Trådlös kamera!
-
Re: Trådlös kamera!
Som jag tänkt bilen så skulle den se ut som en cigarr eller ubåt utan torn. Krok bak och plexiglasruta fram så kameran kan se ut.
6 hjul. 3 fram o tre bak. Med en delning av 120 grader.. Skall kunna fällas in i kroppen så man kan dra tillbaka den i snöret utan att det hänger upp sig ngn stans.
skall mäta längden den har kört... Då kan man mäta ovan mark o gräva på rätt ställe.
Antal meter skall skickas ut oxå om man kör fast i röret.
6 hjul. 3 fram o tre bak. Med en delning av 120 grader.. Skall kunna fällas in i kroppen så man kan dra tillbaka den i snöret utan att det hänger upp sig ngn stans.
skall mäta längden den har kört... Då kan man mäta ovan mark o gräva på rätt ställe.
Antal meter skall skickas ut oxå om man kör fast i röret.
Jag skulle kunna testa det åt dig imorrn, har några rullar här. Både band och snöre. Iof tror jag de utan problem klarar de 25 kilo vågen klarar, nästa steg får väl bli att jag gör en gunga åt mig själv, sen en 200 kilos hösilagebalchoppertony skrev: Funderar lite på att kolla vikten och styrkan på det sortens snöre som finns runt hagar som har ström i sig. Inte det platta utan det runda. Om man band det i bilen så borde snöret i sig funka som en förläng antenn. Kanske , kanske inte. Den samlar väl oxå in störningar. Det ligger massor av kablar i backen.

Att använda det som antenn tror jag inte alls på, möjligen då att skicka signalen igenom den trådbundet, enklast skulle ju då vara att ha en tvåpolig tråd (det finns band med 2 poler, men det blir ju hopplöst att hantera att rulla in och ut)
jag hadde satsat på en modern fiskelina dom ärt mycket lätta och brutalt starka
tanken från min sida vore att ha rullen på bbilen, och låta den rulla ut sig, då tar den ingen effekt från bilen
eventuellt att man har den spänd med hjälp av en liten motor som man konstantströmsmatar så den håller ett moment i tråden
om det fastnar får man ta sig omaket att spola ut all lina för att kunna dra loss den
positionen så rekomenderar jag en enkel spole i bilen som sänder på ungefär 1khz, med en simpel slingmottagare kan man då pejla in den
även följa den ovan jord
tanken från min sida vore att ha rullen på bbilen, och låta den rulla ut sig, då tar den ingen effekt från bilen
eventuellt att man har den spänd med hjälp av en liten motor som man konstantströmsmatar så den håller ett moment i tråden
om det fastnar får man ta sig omaket att spola ut all lina för att kunna dra loss den
positionen så rekomenderar jag en enkel spole i bilen som sänder på ungefär 1khz, med en simpel slingmottagare kan man då pejla in den
även följa den ovan jord
-
hade en sändare o sökare här om dagen för att lokalisera var rören slutar kostar 25000 kr så den är den billiga typen. det var nog 8 och 33 mhz den sände på. men vilket skit....
Signalerna hopper över till alla ledningar som ligger i backen så det piper överallt.
Vill ngn göra en prototyp för att hitta ngt under marken så testar jag gärna grejorna i verkligheten.
Signalerna hopper över till alla ledningar som ligger i backen så det piper överallt.
Vill ngn göra en prototyp för att hitta ngt under marken så testar jag gärna grejorna i verkligheten.
jag har byggt några och testade dessutom ett par stycken för jobbets räkning innan vi köpte dit
men att bygga en enkel för själva bilen som sänder i slinga på 1 khz är enkelt och funkar mycket bra
för dom som kör på elkablar så funkade inte exemelvis flukes, men den andra vi köpte var ok, även i svår miljö
däremot läcker det alltid i kablar om man kör kapacitivt och inte induktivt, båda kräver att man kan hantera mätinstrumenten och att man har hygglig vana på att annvända dom
men att bygga en enkel för själva bilen som sänder i slinga på 1 khz är enkelt och funkar mycket bra
för dom som kör på elkablar så funkade inte exemelvis flukes, men den andra vi köpte var ok, även i svår miljö
däremot läcker det alltid i kablar om man kör kapacitivt och inte induktivt, båda kräver att man kan hantera mätinstrumenten och att man har hygglig vana på att annvända dom
-
så e de med allt. puttsa ett hus utan kunnande leder nog till självmord. att spränga ett berg behövs mer än bara ett borr och dynamit.......... man måste oxå ha tändstickor......
jag är nyfiken på ifall det går att bygga sändare o mottagare för att hitta rören i backen. funderar på att skicka in en landmina. där asfalten reser sig eller där plattorna ligger uppochned , där är det *L*

-
Tack GRYM för ritningen på mottagare o sändare.det verkar funka. Mottagaren är 100% färdigbyggd i låda med batteriutrymme o allt . Mottagare spolen är spunnen på en rådrulle , Kanske lite tjock tråd. 0,3mm, men den som var i reläna var så jäkla tunna så de var sårbara.
Jag gjorde först en jättespole utav plastspolen som är till radioantenn till tv´n. Men det blev inte bättre så jag gjorde om den.
Nu e de bara sändaren som bekymrar mig lite. Den blir ju ganska stor med 4 batterier. Finns det någon annan sorts lösning på det där man kan klara sig med ett AA batteri. Utrymmet är begränsat i rören i backen. I bland e de redan fulla med kabel.
Skall man ha en spole som antenn där med så skall den alltid vara riktad uppåt. det går ju göras genom att i en tub använda tyngdkraften så att batteri plus komponenterna är lagrade på en axel så spolen alltid är rättvänd. Men det tar plats så finns det någon annan lösning?
Sen en annan fråga som tråden igentligen började med. "Video out" Skall den passa i en vanlig analog antenningång på tv'n?
Jag funderar på ifall dessa 2 produkterna skulle kunna passa varandra
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12084
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17779
Jag vill kunna undersöka rören i backen på plats med dessa plus laptopen. Jag skulle oxå vilja fått en lins till lasern som skapar en ljus-ring. Föjer den med in i röret så upptäcker man bulor på röret enkelt. Ljuset skall vara runt. Blir ringen oval eller en innåtbula på ljusringen så har man en skada på röret.
Ringen kan göras med speglar som rör sig. Men fortfarande är platsen begränsad så en lins eller liknande hade varit kanot "kanon"
Jag gjorde först en jättespole utav plastspolen som är till radioantenn till tv´n. Men det blev inte bättre så jag gjorde om den.
Nu e de bara sändaren som bekymrar mig lite. Den blir ju ganska stor med 4 batterier. Finns det någon annan sorts lösning på det där man kan klara sig med ett AA batteri. Utrymmet är begränsat i rören i backen. I bland e de redan fulla med kabel.
Skall man ha en spole som antenn där med så skall den alltid vara riktad uppåt. det går ju göras genom att i en tub använda tyngdkraften så att batteri plus komponenterna är lagrade på en axel så spolen alltid är rättvänd. Men det tar plats så finns det någon annan lösning?
Sen en annan fråga som tråden igentligen började med. "Video out" Skall den passa i en vanlig analog antenningång på tv'n?
Jag funderar på ifall dessa 2 produkterna skulle kunna passa varandra
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12084
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17779
Jag vill kunna undersöka rören i backen på plats med dessa plus laptopen. Jag skulle oxå vilja fått en lins till lasern som skapar en ljus-ring. Föjer den med in i röret så upptäcker man bulor på röret enkelt. Ljuset skall vara runt. Blir ringen oval eller en innåtbula på ljusringen så har man en skada på röret.
Ringen kan göras med speglar som rör sig. Men fortfarande är platsen begränsad så en lins eller liknande hade varit kanot "kanon"
-
Ovanstående grejor från DX är beställda i dag. Hoppas de kommer innan jul o att jag kan använda dem tillsammans med laptoppen.
provar man inte så får man inte veta *L*
provar man inte så får man inte veta *L*