Mycket bra frågor du ställde, Morgons. Har funderat och räknat lite vad jag skulle vilja ha och jag har kommit fram till runt 20 liter i minuten vid ca 100bar det vore mer än bra.
Jag har räknat så här, rätta mig gärna där det felar.
Om jag ska bygga en liten
stegmatare, (utan kran)
och huvudcylindern har en slaglängd på 400 mm och inne diametern är 50 mm. Jag har en cylinder med den dimension hemma därför får den duga.
Tänkte att 100 bar räcker i flesta fall med vassa knivar.
A=r*r*pi= 0,001964 ......... F=A*P ... 19643 N = 19643 kg ..... 1.9 ton borde räcka för att trycka av de flesta grenar som jag ska ha stegmataren till. Annars så funkar det med motorsågen om kraften skulle tryta i stegmataren.
20 liter i minuten borde räcka mer skadar ju inte men då blir drivmotorn större, tänker det att en snitt träd är 10 meter långt eller nått. Ska ju bara gallra lite i skogen.
Räknade så här.
Cylindern rymmer ca 0,78 liter Volym = A*S*1000...... osäker på storheter men 0,001964*0,4*1000=0,786 liter rymmer min hydraul cylinder
20 liter i minuten/60 sek = 3,3 dl i sekunden. Det tar alltså ca 2.3 sekunder att köra ut cylindern i fullt läge och och typ 1 sekund att få tillbaka den efter som minus sidan på cylinder har mycket mindre volym än plussidan.
10 meter träd avverkas på 25 slag under fina förutsättningar. 25 * ca 3s= 75 sekunder.
Ett 10 meters träd kan avverkas på ca 1 minut och 15 sekunder om allt går enligt teori och det är mycket snabbare än vad jag skulle lyckas ta bort grenarna med en motorsåg.
Så svar på frågona är.
1: ca 100 bar
2: ca 20 l/m
3: Vet ej
4: elektriska hydrualventiler annars så lite som möjligt.
Hoppas att jag inte rörde till det allt för illa.
Så mina frågor är hur stor bensinmotor behöver jag för att driva hydraulpumpen av nyss nämnd effekt och hur många cc ska pumpen vara på.
Vilket varvtal brukar det var på en gräsklippar av brix stratton typ? 2000rpm eller?