Elektronikprylar i bil - vad bör man tänka på

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag körde först med en diod (som även förhindrar att laddningarna i kondingarna försvinner ut i kabeln). Sedan en elektrolyt (ca 200uF) parallellt med en keramisk 0.1uF ner mot jord. Därefter en spole (ca 100uH). Sedan en 0.1uF mot jord. Sedan kommer 7805:an och efter den en 0.1uF mot jord. Den kopplingen har fungerat hur stabilt som helst för mig. Fast hur den fungerar under starten har jag inte provat så mycket med, eftersom den inte behöver fungera just under startögonblicket.

Det var den kopplingen jag kom fram till efter att ha kollat lite här på forumet och på scheman på internet. Tror inte att det blev helt tokigt iaf. ;)

Någon zenerdiod körde jag inte med. Var det inte så att LC-filtret gjorde zenerdioden lite överflödig. Dessutom finns det väl speciella transientdioder som är snabbare än zenerdioder, och därför är mer lämpade i det här fallet.

Jaja, ta inte mitt inlägg så allvarligt. Det finns dom här som kan det här betydligt bättre. Jag ville bara tala om att det fungerade bra så här för mig. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tar ditt inlägg på största allvar. :) Du har ju faktiskt redan gjort det jag försöker lära mig nu. Om det funkade för dig med dom prylarna borde det ju funka för mig med - sen får vi se vad experterna säger. :wink:

Jag är liksom ute efter en "standardkoppling 1A" för att få det att lira i bilen, sen tänkte jag att man alltid kunde köra med den när man stoppar in kluriga saker bakom instrumentbrädan även i framtiden... :P
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tycker cykzes förslag låter bra. Har du en diod som förhindrar att laddningen i kondensatorn försvinner har du ju även spänning under start. (förutsatt att backupkondingen är relativt stor och din applikation inte drar för mycket ström). Samt ett LC filter för att få bort störningar och slutligen en spänningsstabb

Du är altså ute efter en koppling som klarar 1 ampere? ;) kör då på detta alternativ :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

En sak till med bilel..

Inlägg av bengt-re »

Kom ihåg att elektronik i bilen måste tåla temp mellan -20 grader och temp på över 55 grader. Så komponenter som blir heta, överdimentionera dessa mer mer marginal än vanligt. Under motorhuven på en bil en sommardag när du parkerat efter körning, kan det bli 80-90 grader varmt...
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Hur gör man på bästa sätt när man har en 12V signal som ska in i PIC:en?
Jag gissar att PIC:en inte gillar att få 12V på ingången.

Spänningdelare, transistor, zenerdiod, kombination?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vet inte vad som är bäst, jag använder spänningsdelare och OP.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Behöver få ut en ganska fin 3,3Volts spänning ur ciggtändaruttaget på en bil. Försökte först med en zener plus några kondingar, men detta funkade skitdåligt. Tänkte nu använda mig av en ytmonterad XC 6202 plus de vanliga kondingarna. Men efter att ha sett denna tråd så blev jag tveksam.. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

ToB skrev:Hur gör man på bästa sätt när man har en 12V signal som ska in i PIC:en?
Jag gissar att PIC:en inte gillar att få 12V på ingången.

Spänningdelare, transistor, zenerdiod, kombination?
Definitivt använda en optokopplare.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

jack skrev:Behöver få ut en ganska fin 3,3Volts spänning ur ciggtändaruttaget på en bil. Försökte först med en zener plus några kondingar, men detta funkade skitdåligt. Tänkte nu använda mig av en ytmonterad XC 6202 plus de vanliga kondingarna. Men efter att ha sett denna tråd så blev jag tveksam.. Vad tror ni?
Det här receptet borde fungera bra:
+12V - [Säkring, Polyswitch el liknande] - [Ett litet motstånd] - [(Anod)Diod(Katod)] - [Transzorb (Katoden hit och Anoden till jord)] - [Konding mot jord] - [Spänningsreg.]

Synpunkter?

Sen kanske det kan vara en fördel att välja en spänningsregulator avsedd för bilbruk, även om det inte borde ha någon större betydelse. Ex. LM2937
Skriv svar