Cirkulationspump, hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Re: Cirkulationspump, hjälp!

Inlägg av v-g »

TomasL:Nej där är du på helt rätt spår men går en Wilo sönder fortare så kvittar de få watten den drar mer eller mindre än en Grundfos.

Tog bilder på allt:
Bild Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

VG, jag pratade med min OEM-kontakt på WILO, får produktbladet mailat till mig.
Dock är det troligast att det är fel på laddomaten, i sig, då den troligen inte blandar på rätt sätt, utan det blir för varmt.
I princip är det så att temperaturen i laddomaten inte skall bli mer än runt 60-70 grader eller så, kommer det hett pannvatten, dvs 90 grader till pumpen, börjar det koka i laddomaten och det klarar inte pumpen (eller nån pump överhuvudtaget för den delen)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Tänkte bara nämna Myson. Ser ut som en Grundfos. Har haft en på vedpannan som cirkulationspump (ingen acktank) sen -88 och den har omväxlande varit av, omväxlande fått så gott som kokande vatten genom sig för att hindra kokning i pannan (kyla av med radiatorerna = :twisted: -igt varmt i huset)
Den har manuellt 3-steg och de funkar utan problem.

Men den fungerar som den ska (dvs rör runt vatten). Dock kommer den kastas ut med pannan på onsdag. Bergvärme is the shit.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det primära problemet är nu löst, köpte en pump på järnhandeln i byn intill 915:- så var den min :|

Läste i bruksen för denna och enligt denna så ska den tåla 110 grader om omgivningstempen är mindre än 50 grader. Borde gälla nåt liknande för alla pumpar.

Det är inget fel på min laddomat alls den laddar precis som den ska, tanken ska laddas med 85-95 gradigt vatten ungefär och det gör den. Eftersom pumpen går på läge 3 (enligt rek från termoventiler) så kan tempen in i pannan som minst vara typ 80 grader för att värmas till 95 och pumpen får då arbeta i ungefär denna temp. Det är en termostat som är på 85 eller om det var 80 grader.

Tror aldrig någon på Wilo skulle säga ett ont ord om deras pumpar heller så korkade tror jag inte de är. Problemet är väl att jag har haft otur med mina Wilos. Hoppas nya tjingtjong funkar bättre nu.

Ser iaf rent och fint ut nere i motorhuset på wilon inget bränt eller så.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har två st wilo (ser lite "nyare" ut än de på bilderna) som cirkulerar 90-95C till och från min tank (manuell laddning), de har misshandlats en hel del, pumpat luft, pumpat mer eller mindre ånga och går kanske tre-fyra timmar i veckan.
De går som de ska fortfarande efter några år, kanske ska se över hur jag behandlar dessa :)
Nån som vill sälja 150-200l rostfritt exp kärl billigt? :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

RF kärl köper du på metallskroten, jag köpte mitt för 800 spänn och det är på 265 liter. Annars finns en snubbe på blocket som smir ihop dem för dryga 2000:-

Nä jag har väl insett att jag och Wilo är en dålig kombination helt enkelt. Nu sitter där en ny NoNamepump (en Grundfos ville järnidioterna ha 2600:- för (no way Jose)) Fick borra upp hålen lite då M5 numera tyck vara standard för montering och det är M6 i Laddomaten.

Laddade fint som smör igår iaf :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lite sent nu kanke men om intresse finns så har jag några Grundfos cirpump liggandes, kan dock tänka mig sälja en i så fall då de andra är tänkta till andra grejer lite längre fram. De har ställbar hastighet i 3 lägen helt ok skick.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Eftersom jag sitter på sån röta så är jag såklart intresserad. Posta gärna en bild på skylten på pumparna så ger jag svar om det är intressant. :!:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok skall se vad jag har, återkommer på PM.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lyfter min gamla tråd här.

Höll på med laddomatpumpen idag då jag noterat att det inte var nog med flöde så tids nog går pannan för högt i temp och bildar ångblåsor och allmänt har sig. Slet alltså bort min noname och hittade två stenliknande föremål i pumpen så nu funkar det lite bättre (men ändå inte bra). Troligen beror det på att veden numera är kruttorr och att jag tidigare aldrig kommit såpass högt i effekt. Kan ju iofs vara flödesmätaren som begränsar för mycket också :humm:

Nåväl jag hittade ju även min gamla pump, som lämpligtvis släppts precis bredvid pannan ( :vissla: ), och jag noterade att den ändå kändes rätt ok nu när den torkat ur rejält. Jag tog således fram en lampsladd och se på fan om man snurrar igång rotorn så går den (till synes) som den ska. Originalpumpen har lite större pumphjul än min noname och jag gissar att det kan påverka flödet (eller inte :vissla: ) så jag skulle gärna se den fungerande igen.

Frågan är då: Den startar inte av sig själv kan det vara motorkondningen som är kaputtski eller vad kan det vara?

Bilder finns ovan och de är nästan lika aktuella nu som då.

Edit:Reparationen tycks iaf ha lyckats så nu fungerar laddomaten som den ska. Det var termostaten som inte löpte fritt i sitt lopp.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Går pumpen lätt att snurra för hand då? Min erfarenhet är att cirkulationspumpar inte har mycket till startmoment. Går det litegrann trögt så startar inte pumpen.

Det låter konstigt att Wilo-pumparna havererar på detta sätt. Jag har förvisso bara erfarenhet av Grundfosspumpar, men de verkar tåla det mesta.
Pumpen i elpannan hade en livslängd på 21 år, kontinuerlig drift. Nästa pump hängde med 11 år innan elpannan fick ge plats för en bergvärmepump.
Pumpen till de tokigt inkopplade ackumulatortankar gick väl ca 3 timmar per dag med sluttemperatur kring 100 grader (morsan eldare rätt hårt , pannan kokade titt som tätt :) ) Den var kopplad direkt på returen från tankarna, ingen laddomat fanns, dessutom satt den ca 5 cm från pannan. Denna pump funkar fortfarande efter 18 år.
Första pumpen gick som sagt kontinuerligt i 21 år, de två senare var avstängda några månader i sträck på somrarna men startade utan problem. Efter att pumpen till acktankarna varit avstängd drygt ett halvår behövdes dock starthjälp med skruvmejsel för att den skulle snurra igång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är kanske inte 100% säkert att de startar utan att det är vatten i de då deras lager är vattensmorda och är nog kanske inte heller rek att starta de utan att de är dränkta i vatten då lagren skulle kunna vara lite småkänsliga. Ha dock i så fall lite koll på var du riktar de för det är rätt bra drag ifrån de än vad man kanske kan tro.

--

Hivade nyligen ut en CTC Total oljepanna för utbyte till fjärrvärme och i denna fanns två Grundfos pumpar som hade gått kontinuerligt dygnet runt året runt. Pannan sattes in 1983 och drogs ut 2010 men de var fortfarande i toppskick.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lagren havererar efter några ms om pumpen körs torr.
Det är i princip 0 i startmoment på dessa pumpar, inte ovanligt att de ej startar om de varit avstängda över sommaren.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Isf går de nog sönder om man bara snurrar den jag har bara sett att den driver inget mer. Tidigare löste ju JFB ut så då tippade jag på att det var vatten någonstans där det inte skulle.

Att inte cirkpumpar ska gå sönder är rätt självklart de har ju egentligen inga delar som slits :vissla:

Men åter till senaste problemet;

Pumpen går extremt lätt så jag tror inte det är startmomentet som är problemet det är att det inte är nåt vrid i motorn som är kruxet, då undrar jag om det är kondningen som kan vara skurken?

Min pump sitter som sagt på laddomaten och vintertid kör vi spånförugn vilket innebär att laddomaten _alltid_ (alltså månader i sträck) är 80-90 grader. Värme och kondningar är ju inget bra och därav tänker jag att den är kass.

Hur kan jag enkelt mäta upp den? (Tyvärr köpte jag ju ingen ESR mätare annars hade saken vart biff redan :doh: )
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Isf går de nog sönder om man bara snurrar den
Nej, men om du spänningsätter den, så blir det belastning på lagren, och eftersom den snurrar rätt fort, blir det snabbt fruktansvärt varmt i lagren.
Iofs är en torr pump betydligt känsligare, då axeltätningen inte tål någon form av torrkörning.
Skriv svar