum där det finns ojordade uttag.

Varför inte det då?
Jo...

Om en apparat som är ansluten i ett ojordat uttag får ett fel som gör att höljet blir strömförande så är det såklart illa men om det samtidigt finns en annan apparat som är ansluten i ett jordat uttag så är det en sågott som säker dödsdom.
I det första fallet får man en rejäl kyss men eftersom man inte är ordentligt jordad så har man en hyfsad chans att klara sig.
I det andra fallet så kan man råka ha kontakt med den jordade apparaten när man kommer åt den felaktiga och eftersom man då har en perfekt anslutning mot jord så kan ni nog själva räkna ut vad som händer... Grillad elektronikforumist.

Så jag upprepar:
Trixa för helvete inte med egna jordlösningar, det finns en anledning till att det finns föreskrifter som förbjuder det.

Vill du ha ett jordat uttag i ett rum så måste samtliga bytas ut, även uttag i taket för lampor.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

hmm... men okej... kan faktiskt förstå de till en viss del, men då borde de ju vara olagligt att ha vattenburet element i samma rum som ett ojordat utag!!!!! ???
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vattenburet element är inte lika bra jord som en riktig jord (vilket förklarades tidigt i tråden).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sen vill man inte ha några strömmar i vattenledningar då dessa inte går parallellt med fasen, ur el-fält synpunkt är detta sämsta tänkbara.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

zeylon påstod att de var farligt att blanda jordat med ojordat, antagligen pga risken för felande utrustning kopplad i de ojordade utagen.. det skulle inte bli så bra om man tog i en jordad apparat samtidigt som man har andra handen på den jordade apparaten...

isåfall borde deara lika farligt att tex ha ojordat i samma rum som ett element... iomed att de är "hyfsat" jordat
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Alla element som jag sett i bostadshus har varit målade med ett rejält lager färg.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Men inte termostaten
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis, och ofta är rören upp dit av kromad typ. Men det hör väl inte hit. Ett lager färg ska inte räknas som en fullgod isolator. :D
Och urslag i färgen händer så lätt. Såna har jag märkt när jag suttit lutad mot ett element och ska öppna datorchassit...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Men färgen är ju inte det enda skyddet. För att få en stöt krävs:
1. Att färgen är trasig (eller att man pillar på omålade delar)
2. Att man håller i elementet just där
3. Att man håller i en apparat
4. Att apparaten är strömförande

Det är ganska mycket som måste gå fel!

I och för sig så har man ju kanske datorer på ställen där man måste krypa och komma i kontakt med elementet... Jag känner igen det där. :) Så reglerna kanske inte är lika lyckade som förr i tiden. Men nu ska ju all nyinstallation vara jordad så man kanske har hängt med i utvecklingen ändå! :)

Men, i vilket fall som helst: risken att komma i kontakt med jord då man håller i en strömförande apparat ökar av att man börjar jorda fler saker än elementet i sitt rum. Frågan är om det vägs upp av att en mindre del av apparaterna i rummet kan bli strömförande efter ett enkelfel.
Skriv svar