MF70 cnc konvertering med tillh. frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all

Re: MF70 cnc konvertering med tillh. frågor

Inlägg av limpan4all »

Så är det nog, men frågan var väl snarare om att göra tvärt om dvs rotera motorn med avstängda drivare (eller ej spänningssatta).
Jag skall nog också konvertera min MF70 men jag är ganska lat och köper nog ett färdigt kit från KDNtool och en Geckodrive 540 drivare.
Iochför sig så verkar KIT-et från USOVO vara lite bättre (skall innehålla switchfästen för LIM switchar)
http://www.usovo.de/shop/product_info.p ... -2008.html
Men jag tror att det blir dyrare och så gillar jag NEMA17 motorerna bättre och Geckodrive 540 känns "tillräcklig"...
Samköp någon?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ah okej, jag tänkte att man kunde köra med vevarna om man hade stängt av drivare o dyl, då är ju stegmotorerna inte 'låsta'. men det låter ju inte så kul om strömmen som skapas skulle förstöra drivaren.?
det som står på listan nu är ett par nema 17 eller 23, kan inte bestämma mig :)
har även tänkt att slå till på en USB smoothstepper.-
--> jojje , ett varv på orginalveven ger 1mm på bordet, så du antyder att det hade varit bättre med en 17 istället för en 23:a?
Senast redigerad av ghost_rider 6 oktober 2009, 00:13:54, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tänk bara på att smothsteppern inte är någon stegmotordrivare, det är bara en "bra parallellport" så du behöver fortfarande en stegmotordrivare.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

just d, det tänkte ja ju inte på..attans :doh:

ingen som har styrkort o drivare? host host
Skriv svar