1:
2: // Perkla
3:
4: _________________
5: Jag har gjort bra affärer med följande här på forumet
6:
7: *whynot
8: *boris
9: ---------------------------------------------------------------
10: I think there is a world market for maybe five computers.
11:
12: Citat av: Thomas Watson, IBMs styrelseordföranden 1943
Jepp, det tillsammans med att du gärna gör flera inlägg eftervarandra, gör att det inte blir så lättläst.
Jag har inte klagat på innehållet i dina inlägg. Bara formateringen.
Som Borre visar funkar, eller göra en fläns på muttern så du kan skruva fast den. Jag hade små nyckelhål som jag stack in muttern i.
Lägg inte ner för mycket på just detta, den kommer att flexa dubbelt nån annanstans iaf.
När du byggt klart, då kan du fräsa ut nya delar för att göra den bättre.
Jo jag hade tänkt att jag skulle kunna fräsa ut nya delar senare när fräsen är klar.
Ja en sån hållare som borre visar skulle kunna vara aktuellt på portalen och i sidled kanske.. men sen vette tusen, ont om plats,
Kanske inte ska stirra mig så jävla blid på dessa grejer, bara att jobba på o se vart det leder, jag vet ju att om jag lägger ner mycket tid på detta så blir det säkert nåt annat som gör att nåt inte blir bra endå, bättre att få det någorlunda nu o sen testköra lite o se över vilka delar man kanske måste göra nya och sen helt enkelt fräsa ut dom.
Som jag sagt tidigare så blir ju muttern precis som vilken mutter som helst om man inte bearbetar den på nåt sätt, alltså att man bara gör en hållare o sen inget mer... har ingen aning om hur det funkar i längden... kanske flexar det lite när man kör..
Ja men det är väl bara försöka göra den glappfri då, ingen har ju sagt att du bara ska göra en hållare och inget mer.
Gör en liknande den som sitter på lillasystern, minska diametern på den, slitsa upp den och på men en oring eller två.
Det var det jag hade tänkt att jag skulle prova med, alla idéer jag får här på forumet är guld värda för mig, och slår man ihop alla så kanske man kan få till nåt som är bra..
Det jag upplever som mest klurigt just nu är att jag inte kan få hålet som jag ska gänga i .. i plasten alltså, det blir inte rakt hur än jag riggar upp skiten i pelarborrmaskinen, hmm.. trixade lite igår och jaa... kan bli så jävligt att jag får lämna in skiten till nån med svarv för att det ska bli rakt... känns lite onödigt.. men måste man för att det ska bli bra så måste man.
Där ser man. Mycket renare å lättare att läsa. Nu har jag gjort lika som du Perkla.
Hålet i muttern behöver inte alls vara rakt. Bara stången är rak så funkar det bra. Prova så får du se.
Dax att hoppa på nästa moment nu... så du kan prova muttrarna snart
Ja jag ska prova med det.. hålet i den mutter jag har gjort är lite snett, men gängan verkar tajt och fint, men endå mycket lätt att gänga på stången. för att jag ska slippa problem med tankar så börjar jag med det lättaste nu tror jag.. stången som ska sitta under bordet som ska driva portalen, tror inte det blir nåt problem, så kan man få fast det och testköra med borrmaskinen samt att jag ska försöka fila ner M12 an ute i kanten åxå så jag ryms på mitt axiallager som är 10mm invändigt, ska se hur jag löser det, med en borrmaskin som nån nämnde för nån dag sen kanske, hmm.. ja det löser jag säkert.
Tänk ut ett smart sätt att spänna lagren. Du kan ju inte använda M12 mutter längst ut. Så det blir väl att gänga till M10, eller använda tex stoppring, hmm...
Tanken kom genast om att det kanske inte blir så lätt att fila med en fil och köra med borrmaskin så att det blir lagomt att gänga med M10 gängsnitt... minsta lilla tag med filen för mycket så är det kört, Kanske bättre att försöka få tag på axiallager som har en innerdiameter på 12mm... så slipper man den biten, har sökt med ficklampa o allt på nätet men hittar inga vettiga axiallager som passar bra för M12..
Jag antar att lagren inte ska spännas åt så hårt, så kanske det går med nån annan lösning, utan att gänga om menar jag.. måste ta o kolla lite på det i det snaraste.
Nu ska jag ut och bygga klart mutterhållaren till portalen, så lägger jag upp bilder senare ikväll så ser ni hur jag gjort,
minsta lilla tag med filen för mycket så är det kört,
Inte alls. I den storleken kan det diffa på halvmilimetern utan att det gör så mycket.
Men varför har du fassnat för M12?
Det är bara marginellt bättre än M10 och svårare för en DIY-gubbe som du.
Vafför inte en 10mm trapets som har 3mm i stigning?
Eller gå för en 14mm trapets med 4mm stigning på en gång.
Ja jag vet inte.. känns som M12 är lite bättre än M10, och ja visst har jag funderat på riktiga trapetz grejer, men det är en ekonomisk fråga åxå, skulle tro att trapets med muttrar och fästen o allt kommer att gå på ett par tusen.. o det har jag inte råd med just nu,
En 10mm trapets (med s på slutet) kostar 65:- per meter. Dom med z på slutet vet jag inte, men kan vara betydligt dyrare.
Vart man köper dom? Tex här är ett ställe.
Muttar kan du köpa från 45:- eller ta en bit trapets och göra en tapp av. Då blir det snudd på gratis.
JB hade väl annars såna billigt?
Satt just o tänkte på det jag åxå.. jag har ju M10 gängstång.. ska ta o köpa en M10 gängtapp imorgon (så jag har nya fräscha grejer), så tillverkar jag en ny mutter till portalen och klurar hur jag ska göra mutterfästena till dom andra ställena där det är lite mer ont om plats. På så sätt slipper jag få tag på större lager osv..
Sen som du säger så ser man när man har maskinen i bruk vad som är dåligt och bra o sen ta ställning utifrån det vad som ska bytas o inte.