Komponenter kring optokopplare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
LPH

Komponenter kring optokopplare

Inlägg av LPH »

Har letat i forumet efter svar på detta men inte hittat, antagligen för att svaret är så enkelt...

Jag har en hårdvara som på en port ger pulser, alltså typ en pulsgenerator. I manualen rekommenderas att man använder en optokopplare eller pull up/pull down motstånd. Jag har gått på optokopplar spåret men inte lyckats. Vad jag dessutom antagit är att detta rekommenderas för att skydda hårdvaran mot spänningstoppar, men skulle pull up / pull down varianten göra detta? Jag tror att de pulser jag får från hårdvaran är tillräckligt för att trigga lasern, vilket är vad jag ska göra. (trigga pulser, inte driva) Pulserna till lasern ska vara TTL.

Jag har gjort så här: (jag kan inte formalism utan har ritat naivt såsom jag gjort)
Bild

Jag har alltså använt ett spänningsaggregat uppmätt till 5V, 7mA som är rekommenderad ström, till Vcc. Strömmen på in-sidan begränsas med 500ohm motståndet till max diodström.

Optokopplaren är från ELFA, HCPL 2400, 75-045-82

Bilden i manualen för hårdvaran ser ut så här:
Bild

När jag mäter (med oscilloskop) så har jag fina fyrkantspulser in men "fladder" ut med spänningskällan på och "hajfenor" (långsamma transienter) när spänningskällan är av.

- Har jag helt missuppfattat hur detta ska kopplas ihop?
- Om jag inte vill använda spänningsaggregat, var ska motstånd för att begränsa strömmen på "ut" sidan sättas, vill ha 5V (TTL standard) ut.
- Om pulsen direkt från hårdvaran räcker, är det så att detta inte behövs, dvs har jag missuppfattat att det är till för att skydda mot spänningstoppar?

Hoppas på vägledning
//Patrik
Senast redigerad av LPH 13 oktober 2009, 12:13:10, redigerad totalt 4 gånger.
danielr112

Re: Komponenter kring optokopplare

Inlägg av danielr112 »

Skriv bara in artikelnumret till saken på elfa så kommer forumet automatiskt skapa en giltlig länk.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sidan 5 i den här app. nöten är för dig...

http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-3001.pdf
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Patrik>>
Du har missuppfattat databladet.
If = 7mA gäller för lysdioden INTE Vcc.

Om du strömbegränsar Vcc så blir det de störningar du nämner.

Se till att du har 5V utan strömbegränsning mellan Vcc och GND.
Koppla en 0,1µF plastfilmskondensator (t.ex de vanliga röda eller blåa Wima) mellan Vcc och GND.

Någon pullup-resistor behövs INTE, utgången är TTL-kompatibel.

Allt detta står på sid1 i databladet för HPCL2400.
LPH

Inlägg av LPH »

Tack T0ny, misstänkte att jag inte skulle strömbegränsa där, gjorde det då jag brände upp en HCPL först. Med kondensatorn ska jag alltså inte göra det?! Rätt kopplat i övrigt antar jag?!

Tack för hjälpen!!!
LPH

Inlägg av LPH »

Fick inte till det med kondensator mellan Vcc och jord, hittade däremot den figur jag borde hittat tidigare:

Bild

Då undrar jag;
Ska pinne 7 vara ansluten till jord?
Ska det vara 100nF mellan vcc och jord trots att jag inte ser något i detta schema?
Ska det vara något motstånd mellan Vcc och Vout?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Pinne 7 ska vara ansluten till jord - det är en logisk ingång "inverterad enable".
Kondensatorn är alltid bra att sätta dit, även om du kanske skulle klara dig utan.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

LPH>>

Som jag skrev tidigare: Någon pullup-resistor behövs INTE, utgången är TTL-kompatibel.
(totempåle)
Pull up betyder dra upp (spänningen), allså en resistor mellan Vcc och in eller ut-gång.

Hur menar du att du inte fick till det, ville den inte? 8)
Seriöst: blev utsignalen sämre eller?
LPH

Inlägg av LPH »

>> TOny

jag har förstått att pull-up inte behövs till denna, däremot fanns två rekommenderade alternativ; Optokopplare alt pull-Up/pull-Down på en differentierad utgång (rätt benämning? eng: Differential gain) och jag undrade hur alternativen skiljer sig på.

Jag hade missat att pinne 7 skulle vara ansluten till jord, när jag fått ny komponent (lyckades bränna den jag hade) provar jag igen med pin 7 jordad och med 100nF konding enligt din anvisning.

De utsignaler jag haft kan inte ens kallas dåliga... :( Nu hoppas jag att jag fått kläm på hur detta skall göras - återkommer.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Frågan gällde alltså kortet.

Det sista schemat är en höghastighets koppling som kräver TTL på ingången.
Du måste fortfarande fixa en koppling som omvandlar den balanserade utgången till obalanserad TTL-kompatibel.
En simpel transistorswitch borde lösa det, men det känns som overkill.
Vilken hastighet skickas pulserna med?
Är det PWM eller seriell kommunikation? (jag tolkade din första post som PWM eller liknande)
Har du full koll på vilka strömmar och spänningar kortet kan ge?

Optokopplarens fördel mot andra kopplingar är att du får galvanisk isolation mellan kortet och lasern (t.ex. ett elfel som kastar ut 230V på signalkabeln sabbar inte lasern, bara fototransistorn).

Fördelen med balanserad överföring är skydd mot störningar (inducerade spänningar).
(Det finns kretsar som omvandlar mellan balanserad och obalanserad, det går också att göra med operationsförstärkare).

Om du kör obalanserad signal (med pullup) kan du få in en hel del störningar, inget jag rekommenderar.

Du måste veta hur signaljord är kopplad i förhållande till skyddsjord på båda apparaterna
(I en exempelvis en PC är signaljord och skyddsjord ihopkopplade).
Om den ena apparaten är ojordad eller jordad med flytande signalspänning så går direktkoppling bra.
Om båda apparaterna är jordade och har skyddsjord och signaljord ihopkopplat går det men du kan få störningar pga. jordslingor eller att den ena eller båda apparaterna kopplas till ojordat uttag.

Jag skulle prova en vanlig optokopplare utan TTL-utgång t.ex. EL817.
Koppla optokpplaren som i bilden i manualen.
Optokopplarens's utgång enligt nedan.

+5V----[10kOhm]----kollektor
emitter----GND
du tar ut signalen direkt på kollektor.
LPH

Inlägg av LPH »

Med pinne 7 jordad fungerar det fint nu! Har behållit kondensatorn mellan vcc och jord. Skaffade en EL817 men har inte provat eftersom det nu fungerar.

Eftersom pulserna ska trigga en Ti:sapphire laser är det relativt låg frekvens, 1kHz. Puls längd mm programmeras så typ PWM är vad det är fast inte som för tex servo styrning.

I mitt fall är signal jord och skydds jord inte på samma potential på någon sida. Båda apparaterna (styrenhet och laser) är jordade men båda med annan signaljord.

Tack för hjälp!!!
Skriv svar