Diskmaskin trasigt kontrollerkort - trasig MCU?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaras

Diskmaskin trasigt kontrollerkort - trasig MCU?

Inlägg av jaras »

Har en diskmaskin som kontrollerkortet slutat fungera. Hittade en trasig triac på det och trodde det var löst när jag bytte den, men det är något mer. Trycker man på en knapp på diskmaskinen så tänds ett segment på led-displayen och inget mer. Jag misstänker att processorn har lagt av. Har ägnat nåra kvällar åt att felsöka och nu kommer jag inte längre. Undrar om man kan se om processorn har pajjat? Kan bara bas-elektronik och har ingen koll på sånna enchips-cpu/mcu.

Jag har mätt att klockan fungerar och ligger på 4 mhz och att reset går hög efter att jag lagt på spänning. Men finns det något mer man kan göra? Vore trist att köpa nytt för 1700 kr för att något enkelt är fel. Jag tänker att om mcu:n är död då köper jag ny diskmaskin, men om den är hel så måste något annat vara trasigt på kortet och resten är bara enkla komponenter som jag kan byta.
Den består av två delar, en relä/triac-del och en cpu-del med knappar och led på ena sidan. Kommer från en Bosch sgu4342sk/17

Bild
Bild
Bild
Bild
blueint
Kontakt:

Re: Diskmaskin trasigt kontrollerkort - trasig MCU?

Inlägg av blueint »

Mät aktivitet på I/O pinnarna med oscilloskop. Kolla att alla spänningar är tillgängliga och stabila.
Är du riktigt skarp kan du skriva ett eget "disk-OS". :)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hade triacen bränt? Isåfall har du mer fel i maskinen än programverket.
jaras

Inlägg av jaras »

Det sitter en ventil på in-vattnet, aquastop. Enligt service-mannen så behöver den bytas också. Så helt rätt, något mer än programverket har pajjat. Bara det att programverket är det dyra så om jag måste köpa ett nytt sånt så lönar det sig inte att laga maskinen. 1663 kr för en ny, alternativt den firma i England som lagar programverk för 600 kr, http://www.qer.biz men jag tänkter att kan dom, så kan jag.. Än så länge utan framgång dock.

Oscilloskopet visar ingen förändring på nån av in/utgångarna. Det enda jag mäter upp är klockan till mcu:n som snurrar med 4 mhz.
Kontrollfrågan till er blir, är det så att om klocka finns, reset går till hög och inget mer händer på utgångarna så är det kört, mcu:n är pajj?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte 100% säkert den kan ju kanske vänta på någon signal som inte kommer av en eller annan anledning och så länge som det inte gör det är i standby. Att displayn uppför sig som den gör kanske är någon typ av felkod. Hade cpun varit helt död borde en knapptryckning varken göra till eller från tycker man men visst man vet aldrig beroende på vad som hänt.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Vad är det för kringkomponenter(2xIC) till höger på mittenbilden?
jaras

Inlägg av jaras »

Dom andra komponenterna är två buffrar/drivare/öppen kollektor, uln2004. På andra sidan sitter en 5v regulator 4949ED och nån minneskrets i2c sla24 om jag fattat rätt.
Det som jag har svårt att fatta är hur knapparna är kopplade, sitter på ingången till MCU och går direkt till led-display. Har följt en av knapparna och präktigt avancerat i mina ögon. Led-display är gemensam anod, två stycken dvs en per siffra. Segmenten delar sen pinne. Har för mig jag sett såna lösningar när man pulsar spänningen till displayen så och timar det med programvaran. Så verkar dom gjort här med men displayen går till var sin sida av ut-lindningen på trafon. jag tolkar det som när växelspänningen går upp på den ena så går den ner på den andra såattsäga. Antar att det ska synkas i programmet sen. Tryckknappen går både till ingången på cpu:n och till bufferkretsen. Nu när jag lägger tolv volt likspänning på displayen och som matning till regulatorn så blir resultatet att ett segment på vardera display-siffra tänds. Gissar att när programmet noterar knapptryckningen så blir ingången en utgång och så jordar man den. Då borde segmenten sluta lysa. Verkar avancerat..

Här är ett enkelt schema för en av knapparna. Det är flera stycken och bufferkretsen 2004 syns bara som en ruta plus diod i en ruta. Går det förstå?
Bild
Senast redigerad av jaras 29 september 2009, 21:34:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kontrollera att 5 volten är ren, MCU kan ligga och vänta på drivspänning (brown out).

Protte
jaras

Inlägg av jaras »

Jag har mätt på Vcc och det är 5 volt där, och jord på Vss. Är det det du menar med ren? Ser inge rippel med o-skåpet. Vad är brown out för nått?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Googlar man "brown out" så fås http://en.wikipedia.org/wiki/Power_outage som säger:
A brownout is a drop in voltage in an electrical power supply, so named because it typically causes lights to dim. Systems supplied with three-phase electric power also suffer brownouts if one or more phases are absent, at reduced voltage, or incorrectly phased. Such malfunctions are particularly damaging to electric motors.
jaras

Inlägg av jaras »

Jag skickade kortet till en firma i England http://www.qer.biz som säger sig laga styrkorten. Det visade sig att dom kom fram till samma sak, dvs MCU är död och då går det inte att laga. Kostade ingenting förutom porto. Så jag kollade blocket och hittade en liknande diskmaskin, tänkte att jag kunde ta styrkortet därifrån men en nästan likadan diskmaskin fast bara tre år gammal kostade tusen kr. Så resultatet är alltså att det var slöseri med pengar att ta hit en service-gubbe för 800 kr, men det var roligt att undersöka styrkortet :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inga planer på att skriva ett eget diskmaskins styrprogram då? :D
jaras

Inlägg av jaras »

Hur svårt kan det va.. Sambon skulle uppskatta en prototyp-pc på diskbänken i ett halvår.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Äh.. montera dit en MCU, låt ICSP kabeln gå till någon nätverkad minilaptop ovanpå.

Den grisiga delen är att mäta upp vad alla I/Os är till så att man inte har sönder något.

Jag vet iaf två lägen som INGEN tvättmaskin har. Och som jag önskar..
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Ställa in disk och plocka ur densamma efter avslutat program kanske :D , en tvåbarnsförälder som har talat :)
Skriv svar