Jag jobbar lite extra åt en skola, där en stor del av alla datorer är Windows XP burkar. Men datorerna blir ganska fyllda lokalt med program och filer och så. Jag undrar om ni har någon idé över hur man skulle kunna rensa datorerna från allt som användarna lagt till, vid uppstarten och uppdatera dem.
Jag har en idé om att man skulle kunna ha en server, med ett antal olika virtuella maskiner som körs under servern. Det är nämligen så att det sitter olika märken och modeller på datorer i olika lokaler. Varje virtuell maskin skulle alltså motsvara ett märke / modell.
De lokala burkarna, (XP-burkarna) skulle köra någon typ av PXE-boot, och hämta en kopia av den virtuella maskinen, och installera helt automatiskt. Just att det ska ske automatiskt borde gå att lösa ganska enkelt med att man skapar en sysprep.inf som körs vid sysprepen.
Det vore otroligt smidigt med ett sånt här program. Vet ni om det är något som finns, eller skulle gå att skriva? Det behöver egentligen inte vara någonting avancerat, bara ett program som låter datorerna boota exakta kopior av en disk.
Om du inte förstår vad jag menar så fråga gärna