Badrumsbygge nr 2

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Badrumsbygge nr 2

Inlägg av v-g »

Jag kör ett rollat tätskiktssystem som heter LIP. Manchetter hörnband o hela faderullan ska in. Ni kommer bli varse när tiden kommer tro mig ;)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Övervakning på vattentemp i badkaret. vikt p åbadkaret. fuktighet i rummer o.s.v? =)
helmut

Inlägg av helmut »

Eftersom jag själv ska renovera mitt badrum enligt konstens alla regler har jag byggt en låda.
De har måtten 50 x 50x 50 cm och är byggd av våtrums gips med ett till lager fuktskydd.
Insidan av lådan har jag kaklat.
Därefter fyllde jag lådan upp till kanten med vatten och en rejäl dos diskmedel.
Efter två månader hällde jag ut vattnet och knackade loss kakelplattorna. Jag observerade då att fogmixen släpper igenom vatten. Bakom plattorna är det oundvikligt att det blir luftfickor när man drar ut kakelfixet med en tandad skrapa. Dom fickorna var vatten fyllda. Fuktskyddet som jag penslade på verkar inta vara vattenfast eftersom den hade blivit mjuk och gick lätt att skrapa av med nageln. Dessutom var inte glasfiberskicktet vattentät eftersom gipsen innehöll så mycket fukt att gipsen var mjuk av fukten.
Bygger man efter dagens normer har jag en känsla av att fuktproblemen även i framtiden kommer att vara ett problem.
För min del blir det nog en tjock plastmatta på väggen om jag inte hittar färdiga plastskivor jag kan limma fast på väggen vid duschen. Är även inne på att man kan använda rostfria eloxiderade plåtar på väggen.
Någon som vet var jag kan köpa lämplig plåt eller glasfiberskivor av dem typ man använder i duschkabiner. Gärna i storleken 240 x 120 cm.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Intressant test. Man skulle inte kunna pensla ett par lager epoxi som tätskikt, det torde väl vara ganska tätt?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Intressant test. och låter precis som jag trodde det var. Plastmatta is the shit!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vilket tätskikt du än använder så kommer du få samma effekt. Det rollade är inte sämre än mattor det är bara inbillning. Mattan är ju heller inte skarvlös.

Tror det hela heter ångmotstånd, mattorna ligger på 2 miljoner vad nu enheten var och rollat på 1,7 millar om jag minns rätt. Kan variera såklart.

Dock är testet intressant, gipset botar alltså inte ett dåligt tätskikt det minsta.

Jag vill tacka dig för att du tagit dig tiden och göra det, för min del var det överraskande resultat! :tumupp:

För att vara säker så får man bygga ett badrum helt i rostfritt :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Våtrums gipsen är ju bara för att den inte ska mögla när den blir fuktig. Se till att fukten kan fortsätta ut i stället.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fogen är inte ett tätskikt och släpper igenom fukt per definition.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

helmut: Ett lager tätskikt är väl inte enligt instruktion va?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Inte mycket men när allt annat rasar på gården så....

Fått dit ett snegips:
Bild

Belysning, innan väggen sätts igen ;) :
Bild Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jobbat på lite i helgen, mellanväggen OSB:ad och dassväggen gipsad, dock ska det bort för att jag kapat toakröken för kort tidigare så jag måste ha en ny sådan, alltså sitter gipset bara med en skruv:
Bild Bild

Hyllväggen färdiggipsad och en dörr monterad:
Bild Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Detdär tror jag kommer att bli hur bra som helst. Tack för att du vill dela med dig av litet fina byggbilder att mysa och fantisera kring (med många intressanta uppslag och detaljer) nu när man är här och vänder på helgerna. :)
(Off topic, höll vist på att lägga in fel "gubbe" med en tvärförbannad smiley istället för den vanliga... men det var inte så jag menade. :lol: )
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mizz:Tackar. Önskar själv att jag kunde få fokusera på detta och µc men icke nä allt annat måste göras så man hinner piss och ingenting på en hel vecka.

I helgen hann jag dock med en 3-4 timmar och detta blev resultatet:
Bild Bild Bild

OSB:at sista skivan, samt satt ett gips över det hela, även justerat karmen så den livar innerkant med gipset. Har också monterat avloppet till tronen, det gamla ligger bredvid.

Ej på bild är att jag demonterat rören för handfatet för att borra genom gipset(skall sitta till höger om det på bild ovan) från baksidan, detta för att få EXAKT passning på gipset över rören, detta är oerhört svårt (iaf för mig) annars, blir lätt en 5mm glipa runtom. :roll:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Det blir ju hur bra som helst när det är klart.
Håller med dig man hinner ingenting, och rätt ofta så tar det en heldag bara att få tag i grejer.
Jag blir nästan sugen på att lägga upp några bilder från när jag renoverade badrummet för ca 3 år sedan.
Kommer ihåg att det var ett jäkla liv om att man inte skulle använda gips innan för tätspärren, det vart för
dyrt för de stackars försäkringsbolagen med alla fukt skador.

Vad är det för skillnad på våtrumsgips och vanlig gips, inge papper på våtrumsgipset eller?
Mitt badrum byggdes dock innan byggnormen gjordes om (igen) så jag har vanligt gips, så jag är väldigt noga
med att torka upp efter duschen samt att ha golvvärmen på så den kan hjälpa till att torka golvet.
Jag kommer när tid finnes bygga ett till badrum i källaren där det inte är lika känsligt med vatten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bygger man rätt så är det inget fel med vanlig gips. Jag fattar inte att byggnormen inte tar hänsyn till det. Jag gissar att det är svårt att övertyga försäkringsbolag om att det är rätt om något skulle hända.
Skriv svar