Databas/formulär/hantering

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Databas/formulär/hantering

Inlägg av tompa74 »

Jag har en liten fråga om databaser & formulär.

En databas är det väl inte så mycket att säga om, däremot att använda
den inskrivna informationen på ett vettigt sätt är det värre med.
Jag är helt enkelt värdelös på detta.

Ska jag göra något så knölar jag oftast med Excel, jag har b.l.a gjort en
fakturamall där i som funkar bra tycker jag.

Nåja, det jag undrar om.

Jag har tänkt att försöka koppla ihop varulagret med fakturering och kvittohantering
på något enkelt och smidigt sätt.

Jag vill helt enkelt kunna ta upp ett formulär där det är sökbart efter artiklar i lagret
och sedan göra en färdig faktura eller kvitto utav det hela.

Jag vet inte om det ens är lönt att tänka på detta i Excel?
Varulagret samt kvitto & fakturamall finns ju i excel-format idag så
det smidigaste hade ju varit ex drop-down lister där jag idag
fyller i artiklarna och priserna manuellt.

Testat lite i excel men inte lyckats speciellt bra. Fortsätter jag att gräva med det
så får jag säkert till det halvbra men det känns som ogjort arbete om man inte
kan bygga vidare på det sedan, excel är ju trots allt begränsat. :roll:

Jag vill ha lite input från folk som sysslar eller sysslat med detta själv.
Google vet jag hur det fingerar något sådär så att lite gammaldags erfarenhet
efterlyses.

Det finns ju massor med bokföringsprogram med sådana här lösningar
det är jag fullt medveten om, men detta är inte aktuellt.

Vad är lämpligast att börja med om man ska göra om allt i något annat format/program?
Är det lämpligt att fortsätta i excel och få till det där?
Hur skulle ni gjort?

Har jag uttryckt mig så att någon inte förstår, eller har andra frågor så ställ dom bara.

/ Tompa
Chaos

Re: Databas/formulär/hantering

Inlägg av Chaos »

Vad är ditt behov?
Hur stort är lagret?
Hur många kvitton/fakturor per dag?
Behöver du kundreskontra?
Skall det bokföras av dig?
Räknar du med att expandera?
Varför är det inte aktuellt med färdiga lösningar?

Många frågor.
Har du litet lager artiklar och få fakturor så visst kan du fortsätta med excel, men det är inget att bygga på i längden.

Håller själv på och snickrar på ett lagersystem, och det är ju inte helt lätt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om det är en affärsrörelse så är det helt idiotiskt att försöka bygga något själv.
Skaffa något som "SPCS Admin 500" eller liknande. Du får naturligstvis utvärdera
de olika alternativen och se att de täcker dina behov. Samma sak med skrivbordet,
självklart köpar man ett på t.ex IKEA istället för att åka till brädgården och köpa
bräder, såg och skruv...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nja, helt självklart är det ju inte att köpa skrivbordet på ikea.
Ett standardskrivbord passar ju inte till alla rum eller till alla användningsområden.
Ibland kanske man bara vill ha ett "eget" skrivbord för att man gillar en tjock massiv ek-skiva och ben av timmer :)
Hursomhelst så är det bra att "brägårn" finns för de som har sådana behov så att man kan köpa material att bygga med själv eller hyra en hantverkare som gör det åt en.
Självklart ska man ha klart för sig att det kan bli jobbigt, snett, skevt och dyrt och man kanske bara ska ta risken om man har speciella behov.
Fördelen är att man kan få exakt det bord man önskar med exakt det mått och de antal lådor man vill ha i hurtsen.
Nu säger jag varken bu eller bä angående val av "affärssystem", känns fortfarande som lite knapphändig info, tex finns det mycket data upplaggt redan som lätt är sökbart men kanske kan vara svårt att migrera.
hh

Inlägg av hh »

Access (usch) eller liknande kanske skulle vara ett enkelt sätt att komma i gång?

Jag håller delvis med Sodjan, men å andra sidan vet jag inget om verksameten. Om det t ex är på hobbybasis eller ett multinationellt företag kan egenutvecklade system vara bra alternativ.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Köp nåt färdigt Tompa, inte värt att sitta och hacka detta. Vad gäller bokföring så ändras ju detta stup i kvarten med olika regler så det är enklast att ha nåt som redan finns och uppdateras. SPCS är ett bra och billigt sätt att komma igång med OLF och Bokföring, det finns ju en hel del annat också FDT är nåt du kan kika på men kostar en del mera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kör med MIDAS, finns i en gratisversion också, betalversionen har allt ink lager, fakturering mm.
Fullständigt meningslöst att försöka lösa det själv.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köp nåt färdigt om det inte är hobbyfirmans hobbyfirma som ska ha det, då duger det med ett excelblad. Har man inte excel så är ett bokföringsprogram lika dyrt ungefär.

Om jag inte missminner mig så har vissa program såpass klart att man direkt kan skicka till RSV över internet och på så sätt slippa pappersexercis.

De svarta pengarna får man hålla reda på på annat sätt :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dubbelbokföring kanske :twisted: :badgrin: :vissla:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Al Capone åkte ju in för just det så den boken får man hålla väl gömd ;)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Tack för svar :)

Svaren är ju genomgående ganska lika så jag summerar riktat till alla svar so far.

I början av 90-talet bokförde jag rubb och stubb själv, använde då spcs, helt ok program.
Det var då jag startade mitt första företag, en musikaffär.
Gick även då en företags-ekonomisk utbildning ett par år så den biten vet jag hur det funkar.
Jag bokför inget i större omfattning själv numera, det är slöseri med tid tycker jag.
Jag lämnar in allt till min revisor som sköter detta strålande. Kostar mindre än om jag
skulle göra det själv.

Program som jag bokfört med, Spcs, Hogia, Winbas.

Så, jag behöver inte komma igång med bokföring på något sätt, det har pågått
sedan 1990 :)

90% av alla mina tjänster/varor fakturerar jag idag. Resterande 10% är ju kontant.
Nu har det ju kommit en ny lag angående kassaregister, lyckligtvis klarar jag mig undan
eftersom det är så liten andel av rörelsen som befattar sig med kontanter.

Min databasformulärkvittolagerfaktureringsgrej är alltså egentligen en ursäkt för att börja kika smått
på hur databaser och dess närliggande applikationer fungerar. Samtidigt får jag ju lättare koll på lagret
och hanteringen blir så mkt smidigare. Bästa med program/excelark som man gjort är ju att man själv bestämmer vilka funtkioner
som skall eller icke skall existera. (Det där med Al Capone får ni tyda hur ni vill) :D

Hoppas jag svarat på alla frågor, nu är vi tillbaks till grundfrågan igen tror jag. :)

/ Tompa
Johanb

Inlägg av Johanb »

Då var jag inte helt fel ute med ekbordet då ;)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

http://www.sqlite.org/ är kraftfull nog . sen gäller det att bygga en tabell struktur för din problemdomän ...

http://sqlite.phxsoftware.com/forums/t/174.aspx har en bechmark mellan db's med en exempel tabell struktur ...

sen kastar du på en web koppling på det som är lite överkurs för dina behov av fakturering men du vill kolla runt sa du ...

isåfall kanske http://hsqldb.org/ är snabbast att komma igång med då den har gränssnitt till tabellerna kallad HsqldbManager och kan köras som webserver direkt generera html tabeller från förfrågan . allt i java ...

annars är mysql och postgressql trevliga men kommer med en lite brantare installations kurva ...
Senast redigerad av xraid 25 oktober 2009, 11:59:15, redigerad totalt 1 gång.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Oavsett vilken databas du väljer skulle jag rekommendera att du kikar lite på teori för databasdesign. Det är väldigt lätt hänt att tänka fel när man lägger upp databasstrukturen, men om man kan grunderna blir det himla mycket enklare. Det är inte särskilt svårt heller, snudd på roligt faktiskt.

/Andreas
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nyckelordet är normalisering, inte för lite, inte för mycket utan lagom :)
Som sagt kan vara klurigt och roligt.
Skriv svar