Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Repen
Inlägg: 184
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av Repen »

Varför inte göra en luftejektor för att göra vaccum med den kan man styra ed en luftregulator så att man får det undertryck som önskas. Jag har själv svavat små sådana som gett 80% vacum utan att dra specielt mycket luft.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av POS »

TomasL:
Jag har ju ingen sån dammsugare och en fördel med vacuumpump är att den är ganska tyst.
Är inte det ganska vanligt att man har vakuum till fräsar? eller är det kombinationen med vatten som är problemet?

Repen:
Länka gärna till nån guide hur man svarvar en sån där sak eller vart man köper en för vettiga pengar.

Det är inte dimma som åker med i systemet utan droppar som sugs in där fixturen är lite otät.
Jag kommer nog få byta olja med ganska täta intervall för allt kommer nog inte stanna i vattenfällan.

Så här ser min skräp och vattenfälla ut, en fördel med den är att den var gratis eftersom jag tog saker jag hade.
Röret som går ner i botten tänkte jag skulle vara inkommande och det andra ut.
Det är en tryckbehållare för målning så den borde tåla lite åt andra hållet också tror jag.
Jag kopplade på en mätare på systemet så jag kan se förändringar.

Bilder med mobil tyvärr.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av POS »

Nu har jag provat att köra med avskiljaren med bra resultat, det var ca 1-2dl vatten i den efter ett par timmars körning.
Men oljan såg klar och fin ut i nivåfönstret på pumpen den här gången.
Innan så kom det vattnet in i pumpen och blandade sig med oljan.
Jag fick ta isär pumpen och göra rent noga från rost och kladd sen byta olja.
Det är säkert inte 100% avskiljning nu men det är otroligt mycket bättre i alla fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 35467
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av TomasL »

Gör en likadan burk till, och fyll den med silica gel. (torrbollen insatser)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av POS »

Vart hittar man det, eller ska jag köpa torrbollar och ta isär?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1498
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av Cano »

Man kan köpa refill till torrbollar på bensinmackar.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av POS »

Det låter som en bra idé med silica gel i steg två av avskiljningen, synd att jag bara har en sån där burk.
Jag får rota på nått annat som passar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 35467
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av TomasL »

Vanlig konservburk och lite silikon samt två slangar?
Halvorsen
Inlägg: 169
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av Halvorsen »

Vad mitt dumma huvud kommer ihåg så är det vägsalt i torrbollen, saltet såger åt sig fukten, mättas och salt lagen rinner ner i burken under...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3677
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av LaRdA »

Vissa typer av kattsand består väl av silica gel?
xxargs
Inlägg: 9761
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av xxargs »

Den 'vita' kattsanden tex. best friends 'fresh&easy' (tex. hos konsum) är silikagel-kross och är i stort sett lika bra som silikagelet i torkpåsarna som kommer med nyköpt elektronik. Man kan hitta liknande 'sand' på andra ställen när man väl lärt sig känna igen 'sanden' och dess karaktär som indikerar att det är silikagel.

Bre ut silikagelen på stora plåten i ugnen och dra på till ca 180 grader C under 3-4 timmar med omrörning då och då - kanske längre beroende på hur tjock lager och med luckan på några mm glänt för luftväxlingen (eller snarare ångutsläpp). Kör man till 230 grader så börja man se de blåa pärlorna som en del 'kattsand' har (bl.a best friends) ändra färg till lila/rosa när det börja bli knastertorrt, men å andra sidan kan man bara göra det en gång med färgindikeringen - så nöj dig med 180 grader om du skall torka samma silikagel flera gånger.

Sådan knastertorkad kross kan suga ca 30 gram fukt per 100 gram silikagelkross (ca 200 ml volym) vid 60% Rh fukt i luft. och med tanke på att 1 m^3 vattendroppfri luft vid rumstemperatur kan innehålla max ca 35 gram fukt (100% Rh) så...

Om man inte har branchkänningar så är syntetiska zeoliter (molecular sieve) alldeles för dyr och svårtillgänglig historia i jämförelse med silikagel ala 'kattsand' i närmaste storköp för typ 70:- per 1.8 kg - sedan behöver man inte torka ned luften från vattenavskiljaren till Rh under 1% som det gärna blir med zeoliter (dom suger fukt _hårt_) för att det inte skall fälla ut i pumpoljan samt att syntetiska zeoliter kräver 250 - 350 grader temperatur och helst samtidigt sugen i vakum för att regenereras...

Här är en intressant länk hur olika torkmedeltyper suger fukt under olika situationer: http://www.sorbentsystems.com/desiccants_charts.html

om jag räknat rätt från BTU/LB etc. så är det ganska mycket värme som skall in i torkmedlet innan vattnet ger sig iväg helt,

för silikagel så handlar det om 294 Wh per kilo 35 viktprocent fuktig silikagel (840 W/kg vatten)
motsvarande för zeoliter är det 279 Wh per kilo 23% viktprocent fuktig zeolit (1163 Wh/kg vatten, vatten i sig har 626 Wh/kg i ångbildningsvärme) - inte underligt att det tar tid att torka silikagel i ugn då det är nästan som att torka en våt filt i ugn fast det inte känns som att det är vått...

---

Alternativet är att man med extra tjuvluft efter vattenavskiljaren späder ut det som kommer från vattenavskiljaren så att vattnets ångtrycket inte överstiger ca 25 mBar (och tål ganska mycket mer vattenångtryck om vakumpumpen är varm) när trycket åter är vid atmosfärstryck efter kompressionen i pumpen, så fälls det inte ut någon fukt i oljan då Rh är under 100% i luften som kommer ur pumpdelen - det är den mest långsiktiga lösningen IMHO.

Man brukar ha ballastventil som släpper in lite luft mellan högvakumsteget och lågvakumsteget i tvåstegpumpar av just skälet att pumpad luft med hög andel vattenånga eller vid hög vakum oftast bara ren vatteånga inte skall kondenseras ut till vatten i andra stegen när det går mot full lufttryck

Kom dock ihåg att Jula-vakumpumpen bör arbeta minst med vakum runt 15 In-hg (gula inre skalan på din biltema-manometer) så att pumpdelen suger in oljan genom pyttehålet på pumpgaveln och smörjer pumpen invändigt - kör man med låg undertryck (nära atmosfärstryck) längre tid så fungerar inte smörjningen, och lamellpumpen går torrt och pumpen kanske skär så småningom.

---

Använd _inte_ torrbollens innehåll om man inte försäkrar att den håller sig kvar i behållaren både när det är torr dammig salt och när den fuktas upp och blir flytande viskös vätska (har då ungefär 50% fukt viktmässigt i lösningen) . Torrbollens massa består till största delen av Vägsalt (kalciumklorid) med om jag minns rätt med lite magnesiumsulfat eller om det var klorid... hur som helst så är det ytterst rostfrämjande om det dras med saltdamm och partiklar eller rent av som lösta droppar in i pumpen och som kanske bekant så är pumpdelen i julapumpen knappast av rostfri material...(snarare tvärt om....).

Den smälta torrbollssaltet är heller inte så bekväm att regenerera på enkelt sätt (torka vätskan i ugn till saltkaka som sedan måste krossas fint) utan är ett slabb först och damm senare att hantera och jag föredrar klart silikagelen om man måste torka inkommande luft innan vakumpumpen - du bör ha ett fint sinterfilter innan pumpinsuget för att hålla de fasta partiklarna och ev. damm borta och jag använder biltemas tryckluftslangvattenavskiljare till detta - och även samma avskiljare till pumpens luftutblås (upp och ned) för att det mesta av oljedimman som sätts av i sintret skall rinna tillbaka till pumpen...
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av POS »

Smörjningen hade jag inte tänkt på, jag får försöka göra en tätare fixtur så jag får lite mera vakuum.
Jag ligger på 7-10 in/hg nu med den ganska otäta fixturen men pumpen går till ca 20 in/hg om det är tätt.
Fixturen är ju i vattenfast-mdf nu och det materialet är inte helt tätt, jag ska göra en ny i plast i stället.

Kattsand från konsum får det bli! :tumupp:
xxargs
Inlägg: 9761
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av xxargs »

Jo, du bör nog täta till lite extra - eller sätta en strypning före pumpen med någon form av kran så att själva pumpen ligger runt 15 in-Hg eller högre - vid öppen ingång och bara lite vakum kan man höra en 'bubblande ljud' från pumpens oljebad beroende på att det är luft som pressas ut i minimala smörjhålet i gaveln ut i oljebadet och inte suger olja som det egentligen skall - korta stunder typ 15 - 30 sekunder och kanske lite mer klarar det av full lufttryck, men för längre drift så måste vara ganska mycket vakum för att smörjningen skall fungera och då kan pumpen gå säkert många hundra timmar i sträck utan större problem så länge man ha koll på oljenivå ( nu jämför jag inte med min begagnade 2-stegs pump som kanske har 40000 timmar dygnet runtkör bakom sig - dom spelar liksom i helt annan division i kvalitet i jämförelse med kines-pumparna...). Vid 15 - 29.9 in-Hg vakum så bildas det ganska mycket väldigt fin (och nästan omöjlig att fånga upp och leda tillbaka) oljerök som sakta tömmer pumpen på olja (detta gäller även proffspumpar i 50 pappklassen...) - så ha koll på oljenivån regelbundet om det är lite större luftflöden genom pumpen.


Själva jula-pumpen kan gå ned till något under 1 mBar i tryck (dvs. runt 30 in-Hg), ibland lägre än så om man har lite tur med sin exemplar - dock dom 10 Pa (0.1 mBar) som det står på märkplåten är bara att glömma och med lite jobb så kanske man kommer till runt 0.5 mBar (se Henrys länkar) och min julapump har under korta stunder faktiskt kommit under 0.2 mBar, vilket får anses som extremt bra och rent av jäkla tur för den här typen av enstegs kinespumpar.


När man leker med vakumpumpar så vill man snart har mera - så även jag har nu kommit över en välanvänd begagnad 2-stegspump som fortfarande gick med till ca 0.003 mBar [~ 2.25 microtorr eller micron] uppmätt - skall man ha ännu lägre vakum så får man titta på diffussionspumpar och kanske hellre nu turbomolekyldragpumpar med en nätt lite hål på plånboken av mellan 35 (begagnat) - 50 papp, så det får vänta ett tag även om 10^-10 mBar vakum lockar ;-)

en sak som man snart lär sig med vakum - speciellt om man leker med tryck under några mBar - är att nästan allt läcker och/eller gasar/dunstar och det är förbaskat svårt att få till något långttidstätt (dvs. håller vakum inom enstaka mBar-område i flera dagar i sträck).

i prinsip så är det lödda metallrör/metallpackningar eller insmältning i glas som gäller - slang är i stort sett bara att ge upp då de absorberar för mycket gaser och fukt i själva plasten/gummit)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2843
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av POS »

Jag fick en pump av en bekant här om dagen, han sa att det var en vacuumpump från en gammal mjölkmaskin.
Den verkar vara en oljefri lamellpump, kan det stämma?
Då skulle lamellerna vara i nått grafitmaterial för att vara självsmörjade.
Jag ska nog ta isär den och kolla hur det ser ut.

Jag ska fixa bilder på den så kanske nån kan säga om det är värt jobbet att få igång den.
Den är remdriven så det är en del jobb bara för att prova den.
xxargs
Inlägg: 9761
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?

Inlägg av xxargs »

Finns det oljenipplar med kanske smal slang vid lagerinfästningarna på pumpen så är det inte oljefri - på dessa förutsätts vara kopplad till en smörjapparat (ejektorliknande historia typ dimsmörjare) som då och då suger till sig en droppe olja från en burk brevid som dras in i lagren av vakumet som pumpen bildar och så småningom sprids runt i hela pumpen som både smörjer, tätar och bortskaffar fukt och annat som sugs med gaserna och luften från rörmjölksanläggningarna (det är allt annat än mysigt på utblåset av en sådan pump efter några år - bläääää, fy sjuttsingen att behöva hantera detta när det skall bytas - man skall inte vara krackelmagad alternativ att det är tur att det ofta är på gödselstacksidan då det kan bli lite tillägg på stacken från middan man åt innan... - uack - sur stinkande rutten mjölkavlagringar uppblandad med olja är IMHO bland det äckligaste jag vet...)

Om din är oljefri så är den förmodligen ganska modern pump (< 20 år gammal) och jag har svårt att tänka mig att den skulle hålla speciellt länge i ladugårdsammanhang om man inte har haft en eller ett par ganska bra förfilter innan pumpen.

Du få prova den med tex biltemamätare som bilden innan i tråden (kostar ca 80:-) - stannar den över den högra skruven (i ändan och kanske något förbi 30' på in-Hg skalan så har du förmodligen bättre än 10-50 mBar absoluttryck - lägre än så kan du inte mäta med en billig mekanisk mätare.

Vill du försöka mäta lägre tryck än så, har jag under sommaren provat att bygga en fattigmans-piranimätare på enklaste vis utan elektronik men beroende på hyffsat bra multimeters ampereområde baserat på biltema julgransbelysningslampa 34 V 3 W (art.nr 88-206)

och utföres följande:

Man måste ha en strömkälla som kan ställas intill exakt 1.40 Volt eller 2.00 Volt (två olika kurvor). En multimeter som kan visa minst två decimaler när man mäter 30 mA i ström. Bäst är att ha två multimetrar så att man hela tiden justerar så att spänningen över själva lampan hålls vid sina 1.40 eller 2.00 Volt när strömmen ändrar sig - resistansen i Ampermeterläget (och sladdarna) på den strömmätande multimetern har klar inverkan här...

Man slipar av toppen på lampan tills det går hål med tex slipskiva på dremmeln, man ser då det går hål då lampan blir alldeles dimmig invändigt när det sker och jag tog tryckluft på burk och höll emot lampspetsen med hålet, mot slangen, dutta i lite tryck och släppte ut några gånger för att få bort det mesta av dammet - ha handskar och glasögon på dig under processen ifall det skulle spricka - glaset på dessa lampor är förhållandevis starka och tjockväggiga i jämförelse med vanliga lampor.

Därefter kan man limma in lampan på tex. lös tryckluftslangnippelhanne för inkoppling till resten av sitt vakumsystem med tex. epoxy, som verka ganska gasningsfri när det härdat eller smälta fast det med kolofonium (kallas också harts på svenska) - se till och inte täck för hålet bara...

Man ansluter lampan till strömkällan på något sätt och har multimeterns mA-mätuttag kopplad i serie med glödlampan - slår på strömmen och man ser ett antal mA på multimetern - om lampan har 46.76 Ohm efter håltagningen så bör strömmen vara runt 27-28 mA vid full lufttryck (har tydligen inte noterat det - kompletterar det senare) vid 1.4 Volt

Det som händer när vakumet börja gå under 10 mBar (när visaren på den mekaniska mätaren slutat att röra på sig) när man suger med vakumpump är att luften kring glödspiralen i lampan börja tunnas ut så pass mycket att den inte kyler tråden så mycket längre - temperaturen höjs och därmed resistansen, vilket innebär att strömmen sjunker genom lampan vid en fast spänning. Enkelt kanske, men det är olika på olika lampor... och är därför väldigt noga att säga vilken lamptyp och vilken resistans jag använder i min tabell nedan:

lampa: biltema lampa för ljusstake 34 Volt 3W (art.nr 88-206)
resistans oöppnad 45.64 Ohm
resistans öppnad 46.76 Ohm - det här kan variera mellan exemplaren så välj en med värden så nära angiven resistans som möjligt då det finns 5 st i förpackningen att välja mellan.

Diagrammet, som efter omskalning etc. för att passa in mot kommersiell piranimätare som referens men ändå stämma mot Y-axel diagramskalan avseende tryck.

diagrammet ser du här:
Bild

X-axeln är framräknat skalningsvärde (se tabell nedan) och Y-axeln är i antalet Torr. Observera att skalan på Y-axeln är 10-logaritmisk

Man ser här att strömmen varierar knappt alls när trycket är 10 torr och högre och den riktiga farten i förändring är under 1 torr till ca 0.1 Torr vilket, är det bästa vakum min 1-stegspump lyckas åstadkomma - en sådan här piranimätare, även baserad på biltemaglödlampa kan mäta ned till nära 0.001 Torr (1 micron) eller 0.0013 mBar, vilket en bra 2-stegs vakumpump ofta klarar av att suga ned till. För övrigt är 0.0013 mBar och ännu djupare vakum (ca 5*10^-5 mBar är ett värde jag ha sett när det gäller vakumisolerade solfångare) nödvändigt att hålla i mellanväggarna i en termos för att den skall hålla värmen bra, tappar det värme/kyla fort så beror det oftast på för dålig kvalitet på vakumet i termosen.


Tabell:

mBar: mBar i absoluttryck
torr: kvicksilverhöjd i millimeter - det går 1.333... mBar per 1 torr. Vakumindustrin refererar nästan alltid till Torr eller micron (1/1000-del torr) alternativt mTorr (också 1/1000 torr), i USA så refererar man ofta till in-Hg i fordonssammanhang
Pirani: kommersiell referensmätare jag använde, spänning ut i Volt.
glöd 1.4V: ström i mA vid olika vakum och med 1,40 Volt spänning över glödlampan
glöd 2.0V: ström i mA vid olika vakum och med 2,00 Volt spänning över glödlampan
omskalning diagram 1.4V: omskalning för att passa mot piranimätarens värde i diagram - offset 15,9, multiplikation 0,47 av mA-värden
omskalning diagram 2.0V: omskalning för att passa mot piranimätarens värde i diagram - offset 17,1, multiplikation 0,29 av mA-värden

Kod: Markera allt


mBar       torr       pirani    Glöd 1.4V   omskalning för omskalning för  Glöd 2.0V
                      V         mA          diagram 1,40V  diagram 2,00V   mA

0,13       0,1        0,88      17,77       0,88              
0,15       0,11       0,9       17,83       0,91           0,93            20,32
0,18       0,14       1         18,78       1,35           1,24            21,39
0,29       0,22       1,2       20,45       2,14           1,83            23,45
0,42       0,31       1,4       21,47       2,62           2,41            25,44
0,59       0,44       1,6       22,49       3,1            2,85            26,96
0,8        0,6        1,8       23,26       3,46           3,22            28,24
1,01       0,76       2         23,89       3,76           3,51            29,25
1,33       1          2,2       24,35       3,97           3,75            30,08
1,68       1,26       2,4       24,71       4,14           3,94            30,73
2,05       1,54       2,6       24,99       4,27           4,11            31,32
2,61       1,96       2,8       25,19       4,37           4,24            31,75
3,16       2,37       3         25,37       4,45           4,34            32,12
4          3          3,2       25,54       4,53           4,43            32,42
4,83       3,62       3,4       25,67       4,59           4,5             32,67
5,84       4,38       3,6       25,77       4,64           4,56            32,88
7,83       5,87       3,8       25,85       4,67           4,61            33,05
9,85       7,39       4         25,9        4,7            4,65            33,2
12,77      9,58       4,2       25,96       4,73           4,69            33,34
18,65      13,99      4,4       26,01       4,75           4,73            33,46
28,08      21,06      4,6       26,05       4,77           4,76            33,56
51,07      38,3       4,8       26,12       4,8            4,8             33,7
Notera att glödspiralen i lampan kontamineras lätt (riktiga pirani-sensor har rak, guldpläterad tråd eller platinatråd för att tåla omgivningen bättre) - tex. om den har varit i vakum under en tid - därefter släpper in luft till full lufttryck och därefter sugs till full vakum igen så visar det inte riktigt samma värde vid samma tryck som tidigare (mest förändring vid vakum under 1 mBar), utan har fått en mer eller mindre stor offset. Jag gissar att den stora ytan på dubbelspiraliserade glödtråden i lampan samlar på sig skikt molekyler när det blir trycksatt igen som ändra värmeavgivningsförhållandet en smula tills det sakta dunstat bort igen i vakumet... Ett sätt att mota detta till en del är att vid max vakum (helst under 1 mBar) så ökar man spänningen över glödlampan så att glödtråden börja glöda lite - väntar några sekunder och därefter justerar man tillbaka till 1.4 eller 2.0 Volt vilket man föredrar - den här typen av 'bakning' sliter på lite på tråden då även < 1mBar så finns det syre i luftresterna och kan teoretiskt oxidera volframet. - jag har provat glödga en 10-tal gånger vid vakum under 0.5 mBar absoluttryck på samma lampa och tyckt mig inte se någon större förändring mätmässigt - och biltemalampor är billiga att ersätta om så. Se till att ha kall-resistansen uppskrivet på använda lampan - så länge den inte börja stiga (mätt med samma multimeter) så har inte volframet oxiderat i allt för stor grad.
Skriv svar