MAX 232 och kondingar (serie interface för PIC)
MAX 232 och kondingar (serie interface för PIC)
Hejsan igen!
Jag tänkte snickra ihop ett RS232 interface för mitt PIC projekt. Jag har hittat en del på nätet. Däremot uppstår en ständig fråga för mig när jag bläddrar igenom diverse byggen. Skall man ha elektrolyt kondingar till MAX232 eller inte?
Vissa scheman ser ut att använda elektrolyter (markerade med +), medans andra inte verkar ha det (bl.a. schemat för en PIC 18F programmerare i senaste Allt om elektronik).
Vore intressant att veta vad som gäller. I databladet till MAX232 ser det ut att vara elektrolyter, men ser det inte direkt uttalat i beskrivningen.
mvh Mats
Jag tänkte snickra ihop ett RS232 interface för mitt PIC projekt. Jag har hittat en del på nätet. Däremot uppstår en ständig fråga för mig när jag bläddrar igenom diverse byggen. Skall man ha elektrolyt kondingar till MAX232 eller inte?
Vissa scheman ser ut att använda elektrolyter (markerade med +), medans andra inte verkar ha det (bl.a. schemat för en PIC 18F programmerare i senaste Allt om elektronik).
Vore intressant att veta vad som gäller. I databladet till MAX232 ser det ut att vara elektrolyter, men ser det inte direkt uttalat i beskrivningen.
mvh Mats
-
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Testa först...
Om det inte funkar utan MAX överhuvudtaget. Min erfarenhet är att de flesta serielänkar på PC funkar utmärkt med CMOS-nivåerna ifrån picen direkt om du kör den på 5V
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sant iofs
Men varför måste man använda USARTen ? Normalt så går det att lösa det med andra portpinnar. Och OM du måste invertera så är en CMOS-inverterare i 4000-serien både billigare och behöver inga kondsingar ! Säger inte att MAX232 är fel, då jag själv använt den, men man kan oftast klara sig utan eländet