Hejsan, Jag är helt novis när det gäller elektronik, men tänkte ändå pröva mig på att reparera en gammal Roland MC303 som jag har. Knapparna är väldigt tröga och man måste trycka hård för att det ska registreras. Jag kollade inuti och hittade såna här;
Om du kan få till kontakten mellan två av benen och kontaktytorna på kretskortet så bör de 4-benade i övrigt ha samma funktion. Om du kollar databladet för 35-657-51, "Circuit Diagram" på sid 2 i PDF:en så ser du hur vilka ben som är ihopkopplade.
Glömde skriva att dom ska vara 6x6mm också. Problemet är att den som har fyra ben har dom ju utspridda på kanterna, medans knappen med 2 ben som på bilden har dom precis i mitten, och det är så hålen sitter på kretskortet.
Det kanske de kan, jag har ingen direkt koll på det här. Jag tänkte mer på att den skulle ha samma bredd så att benen passar rakt in i hålen på kretskortet. Plus att jag tror det måste vara samma höjd också, iochmed det sitter en plastknapp ovanför som trycker ner knappen på komponenten.