Du behöver inte oroa dig för frånslaget, TRIAC:en slocknar automatiskt när strömmen blir noll men det kan behövas en RC länk över triacen för att den inte ska självtrigga igen då spänningen inte är noll utan hoppar tvärt upp vid frånslaget.
Protte
Triac bekymmer
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- Henrik Kjellberg
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
- Ort: Lund
Re: Triac bekymmer
Då förstår jag inte vad man skulle vinna på en optokopplare utan nollspänningsomkoppling!?
-
Mindmapper
- Inlägg: 7230
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Triac bekymmer
Får du det att fungera bra med optokopplaren som du har finns ingen anledning. Problemet brukar vara att det ibland inte vill sig med nollspänningsomkoppling vid induktiva laster. Om det beror på något annat än optokopplaren vill jag låta vara osagt.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Triac bekymmer
Det är tillslaget som är kritiskt. Slår man till vid nollgenomgången så får man mindre störningar och mindre problem med EMC egenskaperna, men observera det går INTE att använda en optokopplare med nollgenomgångsstyrning för fasvinkelstyrning (dimmer).
Som sagt det kan strula med induktiv last, samtidigt så är det ingen större fara att koppla in en induktiv last i spänningstoppen, induktansen motverkar strömförändring.
Protte
Som sagt det kan strula med induktiv last, samtidigt så är det ingen större fara att koppla in en induktiv last i spänningstoppen, induktansen motverkar strömförändring.
Protte
- Henrik Kjellberg
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
- Ort: Lund
Re: Triac bekymmer
Aha, så argumentet för att inte använda nollgenomgångsstyrning är om man vill köra med fasvinkelstyrning! Då behöver jag inte oroa mig eftersom jag kommer köra full fart tills temperaturen är bra och sen stänga av helt.
