Stroboskop (Film+Resultat sid. 5)
Re: Stroboskop
Måste vara nåt annat som förorsakar felen.
I verkligheten går det inte att ha basen kopplad direkt till matningsspänningens plus och när emmitern är kopplad till jord. Bas till emitter är nämligen som en diod.
I verkligheten går det inte att ha basen kopplad direkt till matningsspänningens plus och när emmitern är kopplad till jord. Bas till emitter är nämligen som en diod.
Jag förstår inte var felet ligger nu, spänningen över lysdioderna sjunker ju något enormt när tog bort "basen till plus"-kabeln.
Ser du några fel får du gärna hojta till

Ser du några fel får du gärna hojta till

R2 R3 Q2 LED1-3 R6 ser alla ut at t vara rätt kopplade.
Dimensionera R6 så att strömmen genom lysdioderna blir c:a 20mA!
Hur mycket spännings fall ger lysdioderna vi den strömmen ? Kolla datablad eller prova! sen, 12Volt minus ( 3 x lysdiod spänningsfall ) = spänning som blir över till motståndet, räkna då ut resistansen för den, spänning / ström
Ev. kan du prova att ta bort R3.
Kan inte svara för 555. Jag kan inte den kretsen, använder den inte.
Dimensionera R6 så att strömmen genom lysdioderna blir c:a 20mA!
Hur mycket spännings fall ger lysdioderna vi den strömmen ? Kolla datablad eller prova! sen, 12Volt minus ( 3 x lysdiod spänningsfall ) = spänning som blir över till motståndet, räkna då ut resistansen för den, spänning / ström
Ev. kan du prova att ta bort R3.
Kan inte svara för 555. Jag kan inte den kretsen, använder den inte.
Hej igen,
Jag har tittat på lite flera kretsar och hittat en som kanske verkar mer lämplig, och blinkar precis som jag vill ha det (enligt demonstrationsvideo).
2N3053 NPN transistorn hittar jag men jag hittar ej 2N3905 PNP transistorn. Har ni några förslag på en annan man kan köra på, istället?

Jag har tittat på lite flera kretsar och hittat en som kanske verkar mer lämplig, och blinkar precis som jag vill ha det (enligt demonstrationsvideo).
2N3053 NPN transistorn hittar jag men jag hittar ej 2N3905 PNP transistorn. Har ni några förslag på en annan man kan köra på, istället?

Kretsen i det senaste schemat kommer blinka växlande mellan övre och nedre gruppen.
Jajamensan, det är jag medveten om. Tror du det fungerar att köra med 3v 20mA dioder i den om man justerar motstånden? samt har du något förslag på en ersättare till 2N3905 PNP transistorn?
Vilken matningsspänning kommer du att ha ?
6V matningsspänning och två lysdioder i serie som behöver 3V vardera, då blir det inget över till motståndet. Motståndet behövs för att man ska kunna få strömmen att bli det man önskar.
Bättre att välja högre matningsspänning.
Varför vill du ha växlande blinkning till ett stroboskop ?
Valet av transistor är inte så kritiskt, ta en som klarar ström och spänning och som har tillräcklig strömförstärkning hFE, så 555'an klarar att driva transistorn.
6V matningsspänning och två lysdioder i serie som behöver 3V vardera, då blir det inget över till motståndet. Motståndet behövs för att man ska kunna få strömmen att bli det man önskar.
Bättre att välja högre matningsspänning.
Varför vill du ha växlande blinkning till ett stroboskop ?
Valet av transistor är inte så kritiskt, ta en som klarar ström och spänning och som har tillräcklig strömförstärkning hFE, så 555'an klarar att driva transistorn.
Hej igen,
12v låter helt klart bättre att driva kretsen på.
Jag har också bestämt mig för att det får räcka med 20 lysdioder. Men när jag lägger upp det enligt nedanstående koppling kommer strömmen aldrig upp tillräckligt högt.
Har jag valt fel transistor eller behöver jag justera motstånden och kondensatorerna (?) efter jag la på 12v istället för 6v.

12v låter helt klart bättre att driva kretsen på.
Jag har också bestämt mig för att det får räcka med 20 lysdioder. Men när jag lägger upp det enligt nedanstående koppling kommer strömmen aldrig upp tillräckligt högt.
Har jag valt fel transistor eller behöver jag justera motstånden och kondensatorerna (?) efter jag la på 12v istället för 6v.

Uppdatering:
Jag har nu fått det att blinka (till och med väldigt intensivt
) i Multisim, efter att jag justerat motstånden lite och slängt dit en 2N2222A transistor istället.
TROR ni detta kommer fungera i praktiken? I sådana fall tar jag och slänger iväg en beställning på komponenterna.

Jag har nu fått det att blinka (till och med väldigt intensivt

TROR ni detta kommer fungera i praktiken? I sådana fall tar jag och slänger iväg en beställning på komponenterna.

Senast redigerad av asbus 20 september 2009, 08:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Du menar att hälften hade brunnit upp om jag kopplat som ovan? Vad behöver i såfall justeras?
Vad gör R1 & R2 föresten?
Och kommer transistorn "2N2222A TO-92 NPN 40V 800mA 300MHz" fungera bra i praktiken?
Vad gör R1 & R2 föresten?
Och kommer transistorn "2N2222A TO-92 NPN 40V 800mA 300MHz" fungera bra i praktiken?
Det är bara ett uttryck. Inget menat mot koppligen utan det är mer... testa så får du se hur det går. Det ser bra ut.
Enda är att jag hade nog valt en större transistor. Exempelvis denna:
BD679
http://www.electrokit.se/transistorer-b ... a_40320679
Eller denna
BDX33
http://www.electrokit.se/transistorer-b ... a_40329033
Dessa är darlington, vilket innebär att de är bara att koppla in som din 2n2222. Trots att de är effekttransistorer.
Men räkna inte med någon bra effekt dock. Lysdioder är ingen bra källa till ett stroboskop. Det du är ute efter är så mycket ljus som bara möjligt på så kort tid som möjligt. Det kommer att blinka ja, men du kommer inte få den där "slow-motion-effekten" som man är ute efter. Lysdioderna är inte tillräckligt starka. Tyvärr.
Ett stort stroboskop ger ett par miljoner lumen men på en tid av 5 ms ungefär. Alltså, en bllixt är 5 ms lång.
Enda är att jag hade nog valt en större transistor. Exempelvis denna:
BD679
http://www.electrokit.se/transistorer-b ... a_40320679
Eller denna
BDX33
http://www.electrokit.se/transistorer-b ... a_40329033
Dessa är darlington, vilket innebär att de är bara att koppla in som din 2n2222. Trots att de är effekttransistorer.
Men räkna inte med någon bra effekt dock. Lysdioder är ingen bra källa till ett stroboskop. Det du är ute efter är så mycket ljus som bara möjligt på så kort tid som möjligt. Det kommer att blinka ja, men du kommer inte få den där "slow-motion-effekten" som man är ute efter. Lysdioderna är inte tillräckligt starka. Tyvärr.
Ett stort stroboskop ger ett par miljoner lumen men på en tid av 5 ms ungefär. Alltså, en bllixt är 5 ms lång.
Okej! Det låter helt klart okej i mina öron, bara det blinkar så är jag nöjd
En sista fråga bara; kan jag komplettera kretsen med en potetiometer någonstans för att kunna justera blinkhastigheten? Var & Vilken i såfall?
Och föresten, det står att man ska använda en NE555 IC, men jag hittar bara NE555P. 555 timerna verkar bara ha 200mA output. Mina LED-dioder kommer dra 400mA. Hur löser man det?
Tack!

En sista fråga bara; kan jag komplettera kretsen med en potetiometer någonstans för att kunna justera blinkhastigheten? Var & Vilken i såfall?
Och föresten, det står att man ska använda en NE555 IC, men jag hittar bara NE555P. 555 timerna verkar bara ha 200mA output. Mina LED-dioder kommer dra 400mA. Hur löser man det?
Tack!
> 555 timerna verkar bara ha 200mA output. Mina LED-dioder kommer dra 400mA. Hur löser man det?
Det är ju löst redan med transistorn. Fast jag tycker det ser skumt ut med transistorn felvänd.
Det är ju löst redan med transistorn. Fast jag tycker det ser skumt ut med transistorn felvänd.
Men varför håller du på att simulera en massa, koppla upp det på riktigt istället, blir transistorn varm får du ta till en kraftigare, handlar inte om många kronor för din koppling.