Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Berätta om dina pågående projekt.
ljushuvud

Re: Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Inlägg av ljushuvud »

Det där lät sjukt omständligt. Det du säger är alltså att jag, om jag hade behövt kapa banor, varit tvungen att köpa ett till verktyg för en femhundring, då det i mitt fall inte hade rört sig om "några få kapningar". Sicken tur att jag förstod vikten av 3-strip. Nu känner jag att jag har skaffat mig tillräckligt med kött på benen för att våga mig på detta.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det hade nog då varit vettigare att etsa mönsterkortet själv. Men då hade du åkt på borrningen istället.

Det finns inga gratis luncher:-)
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Ja, just det. Mönsterkortstillverkning vore kanske smartast att börja med, så skulle jag få möjlighet att placera dioderna så nära varandra som möjligt sen. Hur går detta till, egentligen? :vissla:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Gör ditt projekt färdigt först.
SEN bör du läsa några hundra inlägg på detta forum samt googla lite.
EFTER detta så svarar vi gärna på frågor...
Du ligger ju på fullständigt blåbärsområde (konstaterat, inte menat som kritik), så självstudier är nog bäst i detta skede.

Någon som jag t.ex slänger ihop en sådan layout på någon timme. Men om du bara skall göra 10 kort så lönar det sig inte visavi labbkorten. Men om du skulle börja göra 50-100st eller mera så blir det VÄLDIGT mycket mera lönsamt.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Hallå där!

Jag har nu fått hem experimentkorten men tror mig ha stött på ytterligare problem. Att seriekoppla 7 dioder i en serie och sedan ha 21 rader på varje kort verkar nämligen bara vara att glömma. Lödlänkarna på korten (vilket jag visserligen upptäckte innan beställning men ansåg vara ett överkomligt problem) sitter nämligen "på längden"vilket gör att jag skulle kunna ha maximalt 20 stycken dioder i serie och 13 stycken serier på varje kort. Jag har gjort ett provarrangemang och det ser ut på följande sätt: Bild

Men, till att börja med förfogar jag bara över 1000 LEDs och att ha 20 stycken i serie är kanske inte det mest optimala, eller hur?

Vidare har jag kommit fram till att 5 kort (snarare än 6 som det var tänkt från början) räcker gott för en tillräckligt stor "solhimmel". Om jag då struntar i två av "raderna" på varje kort (den översta och den nedersta som måste fyllas med motstånd) skulle jag få maximalt 11 rader med 18 dioder i serie. Det ger en total av 198 dioder per kort och blir 990 dioder fördelat på 5 kort, vilket alltså vore tillräckligt. Då tänker jag mig att varje kort rent teoretiskt delas på mitten (på längden) så att jag får 9 dioder i serie och 5 resp. 6 serier på varje halva av ett kort. Tror ni att det vore praktiskt genomförbart och en god lösning att alltså rada upp motstånden högst upp och längst ner på varje kort? Eller vore det smidigare rent kopplingsmässigt att lägga en rad med motstånd i mitten av kortet och en längst ner? Det skulle förstås se fulare ut när dioderna lyser eftersom en mittenrad då saknas... :?

Jag skulle då få 110 serier med 25 mA genom varje serie och 2.75A totalt, vilket blir något mer än beräknat men fortfarande inte för mycket för det nätagg jag tänkt köpa (har alltså inte beställt resten än utan ville kolla på korten först). Med 9 dioder i serie får jag då spänningen 17.1V (1.9*9). Sen räknar jag med ett motstånd som drar 1.9V (för att få 19V totalt) vilket skulle kräva ett motstånd på 76R istället för tänkta 68R.

Förslag på andra lösningar?

Jag skulle givetvis kunna prioritera enkelheten istället för diodernas densitet, men det vore synnerligen fördelaktigt om de satt så tätt som möjligt. Därför vore det tråkigt att bara hoppa över "varannan rad" av dioder eller välja något annat enkelt system...

Samt, hur pass ömtåliga är dessa prylar? Som t.ex. experimentkorten? Kan jag fingra hur mycket som helst på alla ytor eller är det kritiskt att inte "fetta ner" eller ja, vidröra lödlänkarna för mycket?

Tack!

Edit: Finns det någon bra hemsida där jag kan rita elskisser/kopplingsscheman?
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Funderar alltså på hur jag ska koppla detta och har kommit fram till att arrangemanget skulle kunna se ut ungefär på följande sätt på strömsidan av korten. Fyrkanterna är motstånden och ringarna är dioder: Bild

Det går inte att koppla sådär, va? För då skulle strömmen behöva gå igenom samtliga dioder på "hemvägen" och det blir förstås galet. Jag kommer att behöva ha små "utlopp" vid varje motstånd, inte sant? Det jag menar är som de röda strecken i följande kopplingsschema: Bild - Små utlopp, alltså.

Men hur fixar jag då dessa? Med hjälp av små sladdsnuttar från varje motstånd? Verkar grymt jobbigt. Eller lämnar jag på något sätt en bana fri och förlorar ännu mer diodplats? :roll:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"Samt, hur pass ömtåliga är dessa prylar? Som t.ex. experimentkorten? Kan jag fingra hur mycket som helst på alla ytor eller är det kritiskt att inte "fetta ner" eller ja, vidröra lödlänkarna för mycket?"

Experimentplattor har en benägenhet att oxidera medans man tittar på dem...
så innan man drar igång och lödar så tar man ett vanligt suddgummi och suddar på banorna, alternativt lite stålull.
Lättast naturligtvis innan man lödat dit någonting.

Swech
beangan

Inlägg av beangan »

Jag har gjort några experimentkort med LEDs på. Och Jag använder hela tiden 1-håls experimentkort. Tycker det blir lättast så då man kan sätta dioderna hur man själv vill, åt alla håll och kanter :D

Denna gjorde jag som ett litet test för att se hur jag skulle göra innan jag gick på dom större sakerna :razz:
http://www.wearz.org/64_bla_dioder/ OBS bilden är ganska stor

Edit: för att få dioderna såhär tätt fick jag slipa bort delar av den lilla kanten som finns längst ner på dioderna. Därför jag gick över till 3mm dioder på den stora :D

Exempel på hur jag gjorde en taklampa har du här. Dock med 3mm LEDs så jag kan trycka ihop dom hur jag vill.
http://www.wearz.org/taklampa/ OBS bilden är ganska stor

Jag gjorde helt enkelt som så att jag la lite extra lödtenn imellan dom dioder som skulle seriekopplas.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Och Jag använder hela tiden 1-håls experimentkort. Tycker det blir lättast så då man kan sätta dioderna hur man själv vill, åt alla håll och kanter.
Allright! Ytterligare en infallsvinkel på det. Men givet mina förutsättningar (3-håls), hur skulle du föreslå att jag kopplar ihop det?
beangan

Inlägg av beangan »

Du skrev en bit upp att du fick ut 20st på en rad. du får helt enkelt dela upp den på på lämpligt antal och sätta dit lämpligt motstånd. räkna på vad det skulle behövas för 10 dioder i en serie och kolla möjligheterna. Det vore simplast men annars så får du helt enkelt koppla det som en orm eller hur man ska säga. Att en serie kan gå med 3 dioder på ena raden och 4 på raden brevid.
Användarvisningsbild
clazzypix

Inlägg av clazzypix »

Varför inte köpa några PAR 56 kannor modell RGB med en enkel DMX styrning. Då har man ju så att det går
att välja vilka våglängder man vill ha. Smidigt,billigt och man slipper löda massor. En kraftig diodlaser med en
lins som sprider ut ljuset kan oxå funka bra.

natti på er
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Du verkar ha kommit en bit på vägen nu. Kul att polletten trillade ner angående 3-håls lödöar. När du fick dom i handen så kändes det väl rätt så självklart?

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att ha 7 serier med 20 dioder i varje på ett kort. Du anpassar bara motståndets värde beroende på vad du har för matningsspänning.

Du kopplar sedan dina serier parallellt över matningsspänningen. Om du tittar på din bild med glödlampssymbolerna (cirkel med kryss i) och byter ut varje lampa mot en 20-serie lysdioder och ett motstånd så blir det rätt.
Men ta bort kopplingen längst ner i bilden annars blir det ju kortslutning... :doh:

Enklast är ju att montera lysdioderna som du har stoppat i dom. Tänk även på att du ska ha ett motstånd i ena änden av varje kedja så att det får plats. Sedan så löder du en kabel till de 7 slutpunkterna på ena sidan kortet och kopplar denna till ena polen på din strömförsörjning och motsvarande på andra sidan.

När du sedan har gjort fler kort så kopplar du dessa parallellt med det första.
Du kan alltså göra ett kort först och prova det ensamt.

Kopplingen på din bild med flera kort är alltså helt fel. Du ska inte seriekoppla dina slingor.

En sak att tänka på är att eftersom du är nybörjare på lödning så sätt inte lysdioderna ända ner i hålet utan lämna lite ben mellan komponent och kort. Risken är annars att du värmer så mycket att du har sönder lysdioden. Ta en glasspinne på högkant eller något annat lämpligt och lägg under ena kanten på lysdioderna så får du dom på samma höjd hela tiden. Men en bit komponentben mellan lödpunkten och komponentkroppen så sprider sig inte värmen så lätt in i den.

Försök att hitta en guide i grundläggande lödteknik och läs den innan du börjar. (google!)

När det gäller att plocka med sakerna så är det så att fett (som du har på händerna) är lödarens fiende. För att få till en bra lödning så måste ytorna vara oxid- och fettfria. Nu är det tack och lov så att lödtenn innehåller flussmedel som klarar av en lättare kontamination så så länge du åtminstone är lite återhållsam med att peta där du ska löda så ska det nog gå bra. Dessutom verkar ditt kort vara förtennt (silverfärgade öar, det är svårt att se på bilden) vilket gör att det är ännu mindre känsligt då det tennet smälter när du löder och du får bra kontakt med kopparn under och fett och oxid flyter upp ovanpå lödningen.

Du skriver i början av tråden att du har läst NV på gymnasiet. Sov du på lektionerna eller har det gått så långt utför med skolan att man inte längre lär ut grundläggande ellära? Jag vet att det låter elakt men eftersom du om och om igen gör såna tabbar på grundläggande saker som på min tid lärdes ut på högstadiet så börjar man ju undra... Leta reda på dina böcker och friska upp minnet. En del av tjusningen med att hålla på med en hobby är ju att lära sig saker!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Varje rad skulle kunna se ut så här: Längst till vänster matar du med plus spänningen och ett motstånd bryggar över till nästa länk. Sedan följer då 9 dioder eller vad det nu blir till mitten av kortet, och där har du minuspolen. Sedan gör du likadant från höger, dvs ett motstånd längst till höger (med plusmatning) och dioder in till mitten där minus finns. Då får du motstånden i gavlarna och till synes obrutna rader av dioder.

(sedan får du inte koppla ihop plus och minus utan att ha något emellan som du gjort i dina skisser, kortslutning= inte bra)
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Jag kom visst ihåg fel när det gällde antalen och skrev ovan... :doh:
I vilket fall som helst så kan du arrangera dom i princip hur som helst eftersom du inte har köpt din spänningskälla ännu och alltså kan anpassa dig.
Enklast är för dig rent monteringsmässigt nog att ha 13 st 20-serier som du redan har provat.
Annars om du har 10 rader med 20 i varje på varje kort så får du precis 1000 dioder och det var väl så många du hade? Att det blir ett par rader över på varje kort kanske inte gör så mycket? Du behöver väl utrymme att fästa upp dom på någon form av ställning också? Du kan ju annars kapa bort den överflödiga biten så varje kort blir mindre.
Prova att stoppa i dioder på korten på lite olika sätt och se vad som verkar bli bäst formatmässigt och anpassa sedan resten efter det. Längden på slingorna spelar ingen större roll (ännu).

Slingor med olika längd funkar också bra men då måste du ha olika motståndsvärden beroende på hur långa slingorna är. Dock så kan det bli lite olika intensitet (beroende på olika ström) i de olika slingsorterna eftersom man inte kan få exakt det motståndsvärde man vill ha utan måste välja standardvärden.

Jag är inte säker på om jag har tolkat det du skriver längre upp rätt men du behöver inte fylla en separat rad med motstånd. Dom ska ju vara SERIE med dioderna.
När jag säger en rad så menar jag från vänster till höger på din bild ovanför.

En rad kan alltså se ut så här:
matning minus - diod1 - diod2 - diod3 - diod4 - ... - diod20 - motstånd - matning plus
Nu kanske jag är övertydlig men jag vill undvika missförstånd.

Jag minns inte om någon har nämnt att lysdioder måste kopplas åt rätt håll för att fungera. Tänk på det. Vad som är anod och katod står i databladet. Normalt så är ena benet lite längre vid anoden och/eller så är det en liten fasning på ena sidan av komponentkroppen vid katoden. Anoden ska kopplas mot plus.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

clazzypix skrev:Varför inte köpa några PAR 56 kannor modell RGB med en enkel DMX styrning. Då har man ju så att det går
att välja vilka våglängder man vill ha. Smidigt,billigt och man slipper löda massor.
En RGB lysdiod är precis vad den heter en röd, en grön och en blå lysdiod i samma paket. Man kan alltså inte välja våglängd godtyckligt. Det är bara ögats uppbyggnad som gör att man uppfattar ljuset som annat än rent rött, grönt eller blått.
Skriv svar