Rensa och uppdatera datorer vid boot

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Rensa och uppdatera datorer vid boot

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Jag jobbar lite extra åt en skola, där en stor del av alla datorer är Windows XP burkar. Men datorerna blir ganska fyllda lokalt med program och filer och så. Jag undrar om ni har någon idé över hur man skulle kunna rensa datorerna från allt som användarna lagt till, vid uppstarten och uppdatera dem.

Jag har en idé om att man skulle kunna ha en server, med ett antal olika virtuella maskiner som körs under servern. Det är nämligen så att det sitter olika märken och modeller på datorer i olika lokaler. Varje virtuell maskin skulle alltså motsvara ett märke / modell.

De lokala burkarna, (XP-burkarna) skulle köra någon typ av PXE-boot, och hämta en kopia av den virtuella maskinen, och installera helt automatiskt. Just att det ska ske automatiskt borde gå att lösa ganska enkelt med att man skapar en sysprep.inf som körs vid sysprepen.

Det vore otroligt smidigt med ett sånt här program. Vet ni om det är något som finns, eller skulle gå att skriva? Det behöver egentligen inte vara någonting avancerat, bara ett program som låter datorerna boota exakta kopior av en disk.

Om du inte förstår vad jag menar så fråga gärna :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Rensa och uppdatera datorer vid boot

Inlägg av AndLi »

Varför inte gå steget fullt ut och använda burkarna som dumma klienter?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det finns rätt billiga återställningskort typ
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2896
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

PXE boota datorerna. Släng in ett formateringskommando, och extrahera därefter systemfilerna etc. Och därefter boota "vanligt".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om man ger fan i att ge användarna administratörsrättigheter så borde det väl inte bli en massa skräp annat än på deras egna konton?

Att rensa bort alla roamade profiler vid boot är ju enkelt gjort.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

AndLi skrev:Varför inte gå steget fullt ut och använda burkarna som dumma klienter?
Dumma klienter har vi redan några hundra utav. XP-burkarna är till för att man ska kunna jobba med bild, ljud och fotoredigering. Inte så kåul att göra på en dumburk. (Förresten, det är citrix som körs)
larky skrev:Det finns rätt billiga återställningskort typ
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2896
Ja men då blir det jobbigt att trycka ut nya programvaror.

Blueint är inne lite mer på det jag vill göra. Formatera burken, hämta senaste "ghosten" från servern och installera automatiskt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Imagecast har jag använt med bra resultat i liknande miljö. Installera upp en dator med os och alla program. Gör en image över nätverket till servern.
Sen bootar du samtliga datorer via cd eller PXE och anger deras nätverksnamn. Imagen skickas ut med multicast till alla datorerna samtidigt så det tar lika lång tid att installera om en dator som hundra (ca 5-20 minuter). När överföringen är klar bootar datorn om och ett program körs automatiskt som ändrar datorspecifika inställningar, fixar unikt nt-id osv.

Om läraren märker att en dator är ur funktion behöver han bara skicka ett mail till itavdelningen så kan dom där boota om den och ominstallera den omedelbart utan att gå ut till klassrummet.
Det finns också stöd för wakeonlan så du kan schemalägga ominstallation på natten eller vid behov starta upp datorerna från servern.
Du får förstås ha en image för varje modell av dator, det är inga problem för programvaran att hålla reda på detta.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Ja det verkar ju helt klart smidigt. Men gör gärna något "eget" också.

Har funderat lite. Det behöver ju egentligen inte vara så avancerat.

En utdelad katalog som innehåller en installation av Windows XP, samt är förberedd med sysprep och sysprep.inf med alla inställningar. Sen låter jag datorerna ladda ner ett dos program som först formaterar hårddisken, och sedan kopierar alla filer från den delade nätverksresursen.

Jag ser två hinder som jag måste komma över för att jag ska kunna genomföra min idé.

1. Varje dator måste ha ett unikt namn. Detta är en del av sysprep, och sysprep.inf, men på något sätt så måste datorerna hämta datornamnet från servern. Kanske koppla ihop namn med mac-adress, fast det känns också lite jobbigt eftersom då måste man anteckna mac-adresser för varenda dator.

2. På servern körs alltså ett antal virtuella datorer, som ska se ut som jag vill att klienterna ska se ut. Det är bara det att klienterna använder inte samma drivrutiner som tex VmWare. Så på något sätt måste jag få installationen att i första hand försöka ladda andra drivrutiner (som passar klienterna).

Och jag såg nu att jag i mitt första inlägg efterfrågade färdig programvara, men det är ju ett kul projekt det här, så jag provar själv först :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

DHCP, då får du unika namn/adresser
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Men en DHCP delar väl bara ut ip-adresser? Saken är den att jag måste skriva in någonting i sysprep.inf under datornamn, för annars kommer den fråga om det vid uppstarten.

Kom på två issuses till.

1. SID för F-secure får inte vara samma som på den virtuella datorn. finns det någon config fil eller register där SID står som man kan ta bort?

2. För att kunna ta med datorn i domänen är det användarnamn och lösenord. Och visserligen så går det att skriva in detta i sysprep.inf, men det är ju inte så säkert att ha det tillgängligt för alla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Både jag och nej, vill minnas att DHCP skall kunna dela ut namn också, eftersom du skall kunna nå en dator via dess namn, naturligtvis får du köra DHCP och en Namnserver parallellt sas.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Jag tycker att Nerres ide är bäst. Skolan kör väl ändå Active Directory, då är det busenkelt att ha ett centralt script som körs vid start av datorn. Sen att inte ge användarna administratörsrättigheter är en självklarhet! Det ska du inte ens ha normalt på din egen dator hemma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Normalt sett, skall DHCP-Klienten ta hostnamnet från DHCP-Servern, så det borde inte vara några problem, det är liksom meningen med DHCP att det skall fungera på det sättet.

Ett annat alternativ, är att du lägger in DNS-Reckords för varje mac-adress i dns-servern, och gör en lookup från klienterna.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Frågan är då hur jag ska få datorn att förstå att den ska hämta namn automatiskt!?

Jag minns att en utav de som jag jobbar med snackade om ett sätt man kunde lösa det här enkelt på, med en slags lista på servern. Ska snacka med dem imorrn, eller så fort jag får tid. Jag har undersökt sysprep.inf lite och det verkar som att drivrutinerna går att lösa där.

Och angående domänen så går det (förmodligen) att lösa så att vi begränsar så att det bara går att lägga till datorer i domänen på vissa switchportar, i kombination med ett unikt användarnamn och lösenord för den lokalens datorer

Förresten så har jag en server hemma nu som jag labbar lite med. En gammal Dell PowerApp 120, med 1.5GB ram, 1GHZ P3, och 3st 18,6GB diskar 10kRPM. Kanske inte så vass på pappret men är faktiskt jävligt rapp. Och så låter det coolt :D
Muppis

Inlägg av Muppis »

Vad har ni för nätverk som är dimensionerat för att en hel sal med datorer ska kunna tanka hem en virtuell maskin på minst ett par gigabyte vid varje start? Oftast startar man datorerna någorlunda samtidigt också. Och servern måste vara ganska rejäl som orkar med att skicka ut det samtidigt.

Jag tror inte att någon uppskattar att det tar 15 minuter att ladda ned mjukvaran, 5 minuter att installera den och sen starta operativsystemet på det? Då hinner lektionen ta slut.
Skriv svar