Problem med mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mliljedl

Problem med mach3

Inlägg av mliljedl »

Hej,

Nu har jag testat att kör mina stegmotorer på bänken via mach3, men hur jag än försöker så rör dom inte på sig.

Så här har jag portarna
Bild
från manualen på tyska
Bild

men sen finns det också ett annat skema i manualen
Bild

så jag är lite osäker på vilket som gäller, men jag har provat båda

Estop har jag avbockat eftersom jag inte har någon sån.
När jag trycker på piltangenterna så ändrar siffrorna på dom olika axlarna men motorerna står fortfarande stilla
Så vad tror ni kan vara fel?

Edit:Kom att tänka på en sak, mach3 som jag har är ju inte registrerat om det kan göra så att jag inte kan styra motorer?

//Martin
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Problem med mach3

Inlägg av Uttis »

Nu är jag ingen hejjare på tyska men Richtung borde vara riktning eller DIR i mach3 och Takt ska vara Step så där har du kastat om det.

Börja kolla det, sen har du den första fliken där ska man ställa in rätt address till porten.
Är det endå fel så har du sista raden i tabellen Step port och Dir port där har jag fått satt 0 engång för att det skulle gå konstigt nog.

Edit: Min svenska är tydligen inte så bra den heller. Vad är det för stegmotordriver du har?

E-stop brukar vara lurig för mig, det räcker inte med att bocka av den utan jag brukar sätta den på en port jag inte har samt att jag ändrar active high/low. Men det brukar märkas om det är felet för då rör sig nog inte axlarna i programet.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Driver är en sån här http://cnc-plus.de/product_info.php?inf ... anguage=en

Och jag har testat att kasta om STEP och DIR och satt 0 till port

Men vilken portkonfiguration skall jag använda egentligen? när dom har 2 i manualen.

När jag startar om datorn och har i kontrollen och motorerna, så knycker det i motorerna, så lite signal kommer nu i alla fall fram.

//Martin
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Du ska nog ha det som det är i bilden "25 Pol Parallel Adapter- Steckerbelegung"

SV1 och SV2 är ju kontakterna på kortet så det borde vara vilka pinnar som är vad där, ex duttar du med 5V på pinne ett ska X motorn rör sig om allt är rätt kopplat där.

Finns många som kör mach3 i demo läge så det ska inte vara fel.

Vad har du för address till parallelporten?
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

0x378 i mach3

och för skrivarport[LPT1] resursinställningar i datorn
0378-037F
0378-077B

//Martin
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Kanske lite långsökt men har du ställt in porten i bios till rätt mode?
Sedan om det är en bärbar dator så ger ju det sina problem.
H.O

Inlägg av H.O »

Har du bara en LPT-port installerad så skall Step-port och Dir-port båda stå på 1, som dom gör i din första bild. Steg och riktning är omkastade, som sagts tidigare, steg för X ska stå på 3 och Dir för X ska stå på 2, enligt manualen i alla fall.

I inställningen för port-adress i Mach3 skriver DU bara in 378, i det här fallet, Mach3 ändrar till 0x378 själv, kolla även att det är en bock i Port Enabled. Om du sedan växlar till Diagnostics, vad ser du för siffror i Time in int. ungefär mitt på skärmen?

Min tyska är kass men vad jag se så står det inget i manulen hurvida steg-signalen är aktivt hög eller aktivt låg så testa att ändra det också.

Och jag förutsätter att DRO'n för respektive axel "räknar" när du förösker jogga men motorn rör sig inte, eller?
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

ABBZ skrev:Kanske lite långsökt men har du ställt in porten i bios till rätt mode?
Sedan om det är en bärbar dator så ger ju det sina problem.
I bios står det :
Onboard Parallel Port 378/IRQ7
-Parallel Port Mode SPP
EPP Mode Select EPP1.7 (kan inte ändras)
ECP Mode Use DMA 3 (kan inte ändras)

Time in int. står på +3,9 - 4,3
Och ja siffrorna ändras när jag trycker på piltangenterna

//Martin
H.O

Inlägg av H.O »

OK, det pekar på att drivern är installerad och fungerar i alla fall.

Ta en multimeter och mät mellan GND (pin18-25) och DIR-signalen på X (Pin 2), jogga X-axeln först åt ena hållet och sedan åt det andra. I ena riktningen ska du ha en konstant låg nivå (0V), när du sedan byter riktning ska du ha konstant hög nivå (5V). Om du har det så vet vi alla fall att Mach3 har "kontakt" med LPT-porten och då kan du testa följande: Gå till Ports & Pins och aktivera inställningen Sherline 1/2 pulse mode och starta om Mach3, någon skillnad?
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Motorerna rör på sig!!!
Tack H.O det var när jag kryssade i Sherline 1/2 pulse mode som dom vaknade. Vad gjorde denna inställning? Som har gjort att jag inte haft tid med att göra annat idag.

Men jag fick även 4,35v mellan pin 20 och pin 2 när jag flyttade x före jag ändrade den inställningen.

//Martin
H.O

Inlägg av H.O »

OK, spänningsmätningen var bara för att försäkra oss om att Mach3 hade "kontakt" med LPT-porten, att mäta på steg-pulserna är svårt eftersom dom är just korta pulser så genom att istället mäta på riktningssignalen och jogga åt bägge hållen så kan man se att man har "signal" och att spänningsnivåerna är OK.

Sherline 1/2 pulse mode förlänger steg-pulserna från, normalt 2-3uS, till ca 40uS (i 25kHz-läget) vilket skall räcka för även de 'sämsta' drivarna - nackdelen är att max steghastighet blir hälften av du kan få annars. Det faktum att det fungerar med Sherline 1/2 pulse mode visar att du antingen har polariteten för steg-pulserna fel (active high/active low) som jag skrev tidigare eller helt enkelt att drivarna behöver längre/bredare pulser för att reagera.

Du kan testa att stänga av Sherline 1/2 mode igen, starta om Mach3 och gå sedan till Config->Motor Tuning och ändra inställningen Step Pulse (nere till höger), börja med 5. Om det fungerar så gå neråt tills du hittar den lägsta inställningen där det fungerar.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Om det är "Dir LowActive du menar? så testade jag att bocka i det även Step LowActive i olika kombinationer utan att motorerna rörde sig.

Sen testade jag att ändra Step pulse från 5-1 utan resultat, värdet var på 5 från början.

Edit: kom fram till att Dir lowactive är vilken väg motorn snurrar?

//Martin
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, du kan ändra riktningen på motorn genom att ändra Active low inställningen för Dir, som i Direction. Det jag menade var Active low för Step men det hjälpte tydligen inte. Och tydligen hjälpte det inte heller med ytterligare 5uS pulsbredd....väldigt ovanligt....

Då återstår bara att köra med Sherline 1/2 mode då, inget fel med det iofs.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Är det ingen annan här som köpt motor och driver paketet från cncplus? Och fått det att fungera med mach3? Man kunde ju också köpa programmet winpc-nc men jag valde att försöka med mach3, eftersom det är det som gäller ser det ut som, om man vill ha support här på forumet.

Helst skulle jag ju vilja köra med full hastighet eftersom jag tror att cnc fräsen kommer att gå långsamt i alla fall när jag tänkt använda M10 gängstänger.

Det var någon som tidigare sa att det är många som kör mach3 i demo mode... Så jag undrar vad man får till om man skaffar en licens?

//Martin
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Testa att ställa upp pulslängden längre än 5 mikrosekunder också, jag hade det problemet med mina hembyggda drivare, de är lite hårt filtrerade. Sen med en registrerad version av MACH 3 får du möjlighet att köra "hur långa program som helst", demo har gräns på 500 rader tror jag.
Skriv svar