Nån som kan datorkylning? (grafikortet i ugnen på 200C!)
-
Cryptomaster
Re: Nån som kan datorkylning?
Jag skulle nog vilja säga att det viktiga är inte att ha Artic Silver..5, 7 eller liknande "märke", det viktiga är att ha en pasta överhuvudtaget. Rätt monterad pasta så skiljer det marginellt mellan en "billig-no-name-pasta" och dom dyrare 
Det var nog inga heta chip som satt med 1,5mm avstånd i så fall, för det skiljer 1-2 tiopotenser i värmeledningsförmåga mellan metall-metall och metall-smet-metall.
ta en 1,5mm kopparplåt och sätt emellan med kylpasta isåfall...
Jag brukar använda 80-859-95 som ELFA har kampanjpris på just nu, 19:- för 2ml
Jag brukar använda 80-859-95 som ELFA har kampanjpris på just nu, 19:- för 2ml
Rekommenderar Zalmans silverpasta, den kommer med en liten pensel i korken som på en nagellacksflaska, väldigt praktiskt. Inte alls dyr heller.
Hehe, men Lenovo spelar i lite annan liga än supermarketlaptoparnaG-man skrev:Jag kör min Lenovo dualcore med SETI igång hela kvällar/nätter/morgon.. den har aldrig tjurat vad jag vet.. SETI är väl rätt krävande för datorn(kanske inte grafiken dock)
Precis, att fylla ut 1,5 mm luft med nåt silikongummi (som de där padsen väl består av?) eller pasta är ju värdelöst, det ska ju vara nåt som verkligen leder värme bra. Koppar eller aluminiumplåt måste ju vara det vettigaste, och pasta på alla kontaktytor.gurgalof skrev:ta en 1,5mm kopparplåt och sätt emellan med kylpasta isåfall...
Visserligen leder pads och pasta värme bättre än luft, men betydligt sämre än koppar och aluminium.
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Japp, pastan ska vara så tunn som möjligt (men ändå täcka) om det ska funka bra. Visst, padsen "funkar", men de ger mycket sämre värmeledning. Vilke pasta man kör är inte petnoga, ta nån som är hyggligt billig.
Jag hävdar dock att de metallbaserade "delux"-varianterna (finns billiga såna också) ger något bättre resultat (några grader lägre temp) än det traditionella vita kiselfettet, men det beror lite på hur stor ytan är och hur noga man är med appliceringen. I många fall spelar det ingen roll, men ibland kan det göra den där lilla extraskillnaden som gör att fläkten varvar ner ett extra hack...
/Andreas
Jag hävdar dock att de metallbaserade "delux"-varianterna (finns billiga såna också) ger något bättre resultat (några grader lägre temp) än det traditionella vita kiselfettet, men det beror lite på hur stor ytan är och hur noga man är med appliceringen. I många fall spelar det ingen roll, men ibland kan det göra den där lilla extraskillnaden som gör att fläkten varvar ner ett extra hack...
/Andreas
Min dator är Fujitsu-Siemens så den är inte riktigt noname.
Jag har sett det där "tricket" med kopparmellanlägg på div. forum, ska nog testa det. Måste mäta avståndet, tänkte ta bort padsen och sätta små kulor av typ häftmassa på chippen, skruva ihop, ta isär och sen mäta.
Var hittar man kopparplåt enklast, hobbyaffärer? Jag behöver ju bara nån kvadratdecimeter eller så.
Tack än en gång för tipsen!
Jag har sett det där "tricket" med kopparmellanlägg på div. forum, ska nog testa det. Måste mäta avståndet, tänkte ta bort padsen och sätta små kulor av typ häftmassa på chippen, skruva ihop, ta isär och sen mäta.
Var hittar man kopparplåt enklast, hobbyaffärer? Jag behöver ju bara nån kvadratdecimeter eller så.
Tack än en gång för tipsen!
Häftmassan är nog för elastisk och fastar lätt på bägge ytorna, bättre med nåt som formförändras mer plastiskt (hederlig modellera t.ex.).
Clas Ohlson har koppar och aluplåt, inte billigast men smidigt.dar303 skrev:Var hittar man kopparplåt enklast, hobbyaffärer?
I brist på annat ta en krona eller femkrona och slipa platt så är det fixat och blir bra biligare med än en hel plåt, iallafall med kronan. Har väl ungefär rätt mått med men om inte så passa in med ett antal lager aluminiumfolie.
Var något test på kylpastor jag sett på nätet för en bra tid sedan och det var inga radikala skilnader mellan topp och botten. Några få grader bara som bäst, inte värt priset på de dyraste i alla fall som jag såg det men visst vill man ha det bästa så.
Det fanns bara 0,5mm kopparplåt på clabbe och elfa tar 2000:- för sin så jag söker ca 1dm2 1,5mm kopparplåt om någon har!
Vanlig kylpasta har jag så jag kör nog på det.
Vanlig kylpasta har jag så jag kör nog på det.
Du ska väl inte ha en så stor bit så det borde väl kunna funka att "laminera" tre bitar 0,5?
Lite lödtenn mellan och värma (gasol eller varmluftpistol)?
Fördelen med koppar är ju att det går att löda (vilket är svårare med aluminium).
Eller leta rätt på en lokal plåtslagare och fråga om de har en liten bit 1,5 mm.
Lite lödtenn mellan och värma (gasol eller varmluftpistol)?
Fördelen med koppar är ju att det går att löda (vilket är svårare med aluminium).
Eller leta rätt på en lokal plåtslagare och fråga om de har en liten bit 1,5 mm.