Distributionsförstärkare för Audio - Miniprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Distributionsförstärkare för Audio - Miniprojekt

Inlägg av 4kTRB »

Jag har tagit en kort paus från mitt tangentbordsprojekt men inte från andra projekt givetvis.

Jag var i starkt behov av en distributionsförstärkare till mina audioprylar.

Jag har alltid kopplat utgångarna från förförstärkaren till flera olika ingångar
vilket inte är så lyckat då det belastar ner signalnivån.

Jag visste det fanns en koppling beskriven i Texas Datablad för TL074 så jag kopplade upp
två TL084 på ett labbdäck enligt applikationsexemplet vilket visade sig fungera alldeles
utmärkt. Så nu håller jag på att cadda ett kort med RCA-kontaks ingångar alternativt
skruvplint. På utgången har jag 3 olika kontakttyper inkl. en 5pol DIN då jag hade en
DIN till 4 RCA liggandes.

Jag tänker bestycka kortet med TL054 senare.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Distributionsförstärkare för Audio - Miniprojekt

Inlägg av psynoise »

Antar att TL074 och TL054 är ekvivalenta med TL072 och TL052. Varför TL054, den kostar flera gånger mer än TL72 samt har ingen egenskap som gör den bättre lämpad till audio. Sedan undrar jag om du är tvungen att använda en operationsförstärkare med FET-ingång, de bipolära har mycket lägre brus för samma peng. NE5532 känns mer rätt för ungefär samma kostnad plus att den tom kan driva mer ström.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

100 kΩ till din spänningsdelare för den virtuella jorden är för tok för mycket då du har samma impedanser kopplade till den. Ta 10 kΩ eller ännu mindre, man kan även använda en spänningsföljare för att sänka utgångsimpedansen för den virtuella jorden ännu mer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sedan framgår det inte i schemat att båda kanalerna använder samma virtuella jord, utan ser mer ut att de har varsin. Om du har otur kan detta säkert ställa till problem om de olika kanalerna belastar jorden på olika sätt. Jag hade använt samma virtuella jord för båda kanalerna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vill man verkligen ha alla dessa elektrolyter?

Schemat ser ut att vara avsett för osymetrisk matning (d.v.s. bara en stabb).

Eftersom du verkar ha snygg symetrisk matning så skulle jag föreslå att kasta bort de där spänningsdelarna mellan +12V och jord, d.v.s. ta bort R6 och R14 samt ersätta R4/C9 samt R12/C14 med byglar.

C8 och C13 känns vettiga att ha, men 6.8uF låter som ett värde som råkade finnas i bra-att-ha-lådan hos den som gjorde applikationsexemplet. 0.1-0.2 uF borde räcka rätt bra när lasten är 100k.

Likaså är väl kondingarna på utgångarna (C5,C6,C7 och C10, C11, C12) rätt mycket "hängslen och livrem". Om du absolut ska ha med dessa kondingar så se till att antingen köra lyxigt dyra fina kondingar som inte är elektrolyter eller tantaler, eller åtminstone paralellkoppla nån lyxigare konding med mindre värde för att få bättre egenskaper åtminstone i diskanten / vid lättare laster.

OBS att om du kör med symetrisk matningsspänning och skippar spänningsdelarna (R6, R14 o.s.v.) så ska kondingarna egentligen vara bipolära.

Obs att alla ovanstående ändringar går lätt att göra även om du redan tillverkat bygget.

Om man är rädd för likspänning så kan man sätta kondingar t.ex. i serie med R5 respektive R13, och/eller kondingar i serie mellan ingångsstegen (IC3A, IC4A) och utgångsstegen (IC3B-C-D, IC4B-C-D). Jag tror knappast det här behövs.

Lite lagom off-topic:
Dinkontakter är ingen dum uppfinning! Det tråkiga är att 99% av alla din-kablar drar inte nytta av att kontakterna har möjlighet till separat chassie- och signaljord. Om jag har fattat rätt så använder excentriska Naim sig av din-kontakter just för att de har separat signal/chassiejord. Jämför den där fåniga separata jordsladden man var tvungen att skruva fast i en jordskruv på förstärkaren på vinyltiden. Med din-plug så slipper man sånt...
http://www.naim-audio.com/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bonusfråga: vad för matningsspänning används in till stabbarna med tanke på kopplingen med transistorerna som bränner bort 15 extra volt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du absolut ska ha med dessa kondingar så se till att antingen köra lyxigt dyra fina kondingar som inte är elektrolyter eller tantaler, eller åtminstone paralellkoppla nån lyxigare konding med mindre värde för att få bättre egenskaper åtminstone i diskanten / vid lättare laster.
Skitsnack, har själv räknat på det för något år sedan med induktanser bra mycket högre än vad en normal elektolytkondensator har. Man kommer inte alls att påverka frekvenssvaret inom det hörbara området på något märkbart sätt. Däremot kanske man bör akta sig för att använda elektrolyter som impedanselement, men som kopplingskondensatorer till högohmiga ingångar ser jag inga problem. Referera gärna till något publicerat som bekräftar dina antaganden, hade varit roligt och läst då många hifi-nissar har samma uppfattning som du.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu har jag ingen sådan DIN att montera på kretskortet utan ska ha en i ett hål i lådan.
Då har metallen (den man skruvar i lådan) kontakt med bottenstiftet och signaljorden
är på mittersta övre pinnen och jag kan ha dom separerade.

För DIN-kontakten jag ritat som ska vara kretskortsmonteradhar jag lagt ihop signal och skärm till jord.

Kondensatorerna på utgången måste jag ha nu då ingångarna är upphöjda likspänningsmässigt och
då hamnar utgångarna på samma dc nivå.

Det finns en vits med att arrangera ingången som det är gjort här. Op:n går inte att mata med enkel
matning utan den ska ha +/- för att fungera. Arrangemanget fungerar som ett väldigt bra filter.

Jag har inte läst på om TL054 men den ska vara en uppgradering. Kanske med lägre stömförbrukning
och jag kan köra med 2st 9V batterier. Bruset är inget problem ens nu när jag använder TL084.

Matningen tar jag direkt från försörjningen av effektförstärkarna +/-35V därför limiten på ingången.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag byggde en liten förförstärkare för några år sedan baserad på CA3140 bara för
jag var nyfiken på hur det skulle låta. Då råkade jag polvända kondensatorerna,
om det var på in eller utgång kommer jag inte ihåg, och då efter en stund började
ett knäppande ljud höras med jämt mellanrum. Annars så har jag aldrig fått dåligt
ljud pga billiga elektrolyter. Fast visst vore det fint att en gång bygga en audiopryl
med sånna där stora polypropylen, polystyren och Burr-Brown OP, guldpläterade
kontakter (och kretskort med guldbanor :) ).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En förbättring jag nog ska göra här är att ha återkopplingen
efter 100ohms motstånden vilket ger bättre stabilitet vid
kapacitiva laster. Jag kan också öka resistansen till säg 330 ohm.
De ligger mest där för att förhindra direkt kortslutning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

psynoise skrev:
Om du absolut ska ha med dessa kondingar så se till att antingen köra lyxigt dyra fina kondingar som inte är elektrolyter eller tantaler, eller åtminstone paralellkoppla nån lyxigare konding med mindre värde för att få bättre egenskaper åtminstone i diskanten / vid lättare laster.
Skitsnack, har själv räknat på det för något år sedan med induktanser bra mycket högre än vad en normal elektolytkondensator har. Man kommer inte alls att påverka frekvenssvaret inom det hörbara området på något märkbart sätt. Däremot kanske man bör akta sig för att använda elektrolyter som impedanselement, men som kopplingskondensatorer till högohmiga ingångar ser jag inga problem. Referera gärna till något publicerat som bekräftar dina antaganden, hade varit roligt och läst då många hifi-nissar har samma uppfattning som du.
Jag tänkte iofs mest på utgångselektrolyterna när jag skrev det citerade stycket. Jag hoppas att vi är överens om att där gör kondensatorvalet skillnad.

(På ingångssidan är det väl däremot rätt dumt att ha så stort kondensatorvärde, det kommer bara ta onödigt lång tid för kretsen att "sätta sig" vid strömpåslag).

4kTRB skrev:Kondensatorerna på utgången måste jag ha nu då ingångarna är upphöjda likspänningsmässigt och
då hamnar utgångarna på samma dc nivå.

Det finns en vits med att arrangera ingången som det är gjort här. Op:n går inte att mata med enkel
matning utan den ska ha +/- för att fungera. Arrangemanget fungerar som ett väldigt bra filter.
Jag skulle nog säga att om du har upphöjningen (och därmed behöver kondensatorerna) så funkar det med enkel matningsspänning. Om du däremot har dubbel matningsspänning så behöver du inte likspänningsupphöjningen, och då behövs inte kondingarna heller.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade kopplat enligt Texas Linear databok från 1984 och där har de faktiskt jordat -Vcc och
jag kopplade också i tron det skulle fungera men det blev ingen utsignal.
Jag dubbelkollade allt och funderade vad jag gjort för fel. Då blev jag lite
fundersam på om den verkligen fungerar med enkelmatning. Då laddade
jag hem ett datablad över internet och där var plötsligt -Vcc märkt med -Vcc
och inte med jordsymbolen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Men jag missar ingångsfiltreringen som sänker diskanten en aning.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag har börjat cadda och tänker ha det på ett halvt europa.

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Lite data för TL074:
  • Low Power Consumption
    Wide Common-Mode and Differential
    Voltage Ranges
    Low Input Bias and Offset Currents
    Output Short-Circuit Protection
    Low Total Harmonic Distortion