Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Inlägg av Perkla »

UPDATE 2015-12-17
Alla bilder i tråden är borta, lägger därför upp massa bilder på sidan 13...

Hej..

Nu är jag tillbaka igen.. efter en mycket komplicerad och smärtsam separation med mitt EX.. hmm.. inget jag tänker gå in på här.. sist jag skrev nåt här var jag i gång med att bygga en CNC fräs, men blev inget..

Jag vet att detta ämne om att bygga CNC fräs finns det hundratals trådar om i detta forum, men jag lägger ut en ny tråd endå..

Har tänkt mig att bygga en som liknar "Lillasyrran" fast med lite större arbetsmått.. skulle vilja ha en som är 122x70 i yttermått och då blir arbetsytan nog ganska bra och lagom tror jag.. eller tror nån annan nåt annat.. ?

Skulle vara bra att veta vad det är för mått på rundstängerna på lillasyrran för jag har tänkt använda lika tror jag.. kanske är det rör eller hela stänger.. ??

Det är väldigt synd att det inte finns en komplett byggbeskrivning på lillasyrran så man kan få lite idéer där utan att fråga en massa hela tiden, har hittat några ganska kompletta beskrivningar men är inte helt nöjd med dom.. nån som sitter på nån bra komplett ritning kanske som vill dela med sig av den.. ?

Har åxå tänkt lite på vad man ska använda för kullager till dom rörliga delarna.. har hört att vissa använder ganska små lager som tex sånna till inlines och skateboardar.. tycker det verkar lite litet jag.. vad sitter det på lillasyrran.. nån som vet.. ?

Har fattat att det inte är helt lätt att bygga en CNC fräs i MDF... har tänkt använda 19mm MDF och har ingen som helst aning om materialåtgång heller.. kanske en platta som är 122x244cm.. tror då inte det går mer än 2 sånna plattor..

Har tänkt mig att bygga stommen först, alltså helt komplett utan elektronik, kommer inte ta upp elektroniken så mycket förrens stommen är klar, vill ta en sak i taget.

Alla tips jag kan få i detta startögonblicket är bra, och jag ska ha den till att fräsa i trä och plast, tror inte jag kommer att fräsa nåt annat, tror detta kommer att kosta ett par tusen.. jag har en undanstoppad budget till detta och jag tror att pengarna kan räcka precis, bult och mutter behövs det massor av och på Jula och clas ohlsons är det svindyrt, 50 spänn för tex 10st M6 muttrar.. så jag måste hitta nåt annat ställe att köpa sånt på, lika med kullagren, på jula tar dom 40:- för ett enda lager.. = svindyrt.

Hoppas inte jag irriterar en massa med denna tråd då svaren på mina frågor säkert finns på nätet, bara det att jag inte hittat dom.

// Perkla
Senast redigerad av Perkla 17 december 2015, 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
PTC

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av PTC »

Behöver du bult, muttrar, kullager lite axlar mm, så hör av dig. Har väl det mesta och kan säkert avvara en hel del. allt från M3 upp till M24 :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

PTC--->

Jag har ingen aning om vad jag behöver ännu.. men jag antar att jag kommer att använda M6,M8 bultar i olika längder samt muttrar och brickor till det..

Har du nåt sånt så kan jag köpa av dig på momangen, antar att du kanske har lite mer koll än mig vad jag kan tänkas behöva.. ??

Axlar vet jag heller inte vad jag ska ha.. lika som sitter på lillasyrran eller nåt sånt kanske.. men passande kullager till det.. lär bli ganska många kullager antar jag.. ?

Ja.. har du koll på vad jag behöver så se vad du har och ge mig ett pris så köper jag det då..

Du kan skicka mig ett PM när du vet vad du har och om du har nån koll på vad jag behöver, får komplettera upp senare med sånt som jag inte har..

Min fräs i MDF ska vara i yttermått: 122x70cm, så jag lär behöva stänger som är lite längre än 122cm eftersom jag ska ha låsklossar på dom ute i ändarna. Gängstång har jag tänkt M10... så den jag har tänkt a i mitten under lär åxå ska vara minst 122cm antar jag..

//Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska tillägga åxå att jag har tänkt att åka och köpa 19mm MDF imorgon, börjar med en skiva o se hur långt jag tar mig på det.. har ingen aning om än hur den ska se ut.. mer än att den kanske kommer att likna lillasyrran fast större..

// Perkla
PTC

Inlägg av PTC »

Ja bult, muttrar, brickor finns så det är bara säga hur mycket du ska ha, tror du M10 gängstång är tillräckligt kraftig? Ska du lagra den med lager blir det små lager i ändarna då du får svarva bort gängan,
Har rundstång 12mm skulle det duga?, ska du sen ha lager på dom behöver du låsa fast dom på axlarna med typ seegersäkring.
Fundera på hur du har tänkt så ska vi nog lösa det :)

//PTC
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Låter spännande. Ett tips är att alltid ange mått i [mm]
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

PTC--->

Ja M12 gängstång blir nog bra det.. Den som ska vara under ska vara minst 132cm, sen en som är 80cm samt en som är.. hmm.. ja jag vet inte.. 100cm blir nog bra.

Vet inte helt hundra vad man ska använda för skruv för att skruva ihop denna fräs, vanlig träskruv kanske.. ? lämplig längd och så, eller ska man använda typ sånt som sitter på IKEA möbler, man borrar rakt igenom och sen sätter man i en rund liten sak på andra sidan .. ?

Själva konstruktionen i sig kommer likna lillasyrran ganska exakt, det med rören och lagren och sånt kommer att vara lika på min,

Kanske kan du plocka ihop lite gängstänger och lager som du tror passar bra till mitt bygge, samt bult M6 och M8 i olika längder med tillhörande muttrar och lite brickor och sånt.. se hur mycket det blir och säg vad du ska ha så köper jag det.. ska sätta igång nu i veckan så allt jag kan komma över till bra priser är guld värt.

Samt att jag behöver ha rundstång, antar att minst 20mm måste den vara i diameter.. vad tror du.. ? har du nåt lämpligt som passar dom måtten jag ska bygga så tar jag det åxå, gärna lämpliga V profiler i aluminium åxå, kanske 30x30 eller nåt sånt.. eller det som passar för dom kullagren du har..

Själva affären i sig kommer gå snabbt bara jag vet om du har det jag behöver.

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Larsson90---->

Tack för tipset... ska tänka på det... mm is the shit.. :)

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nån som vet vart tusan man får tag på sånna glappfria plastmuttrar som man har på gängstången till CNC Fräs.. ?? Har kollat ett par timmar nu på nätet utan resultat.. lite förvirrande då det verkar som att dom flesta som bygger i MDF använder sånna..

Några tips.. ?

// Perkla
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Surfa in på JB. De kallas för "delrinmuttrar".
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Glappfria och glappfria.... efter lite användning är där glapp =)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Larsson90---->

Menar du trapetzmutter... antar att dom är för trapetzstänger och inte för tex M12 millimetergänga..

Har tänkt att använda M12 på min fräs..

Ska söka lite till på nätet o se vad jag kan hitta..

// Perkla
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Var hittar ni gängstång som är längre än 1m, jag skulle behöva själv.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Säter--->

Finns nog ingen sån som är längre än 1 meter tror jag... jag skulle behöva ha det jag åxå men vet inte vart jag hittar det.. *förvirrande*

Larsson90---->

Kanske skulle det kunna gå att tillverka egna delrinmuttrar av tjock vit plast.. ? borra hål och gänga M12 med en vanlig gängtapp.. ?? antar att det lär resultera i att man får byta ganska ofta eftersom naturens lagar säger att det alltid blir slitage på mekaniska grejer..

Vad tror du om själva idén.. ? om man ska göra så så tillverkar man såklart ett dussin när man endå håller på, och så monterar man den på en fyrkatig MDF bit och sätter 4 små stoppskruvar så den håller sig på plats..

// Perkla
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Det är nog inga problem, jag vet dock inte hur det är med precisionen på gängtapparna.
Skriv svar