Luft cylinder
Luft cylinder
Sitter och funderar på att göra en luft cylinder till ett projekt.
Men det är några saker jag skulle vilja ha hjälp med.
1 Hur man räknar ut hur stor cylinder man ska göra.
Ska ha 4st som ska lyfta ca:1200-1300kg sammanlagt
2 Vad är det för matrial i styrningarna och tätningarna.
Men det är några saker jag skulle vilja ha hjälp med.
1 Hur man räknar ut hur stor cylinder man ska göra.
Ska ha 4st som ska lyfta ca:1200-1300kg sammanlagt
2 Vad är det för matrial i styrningarna och tätningarna.
Re: Luft cylinder
Ska ha dem istället för fjädrar och dämparer i bilen. (Air Suspension)
De jag har sett använder tryckluft.
De jag har sett använder tryckluft.
-
Låter som om du borde köpa dem istället... finns både luft och olja på sådant i bilar.
Köpa nää. Det är inte lika roligt och varför?
Kör kolvar och toppar till truckar flera gånger i månaden,
så jag vet att jag kan göra grejerna.
Kör kolvar och toppar till truckar flera gånger i månaden,
så jag vet att jag kan göra grejerna.
-
Förmodligen billigare att köpa om du ska ha till en bil. sorgligt men sant. iallfall om det nu inte när något jättespecial lowrider eller annat.
så frågan återstår lite vad du ska göra med dem mer exakt mer än att ha till en bil.
så frågan återstår lite vad du ska göra med dem mer exakt mer än att ha till en bil.
Vilken cylinderdiameter du behöver är bara att räkna på a*p=f
där a= kolvarea, p= tryck och f= kraft.
Kolvarea i cm och tryck i bar så får du kraften i kilo.
Så en 50mm kolv på 7 bar gör 2,5*2,5*3,14=19,625cm2
7*19,625=137,375
Alltså trycker den med lite över 137kg
Minushållet är likadant men man får dra bort arean på kolvstången från kolvarean.
Får säkert skäll om att kraft inte kan räknas i kg, men lever man i verkligheten så.
Men med bara luft får du inte nån vidare dämpning så det kommer bli svajigt när du kör.
där a= kolvarea, p= tryck och f= kraft.
Kolvarea i cm och tryck i bar så får du kraften i kilo.
Så en 50mm kolv på 7 bar gör 2,5*2,5*3,14=19,625cm2
7*19,625=137,375
Alltså trycker den med lite över 137kg
Minushållet är likadant men man får dra bort arean på kolvstången från kolvarean.
Får säkert skäll om att kraft inte kan räknas i kg, men lever man i verkligheten så.

Men med bara luft får du inte nån vidare dämpning så det kommer bli svajigt när du kör.
du får köpa en cittra - dom har levt med oljefjädring sedan begynnelsen så det bör vara ganska utprovat nu - varning dock att gasklockorna som är den fjädrande elementet i hydralsystemet kan ha upp till 200 bar i sig...
oavsett måste man ha dämpande element i systemet (kallas stötdämpare i normala bilar - vilket egentligen är fel beskrivning av vad de egentligen gör...) om det inte skall fortfarande gunga när du kliver ur bilen - sikta på ett Q strax under 0.7 ( dvs 'resistansen' i dämparen har samma eller något högre värde som impedansen på själva fjädringen) om det inte skall bli överslängar när du trycket ned bilen och sedan släpper upp.
oavsett måste man ha dämpande element i systemet (kallas stötdämpare i normala bilar - vilket egentligen är fel beskrivning av vad de egentligen gör...) om det inte skall fortfarande gunga när du kliver ur bilen - sikta på ett Q strax under 0.7 ( dvs 'resistansen' i dämparen har samma eller något högre värde som impedansen på själva fjädringen) om det inte skall bli överslängar när du trycket ned bilen och sedan släpper upp.
Senast redigerad av xxargs 2 november 2009, 20:09:53, redigerad totalt 1 gång.
Mercedes har eller hade nån version på Citroens dämpare i självreglerande bakvagnar, men ackumulatorn satt inte på dämparen.
Så var det en strypning ibankad i röret mellan cylindern och ackumulatorn.
Kan berätta att det blir väldigt dålig väghållning om man byter röret utan att veta om att det var en strypning i det gamla röret.
Så var det en strypning ibankad i röret mellan cylindern och ackumulatorn.
Kan berätta att det blir väldigt dålig väghållning om man byter röret utan att veta om att det var en strypning i det gamla röret.

Och i serien egna erfarenheter kan jag berätta att det sprutar mycket illaluktande ödleblod om man släpper ut tryck på fel ställe innan man ska byta en av citroens ovan nämda gasklockor (för det får man göra lite då och då) 

Om du sätter luftkolv som styr höjden (ersätter fjäder) och en vanligt dämpar till att dämpa svängningen du kommer få i luften kan det funka. Bara att prova! Jag har några stora luft kolvar liggandes om du vill prova