Ryttarpannlampa (= extra bred beam)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Samuelf

Re: Ryttarpannlampa (= extra bred beam)

Inlägg av Samuelf »

Gör två byglar på sidorna istället? Skuvade ner i skärmen. Sen ett par skruvar med fingergrepp in i sidorna på lamphöljet. Då har du höjdreglering också.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Lutar år något i plast om jag inte får borra i hjälmen för flickorna.

Nu en jämförelse ljusmässigt (dåliga bilder) mellan ryttarlampan och Fenix P3D

Fenix P3D
Bild

ryttarlampan
Bild
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Off-topic:

Hur gör ni när ni beställer från DX? Jag har väntat en månad på mitt paket nu, sitter fast på arlanda i tullen. Jag har inget emot att betala tull på mina pryttlar men sen tar ju posten ut sin svinaktiga avgift med. Finns det något smidigare sätt att lösa det på? Posten är ju inte snabbast i världen heller.. Vill kunna beställa smidigt och snabbt från DX!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

bose: Beställ för mindre än 250kr eller så åt gången så brukar paketen slinta igenom tullen. Jag har också ett som sitter fast i tullen på omkring 700kr nu men ett annat som låg kring 200kr kom fram utan problem.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Okej så kan det kanske vara ja.. $48 låg nog min på. Har du testat gift wrap optionen som man kan lägga till sin order där?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Spelar egentligen inte någon roll, tycker tullen att de vill kolla upp något paket så gör de det oavsett om det står Gift eller ej på det och speciellt om det kommer från Asien. Mindre paket slinker lättare igenom än större då de verkar gå efter att ju större desto dyrare. Har varit med om 3 paket från DX som fastnat av runt 40 och som alla legat under 200:- men efter inskick av papper så skickades det vidare dagen efter utan moms eller tull.

Så skall du beställa många grejer från DX som sammanlagt går över ca 200:- så skicka det i omgångar istället så om det åker fast så är det normalt inga problem om det ligger under den summan. Frakten är ju gratis oavsett vad du beställer så ta och utnyttja det.

Du har väl fått ett brev om att skicka in betalningsuppgifter från Tullen och som du skickat in? Om så är fallet och du har väntat länge efter det ta och ring dem för de kan vara lite sega ibland eller att något helt enkelt hänt på vägen. En gång hade de skrivit en siffra fel på postnummret tror jag det var vilket gjorde att de behöll det men utan att säga ett skit om detta vilket jag tycker var jäkligt dåligt för det var tullen själva som var orsaken visade det sig.
Artesuave

Inlägg av Artesuave »

Ser ut attlysa bra den där 8)

Henry:

"fått ett brev om att skicka in betalningsuppgifter från Tullen"

Något sådant brev har jag aldrig fått och har beställt ganska blandade grejer, däremot har fått en chock när man ska hämta ut paketet så säger dem att jag måste betala 500kr. Sedan när man kollar på pappret på paketet hur dem räknat ut tullen/moms så är de helt tomt bara summan 500kr längst ner...orkade inte bry mig sist men nästa gång får jag ringa dem. Det låter bra mycket smidigare att skicka in uppgifterna än att betala nått som man inte lär få tillbaka sen. :|
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah ok du har fått på det viset, jo det har jag med men dock aldrig i samband med DX bara vid fåtal andra utrikespaket och då har det vida överstigit 200:- och då skulle det förstås också vara skatt på det hela. Skicka in har jag bara normalt fått göra om de inte alls vet summan och misstänker att det är en summa som de vill beskatta men då det normalt antingen bara står en standardsumma eller ingenting alls på brevet/paketet från DX så vet de inte vad det är värt och ber en då genom ett kuvert att skicka in uppgifterna om detta så de kan bedöma om man skall skatta för det eller ej. Står däremot rätt summa på paketet och det verkar legitimt eller helt enkelt ett påklistrat papper med alla betalninguppgifter på så sköter de detta själva och man får då skatta i efterhand när man skall hämta ut det.

Om de 500:- stämmer är enkelt att kolla upp ta bara och lägg på 25% på summan som det hela kostade inkl frakt + ev några få % eller inga alls i tullsats. Är det käpprätt åt hvete så hade i alla fall jag ringt direkt.

Nä skitar jag inte ner tråden mer med oft.
Användarvisningsbild
tudorr
EF Sponsor

Inlägg av tudorr »

Fint bygge :tumupp: blir det några byggsatser till salu
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Bild
Bild

Lampan är inte färdigutvecklad än, lite bilder på bygelhållare.

tudorr: Du får höra med AndLi, det är hans verk, men det skulle nog kosta en hel del med så mycket fräsning, kanske en tusenlapp med allt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ser ut som att det blir en fin hållare, min sitter fortfarande tejpad på den andra pannlampan.
Det lyser ju upp lika bra....

Jag har inga möjligheter att fräsa något, så jag kommer inte göra några byggsatser. pcmper räddade mig genom att göra stora delar av fräsjobben!

Jag kan däremot lägga ut de 2d ritningar jag har om nån skulle vilja slippa rita lite, men jag misstänker att pcmper har efterbehandlat de en del innan fräsning...

Elektroniken är bara standarddelar från DX.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kan bara meddela att http://www.batteryholders.com har hållare för 18650 batterier (tillslut kom de alltså, fast min lösning funkar den med...)

BK-18650-PC2

Digikey verkar ha dem om inget annat...
onilsson

Inlägg av onilsson »

Nu drar jag upp en gammal tråd här..
Är nämligen också i färd med ett portabelt lampbygge, närmre bestämt en pannlampa till en orienterare.

Skulle vara intressant att se lite bilder på ljusjämförelser mellan lågon känd ficklampa och era byggen med dessa nya lysdioder, eller jämfört med gamla hederliga Luxeon 3W@700mA. Hur ser era reflektorer ut?
Har själv en Fenix P3D så om du, pcmper, skulle vilja uppdatera dina bilder som inte syns för tillfället så vore jag tacksam!

Mvh/otto
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Här kommer en bild på ryttarlampan

Bild

Och här är fenixlampan

Bild
onilsson

Inlägg av onilsson »

Tack för det! Verkar vara helt okej ljusstyrka med den spridningen :)
Finns det någon bild på dioderna monterade i reflektor?

Min tanke är att svarva ut ett hus i aluminium som kan agera kylfläns också så man får lampan så liten som möjligt. Frågan är hur man ska göra med reflektor. Har inte undersökt så mycket än, kanske finns bra utbud reflektorer att köpa, annars får det kanske bli att hitta nån billig ficklampa och sno av..

Detta projektet får dessvärre vänta till sommaren då det är mycket i plugget nu, men detta är sånt som poppar upp i huvudet vare sig man vill det eller ej. Tur man läser elektronik så det blir lite skolarbete gjort också ;)
Skriv svar