Vi har kommit fram till att optokopplare inte gör någon nytta när det gäller att skydda mot läskiga backströmmar med mera. Jag drar igång med att skriva lite hur jag tänkte lösa "skydden" på mitt blivande billarm (se projekttråden).
Först och främst hade jag tänkt sätta likriktardioder på larmets alla ingångar så att ström bara kan passera åt rätt håll. När detexempelvis gäller kretsen för dörrkontakterna ligger det ju spänning på från taklampan där ända tills de jordas när en dörr öppnas.
Alla utgångar drivs med reläer av separat avsäkrade matningar. På gamla billarm räckte det att kortsluta blinkersen så gick säkringen till larmet i samma stund det började larma.

Självhållning på reläerna till startspärr(ar), på det sättet ligger de kvar och drar även om matningen till larmboxen skulle gå åt pipan. Är ju inte så kul om bränslepumpen lägger av mittunder omkörning bara för att man slarvat lite med matningen till boxen...
Sist men inte minst - på själva matningssidan till larmet vet jag inte riktigt hur jag skall göra ännu men jag tänkte använda mig av en TS78M05 för att få ner spänningen till 12V. Likriktardioder i båda riktningarna för att skydda för polvändning.
Det var lite kort om hur jag hade tänkt göra. Här är fler förslag varmt välkomna!