Vätskekylning ordnas med kylflänsarna stående i en långpanna på diskbänken med rinnande vatten.
Sedan förundras jag över att 2N3055 fortfarande lever, den var utdömd då jag gick gymnasiet för 30 år sedan.
Protte
Konstlast för 50V DC?
- prototypen
Re: Konstlast för 50V DC?
Hehe jo det är ju ett sätt.
Oh ja 2N3055 är utdöd inget snack om det och tro inte att de är nyköpta. Köptes för ca 20 år sedan 10 st så jag tänkte vafan man kan lika gärna använda de och brinner de upp så är det ingen direkt förlust.
Oh ja 2N3055 är utdöd inget snack om det och tro inte att de är nyköpta. Köptes för ca 20 år sedan 10 st så jag tänkte vafan man kan lika gärna använda de och brinner de upp så är det ingen direkt förlust.
Jag byggde 60W effektförstärkare med 2 st 2N3055, (40W i 8ohm) matade med +/- 35V.
Låter otroligt bra och klarar effekten utan problem och billig.
Köpte 2N3055 på Clas Ohlson då de sålde ut påsar med sånna för några år sedan,
5kr st vill jag minnas de kostade.
Undra hur många byggen som innehåller minst en 2N3055 ?
Antagligen ganska många.
Låter otroligt bra och klarar effekten utan problem och billig.
Köpte 2N3055 på Clas Ohlson då de sålde ut påsar med sånna för några år sedan,
5kr st vill jag minnas de kostade.
Undra hur många byggen som innehåller minst en 2N3055 ?
Antagligen ganska många.
Visst är det så. Bara för att de kan betraktas som nästan utdöda, för att det finns många andra komponenter som är bra bättre, så används de absolut fortfarande i många fall då det är en rätt billig effekttrissa. I nyproduktion så är det nog dock väldigt ovanligt såvida inte tillverkarna vill spara pengar då de just är så billiga så man kan de ju använda ett antal sådana och kanske få i princip samma funktion som en dyrare trissa.