Nu beror det väl lite på vad man vill uppnå, om man syftar på stroboskop som i ett som sitter på ett dansgolv kanske.. men det behöver ju inte vara användningsområdet.
Angående ursprungsfrågan går det nog lätt att räkna ut med hjälp av NE555 databladet
Transistorn Q1s Ice (kollektor-emitter) ström begränsar.
Du skulle dessutom kunna optimera effektförbrukningen genom att koppla dioderna i serie istället. Och mindre effekt, mer lysdioder..
P1 är en potentiometer.
Om du ändå testar scenarior i simulator. Jämför LED i parallellkoppling samt seriekoppling. I det senare fallet bränner man mindre i resistorerna. Och därmed minskar strömmen över transistorn. Vilket borde göra att ev bas kapacitans påverkar mindre,och ge brantare respons.
Har aldrig sagt att det inte skulle fungera, jag besvarade bara frågan hur det kommer att fungera, dvs att kopplingen inte kommer ge någon stroboskopisk effekt som man kan uppleva på dansgolv eller vid diverse experiment.
Men som sagt innan, ekvationer som ger svar på frågorna borde finnas i databladet. Hittar man inte databladet kan jag rekommendera att man försöker att söka på http://www.alldatasheet.com.
Hej igen,
jag har nu byggt ihop kretsen i Multisim och har stött på följande problem. När jag mäter spänningen över EN lysdiod får jag 3v och 17mA. Hyfsat OK? När jag sedan tar bort lysdioden och bara mäter över motståndet på 430ohm får jag 7.287v och strömmen 17mA. Hur kommer detta sig? Är kretsen kanske inte byggd för 3v lysdioder?
Helt enkelt för det kommer att bli ett för litet ljusutbyte.
Man får nog ha en ganska rejäl ljuspuls för att kunna uppleva någon särskild effekt. Tror det blir mer blinka-med-ficklampa effekt med lysdioder. Men trådskaparen kan säkert besvara resultatet när han har byggt klart sin strobe.
psynoise skrev:Helt enkelt för det kommer att bli ett för litet ljusutbyte.
Man får nog ha en ganska rejäl ljuspuls för att kunna uppleva någon särskild effekt. Tror det blir mer blinka-med-ficklampa effekt med lysdioder. Men trådskaparen kan säkert besvara resultatet när han har byggt klart sin strobe.
Blinka-med-ficklampa effekt är helt okej för min del. Tycker bara det skulle varit skoj om idén fungerar.
Men som sagt, är det någon som kan svara på ovanstående fråga?
Har utforskat lite mer i Multisim och mäter jag spänningen över EN lysdiod får jag en varierande spänning (sjunker från 23mV till 3,04mV) och ingen ström.
Hur kommer detta sig? Ser ni några fel?
Senast redigerad av asbus 18 september 2009, 13:19:58, redigerad totalt 1 gång.
Ser ut som du har vänt lysdioderna på fel håll, när transistorn är öppen sluter den mot jord och strömmen går från 12-volts-matningen igenom dioderna ner mot jord.