Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)
Jasså vart det inget mer som skulle fixas, en baggis mao 

Ja får du ngn rast över eller skippar långlunchen en dag kan du väl kasta in lite styrning och tillfixande av en 5:e axel oxå.
Känner att det är ngt jag verkligen behöver.
Känner att det är ngt jag verkligen behöver.

Sådär ja, då är det mindre än en vecka tills maskinen är hemma...om allt går som planerat.
Tisdag eftermiddag/kväll.
Kanske borde dra vidare till Projektdelen...om man nu ens ska lägga upp ngn tråd.
Hinner jag med det?
Vill ens ngn läsa om mina långsamma framsteg och trolgia misstag?
Jaja, nu verkar det vara påväg iaf.
Tisdag eftermiddag/kväll.

Kanske borde dra vidare till Projektdelen...om man nu ens ska lägga upp ngn tråd.
Hinner jag med det?
Vill ens ngn läsa om mina långsamma framsteg och trolgia misstag?

Jaja, nu verkar det vara påväg iaf.

Ja för faen, en ny tråd med bilder på leveransen, installation, renovering, uppgraderingar och körning vill vi ha!
Hua, där rök den fritiden!
Vilka krav man fick på sig dessutom.
Renovera och greja...jag tänkte bara plugga in kontakten och bröja spruta spånor hej vilt.
Ska se vad jag kan åstakomma i form av lite bilder etc.

Vilka krav man fick på sig dessutom.
Renovera och greja...jag tänkte bara plugga in kontakten och bröja spruta spånor hej vilt.

Ska se vad jag kan åstakomma i form av lite bilder etc.
Ja, självklart vill vi se en projekttråd med bilder etc. Personligen är jag väldigt nyfiken på den mekaniska uppbyggnaden av den här maskinen. Försöker förstå vad det är som skulle göra dom så svåra att upp- (eller ned-) gradera med en PC styrning.
Om styrningen har funktioner som inte finns tillgängligt i t.ex Mach3 eller EMC2 så köper jag det rakt av men om då styrningen fungerar så har man ju ingen anledning att försöka sig på en kovertering. Men om styrningen är kass så har man ju inget val. Så som sagt, jag är väldigt nyfiken på VAD det är som gör dom så komplexa. (Har aldrig sett en i verkligheten, om inte det framgår
)
Om styrningen har funktioner som inte finns tillgängligt i t.ex Mach3 eller EMC2 så köper jag det rakt av men om då styrningen fungerar så har man ju ingen anledning att försöka sig på en kovertering. Men om styrningen är kass så har man ju inget val. Så som sagt, jag är väldigt nyfiken på VAD det är som gör dom så komplexa. (Har aldrig sett en i verkligheten, om inte det framgår

- CNC Viking
- Kontakt:
Jajjamen!
Såvitt jag kan se börjar trådarbetet (OBS med bilder) när transportkillen tutar utanför Din kåk.
Mantorp ligger väl nåtsådär centralt, så då kan vi väl ha lite ankomstfika och brainstorming nån dag.
Jag måste ändå uppåt Tjockhult i nära framtid (före jul i alla fall).
Såvitt jag kan se börjar trådarbetet (OBS med bilder) när transportkillen tutar utanför Din kåk.
Mantorp ligger väl nåtsådär centralt, så då kan vi väl ha lite ankomstfika och brainstorming nån dag.

Nu ska det hotas med hembesök oxå...å jag som har totalt kaos i verkstan.
Men Viking, om du dyker upp framåt jul hinner jag kanske städa lite innan.
OT: Tjockhult, det är man ganska ensam om att säga här i Östergötland...och när jag tänker efter även i Värnamo.
Känner vi varandra???!!!
*hjälp*
Själklart är ni välkommna allihopa om ni har vägarna förbi.
Mantorp ligger ju utmed E4 och min verkstad inte många minuter därifrån.
Kasta iväg ett PM eller mail innan bara så kan ni som är nyfikna mer än väl få klämma och känna "first hand".
Ni vet ju vad som är intressant och viktigt för just er.
Angående retrofit av 432-systemet är det väl ngt med återkopplingen via glaslinjaler (?) och spänningen/rpm (???) från/till tachometrarna...typ...kanske...eller...
Ute på hal is nu utan koll på vad jag svammlar om.
Hittade en kille på Youtube som iaf körde sin MH700C (samma styrsystem som min men större järnklump) med EMC2.
Så visst går det. Frågan är bara till vilket pris, prestanda etc etc.
När maskinen väl är igång och om jag då kan göra det saker jag vill med den är jag överlycklig.
Värdet på enskillda komponenter är i vissa fall fullständigt sinnessjuka, så man slaktar inte gärna sönder en om den funkar som den ska.
Däremot har jag varit inne på varför det inte borde kunna gå att "tjuvkoppla" in sig PÅ originalsystemet med ngn form av minnesbuffert eller liknande, som enbart kunde sköta programhanteringen.
De äldre 432:orna likt min klarar inte drip feed och minnena är inte stora.
De versioner som kan hantera drip feed har 3-delade minnen. (Ta emot - Arbeta med - Töm)
Min har bara tvådelat...om jag förstått rätt.
Inget jätteakut problem egentligen och G-kod etc bör man lära sig oavsett.
Däremot är man ju bortskämt med att "kasta ihop ngt snabbt i CAD:en".
Att då inte enkelt kunna föra över denna detalj, via CAM, på ett sådant vis att maskinen inte storknar helt vore högst frustrerande. Även för de enklaste konstruktioner.
Moderna system bygger på, om jag förstått rätt, att det bara sprutar ut en massa tätt, tätt satt koordinater för alla steg maskinen tar?
Gör man på det viset tar det nolltid innan MAHO:n skriker ifrån och vill ha allt uppdelat i mindre bitar.
Som sagt, inget akut alls och mkt ligger framför mig innan man är där.
Men om ngn förstår vad jag är ute efter och kanske kan ha ngt tips på om det öht är görbart så skrik till.
Jag är idel öra.
Att ändra maskinens egna styrsystem etc är absolut inget krav, det lär räcka långt.
Dessutom ska 432 vara riktigt smart uppbyggt med flera trevliga funktioner "as default".
/AL

OT: Tjockhult, det är man ganska ensam om att säga här i Östergötland...och när jag tänker efter även i Värnamo.
Känner vi varandra???!!!

Själklart är ni välkommna allihopa om ni har vägarna förbi.
Mantorp ligger ju utmed E4 och min verkstad inte många minuter därifrån.
Kasta iväg ett PM eller mail innan bara så kan ni som är nyfikna mer än väl få klämma och känna "first hand".
Ni vet ju vad som är intressant och viktigt för just er.
Angående retrofit av 432-systemet är det väl ngt med återkopplingen via glaslinjaler (?) och spänningen/rpm (???) från/till tachometrarna...typ...kanske...eller...
Ute på hal is nu utan koll på vad jag svammlar om.
Hittade en kille på Youtube som iaf körde sin MH700C (samma styrsystem som min men större järnklump) med EMC2.
Så visst går det. Frågan är bara till vilket pris, prestanda etc etc.
När maskinen väl är igång och om jag då kan göra det saker jag vill med den är jag överlycklig.
Värdet på enskillda komponenter är i vissa fall fullständigt sinnessjuka, så man slaktar inte gärna sönder en om den funkar som den ska.
Däremot har jag varit inne på varför det inte borde kunna gå att "tjuvkoppla" in sig PÅ originalsystemet med ngn form av minnesbuffert eller liknande, som enbart kunde sköta programhanteringen.
De äldre 432:orna likt min klarar inte drip feed och minnena är inte stora.
De versioner som kan hantera drip feed har 3-delade minnen. (Ta emot - Arbeta med - Töm)
Min har bara tvådelat...om jag förstått rätt.
Inget jätteakut problem egentligen och G-kod etc bör man lära sig oavsett.
Däremot är man ju bortskämt med att "kasta ihop ngt snabbt i CAD:en".
Att då inte enkelt kunna föra över denna detalj, via CAM, på ett sådant vis att maskinen inte storknar helt vore högst frustrerande. Även för de enklaste konstruktioner.
Moderna system bygger på, om jag förstått rätt, att det bara sprutar ut en massa tätt, tätt satt koordinater för alla steg maskinen tar?
Gör man på det viset tar det nolltid innan MAHO:n skriker ifrån och vill ha allt uppdelat i mindre bitar.
Som sagt, inget akut alls och mkt ligger framför mig innan man är där.
Men om ngn förstår vad jag är ute efter och kanske kan ha ngt tips på om det öht är görbart så skrik till.
Jag är idel öra.
Att ändra maskinens egna styrsystem etc är absolut inget krav, det lär räcka långt.
Dessutom ska 432 vara riktigt smart uppbyggt med flera trevliga funktioner "as default".
/AL
- CNC Viking
- Kontakt:
"Nu ska det hotas med hembesök oxå...å jag som har totalt kaos i verkstan.
Känner vi varandra???!!! *hjälp* "
Nej, vi har nog inte träffats men man vet ju aldrig. Världen är som bekant liten.
Lugn, det var bara ett förslag i all ödmjukhet. Bekanta dig med maskinen i lugn och ro först. Men jag PM:ar givetvis om jag har vägarna förbi.
Man blir mer och mer nyfiken på denna maskin, både mekaniskt och på hur deras styrsystem fungerar.
Känner vi varandra???!!! *hjälp* "
Nej, vi har nog inte träffats men man vet ju aldrig. Världen är som bekant liten.
Lugn, det var bara ett förslag i all ödmjukhet. Bekanta dig med maskinen i lugn och ro först. Men jag PM:ar givetvis om jag har vägarna förbi.
Man blir mer och mer nyfiken på denna maskin, både mekaniskt och på hur deras styrsystem fungerar.
Klart du ska stanna och kika lite om du ändå åker förbi.
Vore bara kul och alltid kan jag väl komma på ngn ursäkt till varför det är stökigt.
Rörande maskinens uppbyggnad vet i tusan om du kommer bli så överväldigad med tanke på vad du kör hemma.
Styrsystem anno 1980-tal är väl sådär heta i dagsläget.
Erkännt stabila och bra maskiner är det dock.
Tom riktigt bra.
Men så är de ju tillverkade i München oxå.
Drog igång en projekttråd.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=37957
Det behöver dock inte betyda att denna tråden dör.
Kanske finns frågeställningar jag haft som andra kan finna svar på eller saker som önskas diskuteras vidare här.
Vore bara kul och alltid kan jag väl komma på ngn ursäkt till varför det är stökigt.
Rörande maskinens uppbyggnad vet i tusan om du kommer bli så överväldigad med tanke på vad du kör hemma.
Styrsystem anno 1980-tal är väl sådär heta i dagsläget.
Erkännt stabila och bra maskiner är det dock.
Tom riktigt bra.
Men så är de ju tillverkade i München oxå.

Drog igång en projekttråd.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=37957
Det behöver dock inte betyda att denna tråden dör.
Kanske finns frågeställningar jag haft som andra kan finna svar på eller saker som önskas diskuteras vidare här.