Få olika display att fungera?..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Keymaster

Få olika display att fungera?..

Inlägg av Keymaster »

Hej. Vill börja med att säga att jag är helt grön inom elekronik men har planer på att bli en elektriker en dag :).

Min fråga är:
Kan man plocka en display från vilken enhet som helst och få den att fungera?
Senast redigerad av Keymaster 11 januari 2011, 02:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Få olika display att fungera?..

Inlägg av TomasL »

Nej det kan man inte.
Du behöver databladet för displayen, sedan behöver du nån form av dator/mikroprocessor som skicka informationen till displayen, dessutom behöver du förmodligen lite extra elektronik för att få det hela att passa ihop.
Keymaster

Inlägg av Keymaster »

TomasL..
okej. hur fixar man databladet till en display då..???
och jag fattar att man nu behöver lite mikrochippar o allt de där.. men med det menas ju att det går...
Senast redigerad av Keymaster 11 januari 2011, 02:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Å nej, inte en uppkäftig slyngel till :evil:
PTC

Inlägg av PTC »

Håller med :roll:
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ett tips är att du läser in dig så du i alla fall kan något om ämnet innan du kritiserar de svar du får och de personer som är insatta.

Och för att svara:
Nej, de flesta displayer fungerar på helt olika sätt, både matnings spänningar/interface/protokoll skiljer.
Vissa displayer kräver konstant ny data, vissa displayer har internt minne så den "kommer ihåg" bilden.

Och om du vill lära dig att koppla en knappsats till en display behöver du en µC, jag skulle tipsa om någon PIC iom att det är den familjen jag har mest koll på.

Läs följande, förstå datan och återkom sedan:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... le=HD44780
http://www.sparkfun.com/datasheets/LCD/HD44780.pdf
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41291D.pdf

Du behöver också skaffa en programmerare och lära dig vad en knapp är och hur man läser av dem. antingen en pinne/knapp eller i matris.

Oj, glömde nästan:
Du bör lära dig assembler och ev C.
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pi ... icmain.htm
Den sidan använde jag mig av när jag började med pic.
C guide får du googla på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Suck!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja ja, dessa slynglar som inte är torra bakom öronen än, och dessutom saknar vanligt folkvett.
Nä, jag skall inte hetsa upp mig i dag, nu dagen före.
Nu skall jag dricka några guinness och koka skinka.

God jul på er alla, även du pôjk-slyngel (nån elektriker lär du inte kunna bli med den inställningen)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Kan inte bli många klappar under granen med den attityden... Jag borde egentligen inte ens skriva något men herregud, hur arrogant kan man bli?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eftersom frågeställaren som vanligt utelämnat relevanta fakta för att egentligen säga något konkret så kan det vara läge att ta med dom.
Och iaf läsa på principerna för hur displayenheterna fungerar.

Och inte minst låt bli att förolämpa personer som faktiskt med utgångspunkt i hur inlägget formulerades en faktor på minst 10 gånger mer kunskap om hur det fungerar.

Går det att koppla ihop displayer och knappsatser efter behag. Tja, det beror på! nummer ett är att antingen få tag på databladet eller köra reverse engineering. Har man tur kan man koppla in kompatibla enheter direkt. Annars måste styrenhetens kod också modifieras. Men information om det ens är en mikrokontroller med i sammanhanget skulle underlätta..!

Kardemumma.. ett av dom spydigaste inläggen på länge. Tråkigt men sant.
TomasL ta inte åt dig av detta trams :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gör inte det heller, det är ju Jul :D :lol:
Dessutom är det ju en snorunge, och som far måste ju man lägga band på sig själv, eller hur.

Edit, tom, min grabb (15) häpnade när han såg svaret från TS, hans kommentar var "go on it, kill him", man som sagt JUL.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Keymaster skrev:TomasL..
okej. hur fixar man databladet till en display då..???
och jag fattar att man nu behöver lite mikrochippar o allt de där.. men med det menas ju att det går...
ska inte vara några konstigheter tycker jag... att bara koppla en display ihop med en knappsats ska man inte behöva vara en raketforskare för.. men TomasL om du inte fattar nått så ska du inte uttala dig och leka smart..

Hej på er alla gammgubbar, jag är ju det själv.
Jag tror inte Keymaster törs skriva ett enda inlägg efter den sågningen men när han skriver <<men TomasL om du inte fattar nått>> så blir man sågad för Tomas fattar vad det innebär att bara koppla ihop något.

Om vi nu försöker få Keymaster att inse problemet så vad för sorts knapp är det? En mekanisk, hallelement, kapacitiv???
Sitter knappen i en matris (telefontangentbort med rad och kolumn) eller är det en enskild knapp?

Displayen, en enkel 7-segments display eller en display från en skrotad telefon eller en VGA bildskärm.

Det kanske behövs något mellan knappen och displayen som kommer ihåg att knappen är tryckt på sedan man släpper knappen.

Vet ni att LED ÄR rocket science, det var NASA som bara KRÄVDE en ersättning till kontrollampor som gick sönder.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Efter att ha fått köra lite traktor och spola isbanan så inser jag att denna tråd på något vis räddat dagen, man kan inte annat än skratta åt åt ....åt, jaaaa vem.

God jul på er EF:are

Protte
Keymaster

Inlägg av Keymaster »

är det helt omöjligt att skapa en egen datablad till vilken display som helst ??

..

mvh/
Senast redigerad av Keymaster 11 januari 2011, 02:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Skapa eget datablad, ehh? Du får nog berätta exakt vad du ska göra ifall nån ska kunna hjälpa dig eftersom du inte verkar veta själv vad du behöver och det är svårt att gissa. Du svarade inte på nån av frågorna i tråden heller. Vad för typ av display och vilken typ av knappsats? Gärna bilder.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Keymaster, har du kollat på electrokit? De har ganska mycket "gott och blandat". Annar så kan jag rekommendera SwechTrading.se, han har också lite av varje.
Dessutom så är det ganska lätt att hitta datablad på de displayer som de säljer, antingen har de länkat till databladet eller så går man in på t.ex. datasheetcatalog.com och söker på komponentnamnet där.
Skriv svar