Tv-B-Gone!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: Tv-B-Gone!

Inlägg av newbadboy »

hmmm lite kul projekt. Kan se mig gå in på elgiganten under julrushen o släcka alla tv apparater på väggen hahahahaha

Vet ngn om det finn ngn samlad info om vad den ska sända ut för att stänga av olika märken? Kan inte vara spec svårt att knåpa ihop en egen bara man vet hur protokollen ser ut.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag köpte en original TV-B-Gone för några år sedan och jag och frugan gick faktiskt in på ONOFF på sveavägen...det var mest OFF när vi gick ut i alla fall! :)
Koderna skickas ut efter varandra men ganska fort så det var som ett lapptäcke när apparaterna slockande, en här och där. Jag skulle säga att den tog ca 80%, dock så var detta den första versionen med kortare räckvidd och som körde hela sekvensen vid varje tryck, den nyare skickar ut igen vid nytt tryck även om det inte är färdigt och de ger en större träffbild efter som det kan vara vinkelkänsligt. Det fanns en version för USA och en för europa där de lagt de vanligaste koderna för varje världsdel först beroende på kod och populära märken tror jag.
Jag skulle satsa på starkare LED:s och lite mer rundstrålande montering för bästa effekt!
Eller montera leds i kepsen och ha kontrollen i fickan, det ser lite misstänkt ut. Eller kanske montera allt i en gammal mobiltelefon, kan bli fint!
Senast redigerad av dar303 27 oktober 2009, 16:44:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

fan vad kul... vad gjorde personalen där då?

nu måste jag ju bygga en egen. behöver bara komma över koderna
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Hehe jag har också tänkt att göra en sån här hur länge som helst... Men har aldrig blivit av.. :/ Kanske är dags att ta tag i det nu.. :D
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

ElectricMan skrev:Uppdaterade lite mer: (inga jumpers så länge ögat kan nå!)
Jag kanske missar något, men det ser ut som det saknas kondingar till kristallen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är väl en resonator? som inte behöver kondensatorer?

Swech
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Med andra ord missade jag mittenbenet på komponenten när jag ögnade schemat. Ser ut att vara en resonator, ja.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

newbadboy skrev:fan vad kul... vad gjorde personalen där då?

nu måste jag ju bygga en egen. behöver bara komma över koderna
De såg mest väldigt konfunderade ut... :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koder: http://www.lirc.org/

Och tja.. ON-OFF :shock: ..TV-terrorn när man handlar mat är riktigt irriterande. Konsument-elektronik-butiker är något man är tvungen att besöka. Låt OFF friden infinna sig :badgrin:
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag köpte för ett par år sedan en jätteliten fjärrkontroll där man enbart genom att rikta den mot TV:n, trycka på mute tills ljudet stängts av så var den inställd på just det märket.

Riktigt kul att gå in på elgiganten och på ett fint och smidigt sätt höja volymen pa alla apparater till max. Eller Media Markt i kungens kurva med alla Samsungs ca (80-100) hängades på väggen? Myrornas krig!! :D

Satt även en kväll hos brorsan, så fort han skulle byta kanal eller höja volymen stängde jag av TV:n men när han började leta efter garantisedeln var jag tvungen att berätta :)

Kul projekt och skynda på EM, jag vill se slutresultaten nu :tumupp:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det är lätt att starta upplopp och oroligheter under typ ishockey vm - fy fan va de skulle flyga tv apparater ur läghenheterna

Man gör en riktigt effektiv kraftig variant med kollimeringsoptik så man kan arbeta på avstånd.
Det är inga problem att få laserdiodsliknande prestanda med koll. optik - dvs lång räckvidd

Sen utsikt över ett större bostadsområde och alla dessa hundratals föntser som man ser
tv flimmer i....ishockey vm :mrgreen:

Så med en trimmad variant öppnas en helt ny värld :vissla:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Då vet jag; När jag sitter och kollar på mitt favoritprogram på TV'n och den plötsligt stängs av, så springer jag ut, letar upp närmaste människa och prylar denna till den ger mig sin TV-b-gone så att jag kan stampa i sönder den i sina beståndsdelar!!! :evil: :evil: :evil:
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det är därför man har TV-kort till datorn...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men ett tv kort till datorn går inte att bygga om till oscilloskop :D
http://www.instructables.com/id/Music-V ... illoscope/
bara att koppla horisontalspolen till vertikalspolens anslutning på kortet och mata vertikalspolen med en valfri signal. hipps vips så har man ett enkelt oscilloskop :D
Skriv svar