Luft cylinder
Re: Luft cylinder
OK, Jag ger mig.
Då får vi väl elektronikifiera tråden lite då:
Skulle vara kul och intressant att konstruera ett sådant där fjädrings/stötdämparsystem som högtalartillverkaren BOSE presenterade för nått år sedan (eller två).
Då får vi väl elektronikifiera tråden lite då:

Skulle vara kul och intressant att konstruera ett sådant där fjädrings/stötdämparsystem som högtalartillverkaren BOSE presenterade för nått år sedan (eller två).
Mekatronikdanei skrev:Varför ligger den här tråden under "elektronik" ?
Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Lättast är väl att titta på en vanlig luftcylinder typ
Här är ett exempel hur en luftcylinder ser ut inv.
http://www.fagerberg.se/orbinox/CIL04sve.pdf
Finns dom som har o-ringar som tätar med men om du ska ha den till att lyfta en bil
så behöver du nog lite starkare än vanliga o-ringar dom flesta nya cylindrar är förkromade invändiga
äldre cylindrar kan vara svarvade.
men 4 hydraulcylindrar under bilen och utväxling och en luftcylinder som manövrerar dom till ut läge blir nog mycket lättare
annars blir dom stora eller väldigt höga tryck. Tänk på att du bör inte ha luft tank i bilen som manövrerar luftcylindern
utan ha den utan för bilen... brukar inte bli bra att bilen är en bit från marken när du ligger i 100blås.
Här är ett exempel hur en luftcylinder ser ut inv.
http://www.fagerberg.se/orbinox/CIL04sve.pdf
Finns dom som har o-ringar som tätar med men om du ska ha den till att lyfta en bil
så behöver du nog lite starkare än vanliga o-ringar dom flesta nya cylindrar är förkromade invändiga
äldre cylindrar kan vara svarvade.
men 4 hydraulcylindrar under bilen och utväxling och en luftcylinder som manövrerar dom till ut läge blir nog mycket lättare
annars blir dom stora eller väldigt höga tryck. Tänk på att du bör inte ha luft tank i bilen som manövrerar luftcylindern
utan ha den utan för bilen... brukar inte bli bra att bilen är en bit från marken när du ligger i 100blås.
Eller att en area inte kan mätas i cm.Norpan skrev:... där a= kolvarea ...
... Får säkert skäll om att kraft inte kan räknas i kg ...

Rotade fram biltidningen som jag såg det i för att ta reda på vilket företag som gjorde cylindrarna.
Och de har kitt med bara cylindrar, inga fjädrar eller något annat som ska förhindra gung.
Är tänkt att jag ska ha det i min Caddy.
Ska nu sätta mig ner och räkna lite, så får vi se vad det blir av den här iden.
Företagets sida för den som vill läsa lite mer.
http://www.dsengineering.co.uk/
Och de har kitt med bara cylindrar, inga fjädrar eller något annat som ska förhindra gung.
Är tänkt att jag ska ha det i min Caddy.
Ska nu sätta mig ner och räkna lite, så får vi se vad det blir av den här iden.
Företagets sida för den som vill läsa lite mer.
http://www.dsengineering.co.uk/
hmm - modifiering av befintlig bil alltså.
Då handlar det inte om en komplett upphängning med fjädring etc. utan lite tillägg för att stärka upp befintlig fjädring med för bilen redan monterade passande stötdämpare?
Förut satte man gummiblåsor i befintliga spiralfjädrar och tryckte upp med lite tryckluft när man skulle lasta tungt - skall man lösa det med kolvar som sitter bultade i länksystemet så gäller det att hitta cylindrar där kolven hela tiden tål att röra sig både i smått och stort utan att börja läcka - det är lite annan rörelsebild än tryckluftcylindrar avsedd för manöveroperation...
lastbilar kör också med gummiblåsor för att justera fjädringen och gummiblåsor är förmodligen lösningen som tål konstanta rörelse bäst i sammanhanget.
Då handlar det inte om en komplett upphängning med fjädring etc. utan lite tillägg för att stärka upp befintlig fjädring med för bilen redan monterade passande stötdämpare?
Förut satte man gummiblåsor i befintliga spiralfjädrar och tryckte upp med lite tryckluft när man skulle lasta tungt - skall man lösa det med kolvar som sitter bultade i länksystemet så gäller det att hitta cylindrar där kolven hela tiden tål att röra sig både i smått och stort utan att börja läcka - det är lite annan rörelsebild än tryckluftcylindrar avsedd för manöveroperation...
lastbilar kör också med gummiblåsor för att justera fjädringen och gummiblåsor är förmodligen lösningen som tål konstanta rörelse bäst i sammanhanget.
Citroën använder "hydraulcylindrar" med ett antal läppringar i, av någon hård plast samt hårdförkromade kolvar.
fast där har man oljan som smörjer och tätar - tänkte mer på manövertryckluftcylindrar som iofs klarar många manövrar, men jag tror fortfarande att bilupphängningsrörelse är ett snäpp värre i konstant rörelse...TomasL skrev:Citroën använder "hydraulcylindrar" med ett antal läppringar i, av någon hård plast samt hårdförkromade kolvar.
Tror jag också, mycket slag, stötar med hyffsad hög amplitud, kraft och frekvens, samt vibrationer, tror inte luftcylindrar är det rätta. (det är väl derför man använder kuddar i stället.
Om man inte lyckas göra ett 100% tätt system (=omöjligt) så måste man ha en tank som hela tiden matar cylindrarna med luft annars kommer det se ut så här efter en km eller så.Tänk på att du bör inte ha luft tank i bilen som manövrerar luftcylindern
Mängden luft måste självklart anpassas till bilens vikt osv. så att inte bilen åker omkring med max höjd hela tiden utan håller sig på lagom höjd. Kanske nån form av nivåreglering?
EDIT: Eftersom de säljer cylindrar för ändamålet på sidan som länkades tidigare så borde det ju funka. Annars används som sagt oftast luftkuddar på luftfjädrade fordon, titta på ett långtradarsläp nästa gång du kör om.