EMCO Compact 5 CNC
Re: EMCO Compact 5 CNC
"Sen köpte jag en sån här också för att göra greppytor" = Lettringsverktyg.
Se bara till att inte köra exakt 90 grader utan vinkla den lite så blir det bäst resultat.
//Per
Se bara till att inte köra exakt 90 grader utan vinkla den lite så blir det bäst resultat.
//Per
Tack för tipset! Jag kan i stort sett ingenting om svarvning så det är mycket att lära!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det där verktygsfästet ser lite väl stort ut för den maskinen, du straffar dig med mindre arbetsområde.
Håll er till snabbstål och lär er att slipa era verktyg, skippa vändskär på en så liten/klen maskin har jag för mig att någon av de lärde på forumet har sagt och jag kan bara hålla med.
Håll er till snabbstål och lär er att slipa era verktyg, skippa vändskär på en så liten/klen maskin har jag för mig att någon av de lärde på forumet har sagt och jag kan bara hålla med.
Jag ska inte göra några större saker i det, behöver jag ett mindre fäste får jag väl köpa detta senare. Detta är nån centimeter större än orginalfästet verkar det som så det tar lite av arbetsområdet.
Jag tänkte mest göra små optikdelar, linsfästen, gängor m9 x 0,5 och aluminiumrattar till synthar och det får plats i alla fall!
Förresten, är det någon som har några tips på ställen att köpa braoch gärna billiga svarv och gängstål?
Här hittade jag lite praktiska tips om svarvning (och fräsning):
http://hem.passagen.se/kjellihbg/svarva.htm
Jag tänkte mest göra små optikdelar, linsfästen, gängor m9 x 0,5 och aluminiumrattar till synthar och det får plats i alla fall!
Förresten, är det någon som har några tips på ställen att köpa braoch gärna billiga svarv och gängstål?
Här hittade jag lite praktiska tips om svarvning (och fräsning):
http://hem.passagen.se/kjellihbg/svarva.htm
dar303>>> Visst är det den svarven jag tipsade om på Tradera? Hur verkade den nu när du fick verktyg och grejer? Körde du manuellt (finns den möjligheten?) eller NC/CNC?
Jepp, det är den du tipsade om! Den verkar bra, jag körde den enbart manuellt. Jag ska nog konvertera den till Mach3 när jag fått in känslan för svarvning lite mer.
Jäklar vad dyrt det är med verktyg! Man kan ju lätt shoppa upp mer än maskinen kostade på inte allt för många verktyg!
Jag kollade på OTD och priserna på (till synes) likvärdiga grejer på Chronos eller arceurotrade verkar vara lite bättre.
Jäklar vad dyrt det är med verktyg! Man kan ju lätt shoppa upp mer än maskinen kostade på inte allt för många verktyg!
Jag kollade på OTD och priserna på (till synes) likvärdiga grejer på Chronos eller arceurotrade verkar vara lite bättre.