komponent frågor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
leiding76

Re: komponent frågor

Inlägg av leiding76 »

då kommer ett nytt försök här då Bild

hoppas det syns bättre. ni ser markeringen 8050 det är där dom två har suttit.
i rad.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det var ju inte lätt att se.... men helt klart är ju att båda transistorerna sitter ihop i "mitten", där de ger ström till gaten på MOSFETen via R15.

R16 är ett pull-down från gaten till GND. Så följer du R16 så kommer du till GND - så där ligger den "nedre" transistorn och den andra är då den "övre". Just nu har jag glömt hur man brukar koppla totempole (hjälp mig!)...

... men är det inte vanligtvis kopplat så att båda transistorerna fungerar som spänningsföljare, så att överst sitter en NPN, med collector mot plus och emitter mot utgången , och nederst en PNP med emitter uppåt utgången och kollektor till GND.

Bild

fast å andra sidan verkar ju basen på de två transistorerna matas med olika ledningar... vad det nu kan innebära?
leiding76

Inlägg av leiding76 »

bägge kretsarna är identiska. i varje fall enligt mina ögon.
vet inte om ja vågar testa med att sätta dit något som ja inte vet stämmer.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det kan ju vara så att båda transistorerna är av NPN-typ, men det vore en väldigt konstig koppling i så fall.

Du skulle nog behöva mäta lite signaler med ett oscilloskop för att se vad som kommer in på basen på de två transistorerna (eller rätare sagt: där de suttit) och sedan sätta dit något som passar bra.

Ett alternativ är att göra en provuppkoppling med två transistorer vid sidan om, NPN och PNP och koppla dessa enligt bilden ovan, anslutet till ditt kretskort, fast med ett motstånd i mitten (mellan kollektor och emitter) så om båda skulle leda samtidigt så skulle det begränsa strömmen. T.ex. 120 ohm om du använder 12 volt. Sen kan du starta och mäta strömmen genom motståndet (det gör du genom att mäta spänningen över motståndet). Den ska vara i princip noll.

Nästa test kan vara att mäta spänningen mellan det måtståndet och jord, samt mot plus. Om det är hög gas på ska det vara en hög spänning, vid lågt gaspådrag ska spänningen vara låg. (egentligen varierar spänningen mycket snabbt mellan 0V och 12V, så snabbt att det du mäter blir medelvärdet beroende på hur lång tid den är =v repsektive 12V.

Förresten - du kan ju mäta spänningen där basen ska sitta för de två borttagna transistorerna - den ska variaera även där enligt ovan.... då vet du att drivningen fungerar så långt, innan du provar med två externa transistorer.

Hoppas du förstår vad jag menar, annars får du fråga.
Skriv svar