POS CNC, SUDA SD1218
Re: POS CNC, SUDA SD1218
Dom ser ut så på fräsen, inget jag har valt.
Men det är en ganska grov plåt så jag tror inte det är nått problem.
Men det är en ganska grov plåt så jag tror inte det är nått problem.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, tror nog att det kommer att funka som du beskriver det hela. Inte för mjukt gummi bara.
Okej då bygger jag nog några i morgon. Jag har tunn gummimatta, 3mm kanske det är.
Sprang ut med ficklampan och tog en bild, den står på träreglar precis innanför porten så jag ska ta hem minst en palldragare i morgon och försöka få den på plats också.
Kan nämna att jag passade på att dra upp en skaplig tall som stog brevid uppfarten med rot och allt när jag ändå hade en rejäl kran hemma!
Sambon blev lite förvånad när hon kom hem, det såg liksom inte ut som det brukar
(Jag skyllde såklart allt på min två grannar som var med och kollade på allt tok)

Sprang ut med ficklampan och tog en bild, den står på träreglar precis innanför porten så jag ska ta hem minst en palldragare i morgon och försöka få den på plats också.
Kan nämna att jag passade på att dra upp en skaplig tall som stog brevid uppfarten med rot och allt när jag ändå hade en rejäl kran hemma!

Sambon blev lite förvånad när hon kom hem, det såg liksom inte ut som det brukar

(Jag skyllde såklart allt på min två grannar som var med och kollade på allt tok)
Köpte M16 stång med tillhörande 50x50x5mm brickor och svetsade ihop, planslipade undersidan och satte dit 5mm
gummimatta med dubbelhäftande tejp.
Tycker det blev rätt så bra:

gummimatta med dubbelhäftande tejp.
Tycker det blev rätt så bra:
Nu har fräsen kommit på plats i mitt nya hobbyrum! (saknar tyvärr ström i några dagar till)
Skönt att ha nån bra lokal att vara i efter flera år i ett mörkt kallgarage.
Till helgen så tänkte jag börja skruva i mitt nya C11 breakout-kort i det medföljande styrskåpet och
se om jag kan få fart på fräsen med mach3.
Det nya datorskåpet ska också byggas klart och det är en del andra småsaker
som också ska fixas men den borde vara körbar om nån vecka.

Skönt att ha nån bra lokal att vara i efter flera år i ett mörkt kallgarage.
Till helgen så tänkte jag börja skruva i mitt nya C11 breakout-kort i det medföljande styrskåpet och
se om jag kan få fart på fräsen med mach3.
Det nya datorskåpet ska också byggas klart och det är en del andra småsaker
som också ska fixas men den borde vara körbar om nån vecka.

Riktigt fint blir det!
kommer nog att kännas mer inspirerande för dig att stå där istället 

Det syns att du inte haft hobby rummet länge.
Du kan ju fortfarande komma in utan att kliva över en massa bra att ha saker.
Mitt garage är packat med saker det var tomt och fint till någon kom på att här ryms det mycket fina saker som är bra att ha.
Du kan ju fortfarande komma in utan att kliva över en massa bra att ha saker.
Mitt garage är packat med saker det var tomt och fint till någon kom på att här ryms det mycket fina saker som är bra att ha.
Ett förslag kan vara att hänga upp draperier, typ duschdraperier, runt fräsen för att hålla lite bättre koll på dammet.
Annars ser det riktigt trevligt ut. Stort Grattis till verkstaden!
Annars ser det riktigt trevligt ut. Stort Grattis till verkstaden!

Jag är mitt i inflyttningen så det kommer bli lite mer saker med tiden men än så länge så är det bra ordning på allt.
Jag har faktiskt tänkt på att hänga upp nått runt maskinen och såklart försöka få till så bra utsug som möjligt.
Får se exakt vad det behövs efter jag kört den några gånger. Jag har en hel del härdat glas som man kanske kan göra
nått av.
Jag har faktiskt tänkt på att hänga upp nått runt maskinen och såklart försöka få till så bra utsug som möjligt.
Får se exakt vad det behövs efter jag kört den några gånger. Jag har en hel del härdat glas som man kanske kan göra
nått av.
Har börjat kolla lite på bytet av bob-kort och det blev lite frågor direkt.
Första bilden är på det kortet som ska bytas ut, som jag förstår så är
Vit=step och blå=dir
(Svart kommer inte ut i andra änden på kabeln)
och röd är 5V+
Bild två är hur det är kopplat mot drivaren, röd är överbyglad och gnd/svart saknas.
Men min fundering är hur jag ska koppla mot mitt C11 kort? Step&dir känns ju solklara men 5V+, hur ska jag göra med det?
Ska jag koppla det direkt från 5V-agget i styrskåpet eller från 5V-out på mitt c11. Spelar det nån roll?
Det är väll matningen till logik-delen i drivaren?
EDIT: Eller ska jag skita i den röda helt och jumpra mitt c11:
COM TERMINALS:
Place the jumper in the appropriate
position to select +5VDC or GND
for the COM terminals.
http://cnc4pc.com/Tech_Docs/C11R8WG.pdf
Den sista bilden visar hela det gamla kortet.

Första bilden är på det kortet som ska bytas ut, som jag förstår så är
Vit=step och blå=dir
(Svart kommer inte ut i andra änden på kabeln)
och röd är 5V+
Bild två är hur det är kopplat mot drivaren, röd är överbyglad och gnd/svart saknas.
Men min fundering är hur jag ska koppla mot mitt C11 kort? Step&dir känns ju solklara men 5V+, hur ska jag göra med det?
Ska jag koppla det direkt från 5V-agget i styrskåpet eller från 5V-out på mitt c11. Spelar det nån roll?
Det är väll matningen till logik-delen i drivaren?
EDIT: Eller ska jag skita i den röda helt och jumpra mitt c11:
COM TERMINALS:
Place the jumper in the appropriate
position to select +5VDC or GND
for the COM terminals.
http://cnc4pc.com/Tech_Docs/C11R8WG.pdf
Den sista bilden visar hela det gamla kortet.

Glömde länken till drivar maualen:
http://www.leadshine.com/UploadFile/doc ... /M542d.pdf
http://www.leadshine.com/UploadFile/doc ... /M542d.pdf
Hej,
Den svarta är troligtvis en "pig-tail" från skärmen, kolla det och anslut den isåfall till GND-terninalen på C11-kortet, strunta annars i den så länge. Anslut de röda till COM terminalerna för respektive axel på C11-kortet och bygla det för gemensam 5V (JP1 i position 1-2). Sen sätter du steg och riktning till Active Low i Mach3
/Henrik.
Den svarta är troligtvis en "pig-tail" från skärmen, kolla det och anslut den isåfall till GND-terninalen på C11-kortet, strunta annars i den så länge. Anslut de röda till COM terminalerna för respektive axel på C11-kortet och bygla det för gemensam 5V (JP1 i position 1-2). Sen sätter du steg och riktning till Active Low i Mach3
/Henrik.

Fattar heller inte riktigt varför C11:at ska ha 5V från datorn och även 12V external power.
Kan jag ta dom 5V från mitt kombinerade 12/5v-agg i skåpet eller har det nån funktion att det är från datorn?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är det inte så att 5V är på 'dator' sidan/optokopplare? Har för mig att Arturo skickar med en USB dummy kabel för 5V matningen.
Betyder det att jag måste ta det från datorn? (för att inte riskera onödiga haverier), fick inte med nån sån sladd men det går ju att fixa.