Jag har en hårdvara som på en port ger pulser, alltså typ en pulsgenerator. I manualen rekommenderas att man använder en optokopplare eller pull up/pull down motstånd. Jag har gått på optokopplar spåret men inte lyckats. Vad jag dessutom antagit är att detta rekommenderas för att skydda hårdvaran mot spänningstoppar, men skulle pull up / pull down varianten göra detta? Jag tror att de pulser jag får från hårdvaran är tillräckligt för att trigga lasern, vilket är vad jag ska göra. (trigga pulser, inte driva) Pulserna till lasern ska vara TTL.
Jag har gjort så här: (jag kan inte formalism utan har ritat naivt såsom jag gjort)
Jag har alltså använt ett spänningsaggregat uppmätt till 5V, 7mA som är rekommenderad ström, till Vcc. Strömmen på in-sidan begränsas med 500ohm motståndet till max diodström.
Optokopplaren är från ELFA, HCPL 2400, 75-045-82
Bilden i manualen för hårdvaran ser ut så här:
När jag mäter (med oscilloskop) så har jag fina fyrkantspulser in men "fladder" ut med spänningskällan på och "hajfenor" (långsamma transienter) när spänningskällan är av.
- Har jag helt missuppfattat hur detta ska kopplas ihop?
- Om jag inte vill använda spänningsaggregat, var ska motstånd för att begränsa strömmen på "ut" sidan sättas, vill ha 5V (TTL standard) ut.
- Om pulsen direkt från hårdvaran räcker, är det så att detta inte behövs, dvs har jag missuppfattat att det är till för att skydda mot spänningstoppar?
Hoppas på vägledning
//Patrik