MF70 cnc konvertering med tillh. frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider

MF70 cnc konvertering med tillh. frågor

Inlägg av ghost_rider »

har lagt vantarna på en ny MF-70 maskin och i vanlig anda kommer cnc konverteringen upp :doh:
har även surfat runt lite på EF för att kolla in vad man ska ha för styrkort, stegmotorer o dyl, men imed att det är en ganske så liten maskin så behövs kanske inte de vassaste stegmotorerna, men dock så ska dom ju orka med att köra fräsen i t.ex alu.
en annan fråga som jag har är att jag tänkte köra fräsen via min laptop, som ni säkert vet så finns det inte någon seriellport på de lite nyare datorerna, så finns det någon form av USB interface?
X-IL
EF Sponsor

Re: MF70 cnc konvertering med tillh. frågor

Inlägg av X-IL »

De flesta stegmotorstyrningar körs på parallellporten, inte seriellt. Det finns USB-lösningar, kommer inte på vad de heter just nu bara.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ah jag menade såklart på parallelporten :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Smoothstepper
http://www.warp9td.com/

Mach3 som styrprogram
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

sedär ja, rätt dyr? eller vad brukar dom ligga i prisklass?

sen har vi det dära med storleken på stegmotorna, vad tror ni passar till denna maskinen?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dyr? Ja allt är ju relativt men ska du uslas med en laptop så får du ju lov att öppna pluskan. Det kostar att ligga på topp vet du väl :mrgreen:

Sen är det ju motorer/drivers/PSU oavsett, #23:or typ 57or funkar säkerligen utmärkt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hah, njå att det kostar att ligga på top det vet jag (laptopen är förövrigt ûber spec :) ) men har även andra stationära hemma, hmm.
man skulle kanske kunna ta en 'gammal' dator o bygga om. well well.
att det skulle funka med usb är en ren bekvämlighetsfaktor ifrån min sida (eller kalla det lathet :D )
tack för tipsen ifall!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

vad bör man sikta på, altså i kraft på stegmotorn? har hittat nema 23:or med dual shaft (eftersom jag vill ha kvar möjligheten att veva manuellt) som trycker ut 156 oz/in, men det säger mig ingeting. :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

är dessa overkill? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... AQ:US:1123
(NEMA 23 Dual Shaft STEPPER MOTOR 495 OZ-IN)
priset är ju trots allt 3st för 177$ vilket är 59$ st.+frakt finns det andra sidor som säljer stegmotorer till ett bra pris?
Wahlman

Inlägg av Wahlman »

Du kan sätta motorn på en sida och ha kvar orginal veven på andrasidan.
Går inte på Z men du kanske sparar lite pengar på motorer.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför så mycket vridmoment?
KDN http://www.kdntool.com/_sgg/m1m4_1.htm anser ju att NEMA 17 83 oz/in är en lagom storlek på motor.
Jag tror inte att det bara beror på att den är billigare även om dom kan leverera NEMA 23 motorer som option.
Om man då tar en drygt 5ggr så stor motor så borde den rotera långsamare och stigningen är ju bara 1mm/varv.
Finns inte risken att man kröker axlar eller förstör något annat om man brakar in i ändstoppen i full fart med så mycket moment/massa tillgängligt?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ah, se där.
som sagt, jag är verkligen grön inom stegmotorer :=) , därav fråga på storlek och moment på stegmotorerna ;)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sen så är det väl så att det inte är helt enkelt att handveva en stegmotor som är inkopplad till sin drivelektronik.
Endera så kortsluter drivelektroniken motorn och då går det trögt eller så generas kraft "baklänges" och kan skada drivelektroniken.
Så en 4 polig strömbrytare QPDT (quad pole dual toggle) bör nog kopplas in till varje motor för att vara på den säkra sidan (kopplar bort motorn helt från drivelektroniken). Geckos drivare klarar nog denna sorts misshandel (tror men vet inte säkert), men hur det är med andra vet jag inte.
Jag kan ialla fall se feta gnistor om axeln roterar på mina (51´or och definitivt på 86´orna) och sedan ledarna kortsluts, så det finns spänning samt kraft tillgängligt när dom går som generatorer (väldigt trögt är det också, nätt och jämt möjligt att handvrida 86´orna om båda lindningarna är vardera kortslutna).

Jag tror att dualshaft egentligen mest är till för att kunna montera på en encoder för återmatning av position snarare än att kunna handveva.

Jag kan ha helt fel i båda ämnena isåfall så ni med avsevärt mera erfarenhet gärna korrigera mina missuppfattningar.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att alla drivers kan ej köras utan last/motorer så då blir detta lite mera kryddat handhavande.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En Bipolär drivare kan köras utan last. En Unipolär bör man inte göra det med.

En stor motor klarar inte köra nå fort. Så har du 1mm stigning så är pengarna kastade i sjön.
Skriv svar