Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av Perkla »

Idag har jag nästan byggt klart stommen på min fräs, sen när man hänger på elektroniken så blir det nog en hel del justerande.. och jag vet att jag har några smågrejer som jag måste ändra på och byta ut.. men det är ganska enkla grejer..

Arbetsmåttet blir som jag trodde..

650x450x70mm, precis vad jag behöver..

Var lite trixigt att få till vissa saker och det är ju som sagt en del kvar endå..

Några bilder från dagens arbete..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommentera gärna och kom med förslag och ideér.. är som sagt lite kvar på den endå..

// Perkla
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Shit! Här går det undan! :D

Vad har du för såg när du sågar ut MDF bitarna? Cirkelsåg modell bänkmonterad?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja, du har hunnit längre på ett par dagar än jag på ett år.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Electricman---->

Jo jag har spgat lite med vanlig sticksåg, och så har jag sågat en del med en klyvsåg, en sån man har när man klyver plank o sånt, och så har jag sågat en del med cirkelsåg.. men jag skulle lätt ha klarat mig med endast en cirkelsåg och en sticksåg.

X-IL---->

Jo jag har jobbat på ganska bra, men det tar faktiskt inte mer än ett par dagar att bygga en stomme till CNC fräs, bara man har i skallen hur man vill ha det samt att man har klart för sig ungefär vilka mått den ska ha, och att man har alla grejerna man behöver såklart.

För min del gäller det nu att börja leta efter elektronik, och så ska jag såklart ta o göra nya lås till rören samt lite andra smågrejer.

Måste göra anordningar så jag kan sätta fast muttrarna åxå, lite jobbigt att driva den för hand,

Har lagt upp ett bildspel på Youtube med samtliga bilder jag har tagit under byggets gång, bilderna är i någorlunda ordning...

http://www.youtube.com/watch?v=BJbhcJqmwtQ

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har ställt denna fråga ett par gånger förrut i detta forum men inte fått nåt vettigt svar..

Vart får jag tag på Axiallager som passar för M10 och M12.. ?? Är osäker om jag ska köra med M10 eller M12 nämligen.

// Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag, och många andra, har angett Kullagergrossisten som förslag många gånger i detta forum.
När jag sökte på "kullagergrossisten" fick jag upp 26 träffar. :vissla:

Om du inte gillar dom, och vill ha andra förslag, så föreslår jag att du skriver det. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje--->

Jo men det är bara det att jag har kollat upp dom lite och dom har inte kullager som har en innerdiameter på 12mm som passar M12 alltså..

Gäller det M10 så antar jag att detta lager skulle kunna funka.. kanske nåt liknande som lillasyrran har åxå.. ??

http://www.kullagergrossisten.se/produc ... 3bd9bb73a8

// Perkla
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Svarva ner änden på gänstången då till 10mm h7 så passar ditt lager.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

PerE--->

Bra idé... men jag har inte tillgång till nån svarv.. så man får använda sig av dom metoder som man har tillgång till..

// Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Borrmaskin och fil har du väl?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje--->

Ja klart jag har borrmaskin och fil.. :), vad tänkte du då att jag ska göra med borrmaskinen.. ?

// Perkla
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Snurra gängstången med borrmaskinen och sätta filen i mot och på det sättet fila den rund till mindre dimension gissar jag jojje satsar på.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Helt rätt Meduza. Det tänkte jag inte på att förklara, det var så uppenbart. :D

Synd att du inte bor nånstans Perkla. Annars kunde ju nån i närheten hjälpa dig med vissa saker.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje-->

ja precis.. jag är van att inte bo nånstans... hehe.. joråå, men jag bor i Sundsvall, hehe.

Bara det att jag vet att det är svindyrt att lämna bort svarvningar o sånt om man inte har lite kontakter förstås..

Ja men jag tänkte åxå på det... använda borrmaskinen som en svarv typ, kanske fixera allt så det blir lite stadigt o sen sätta filen emot... så blir ju konstruktionen nästan den samma som om man skulle svarva ner den..

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur det än må vara med dessa axiallager så har jag beställt från kullagergrossisten iaf, 10x18mm tror jag dom var.. får se om det är nåt som går att använda.. förmodligen så kör jag på M12 då o drar ner gängstången precis så den passar i lagret eller nåt sånt..

Jag har ju jobbet kvar med att förstärka upp hela fräsen åxå, och bulta med M8 o låsmuttrar, får se hur jag ska lösa det...

Acetalplasten jag beställde har kommit åxå, så till helgen blir det till att ge sig på o göra muttrar antar jag... 500mm beställde jag.. så jag antar att det räcker en bra bit på väg iaf, och utrymme för misstag finns åxå..

// Perkla
Skriv svar