Funderingar kring hydraulpumpar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Funderingar kring hydraulpumpar.

Inlägg av orvar-e »

Hur stor hydrualpump kan jag klämma på en 10 hk gräsklippar motor. Jag tänker på hur många cc och hur många liter i minuten jag kan räkna med att få ut ungefär?
Finns det nån formel eller regel jag använda mig av här? :humm:
Morgons

Re: Funderingar kring hydraulpumpar.

Inlägg av Morgons »

Det hela hänger på Tryck/Flöde Delningen.

Om du har en deplacement pump. Typ Volvo, Rexroth, Inline

Har du 1bar/300L så förbrukar det X Kw
Har du 300bar/1L så är det samma effekt.

Du kan också ställa om pumpen så den tar 100* Kw. Alltså du kan ha en 5kw motor eller en 150kw motor på samma pump.

Kör du kugghjulspump så är det lite skillnad, Där ställer du med trycket hur mycket effekt du kan ta ut. Lättaste är att mäta strömmen och vrid upp trycket tills motorströmmen är lika stor som märk skylten.

Alla pumptillverkare ska ha datablad på pumpeffekten. Det är en tabell med tryck/flödes delningen.

Tips. Har du motor som är mindre än det du ska ha så kan du överbelasta denna i korta stunder under en längre period. Tex om du bara bygger tryck på 1sec under en 30sec cykel så kan du lätt överbelasta motor med 50%.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag förstå hur du menar, men såklart vill jag ha en så anpassad pump som möjligt. Är den pumpen för stor för motorn är jag rädd för att optimalt tryck kan uppnås är pumpen för liten så kan ej optimalt flöde uppnås. Och jag vill ju att flöde och tryck ska vara så högt som möjligt i förhållande på vad som går att ta ut på en tex 10 hk gräsklipparmotor.
Morgons

Inlägg av Morgons »

okej...

1: Vad är det för tryck du vill upp i?
2: Vilket flöde måste du ha?
3: Vilken sorts pump har du tänkt att använda?
4: Hur mycket kringutrustning vill du köpa till?

Mycket lättare och hjälpa dig om du kan svara på dom frågorna.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Om man antar 100% verkningsgrad och 200bar, 10kw så blir det väl 30liter/min och tvärtom (flöde och tryck)

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulik
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mycket bra frågor du ställde, Morgons. Har funderat och räknat lite vad jag skulle vilja ha och jag har kommit fram till runt 20 liter i minuten vid ca 100bar det vore mer än bra.

Jag har räknat så här, rätta mig gärna där det felar.

Om jag ska bygga en liten stegmatare, (utan kran)
och huvudcylindern har en slaglängd på 400 mm och inne diametern är 50 mm. Jag har en cylinder med den dimension hemma därför får den duga.

Tänkte att 100 bar räcker i flesta fall med vassa knivar.
A=r*r*pi= 0,001964 ......... F=A*P ... 19643 N = 19643 kg ..... 1.9 ton borde räcka för att trycka av de flesta grenar som jag ska ha stegmataren till. Annars så funkar det med motorsågen om kraften skulle tryta i stegmataren.

20 liter i minuten borde räcka mer skadar ju inte men då blir drivmotorn större, tänker det att en snitt träd är 10 meter långt eller nått. Ska ju bara gallra lite i skogen.

Räknade så här.
Cylindern rymmer ca 0,78 liter Volym = A*S*1000...... osäker på storheter men 0,001964*0,4*1000=0,786 liter rymmer min hydraul cylinder

20 liter i minuten/60 sek = 3,3 dl i sekunden. Det tar alltså ca 2.3 sekunder att köra ut cylindern i fullt läge och och typ 1 sekund att få tillbaka den efter som minus sidan på cylinder har mycket mindre volym än plussidan.

10 meter träd avverkas på 25 slag under fina förutsättningar. 25 * ca 3s= 75 sekunder.

Ett 10 meters träd kan avverkas på ca 1 minut och 15 sekunder om allt går enligt teori och det är mycket snabbare än vad jag skulle lyckas ta bort grenarna med en motorsåg.

Så svar på frågona är.
1: ca 100 bar
2: ca 20 l/m
3: Vet ej
4: elektriska hydrualventiler annars så lite som möjligt.

Hoppas att jag inte rörde till det allt för illa. :)

Så mina frågor är hur stor bensinmotor behöver jag för att driva hydraulpumpen av nyss nämnd effekt och hur många cc ska pumpen vara på.
Vilket varvtal brukar det var på en gräsklippar av brix stratton typ? 2000rpm eller?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Enligt wikipedia så:
Ett mobilt hydraulsystem bestående av en dieselmotordriven hydraulpump ska försörja ett antal förbrukare i form av hydraulcylindrar och hydraulmotorer. Vid maximal hydrauleffekt ska pumpen avge ett flöde Q = 280 lit/min, vid ett tryck; P = 250 bar. Ideal effekt som ska överföras från dieselmotorn till förbrukarna ges av;

Eideal = (Q · P)÷ 600 kW = (280 · 250)÷ 600 = 117 kW
Jag är inte säker på 600kW står för i räkne exemplet?

Annars 20 l/m * 100 bar = 2kw vid 100 % verkningsgrad. Tycker inte det låter vettigt ens vid 100% verkningsgrad. :humm:
Morgons

Inlägg av Morgons »

Jag är inte heller helt säker på vad 600kw kommer ifrån men du kan räkna med dom så stämmer det.

Din kolv har 25mm i radie och slag på 400mm

Alltså din plus sida volym är A = r^2*Pi
19.63cm^3 = 2.5^2 * pi

Din volym på plus sida = 785cm^3

Din minus sida är formodligen hälften så stor. Du kan gärna mäta kolv stången.
A = r^2*Pi
9.62cm^3 = 1.75^2 * pi

Din volym på minus sida = 384cm^3

Det vill säga att det tar (om nu kolv stången är 25mm) dubbelt så lång tid att köra ut kolven som att köra in den.
Om du nu ska kunna göra en cykel på 3sec så går det åt 1169cm^3 på ett slag vilket ger att du måste ha en pump som ska kunna leverara 23380cm^3 per minut vilket blir 20 slag.

Så en pump på 30l/m på 250bar
P = (30l/m * 250Bar) / 600?
P = 12.5kw

12.5kw = 17hk

Aj då...
Vi prova 20l/m
P = (20l/m * 250Bar) / 600?
P = 8.3kw

8.3kw = 11.28hk

KOM IHÅG!
Detta är 100% verkningsgrad!
Alltså du har inte tillräkligt med flöde i en 20l/m pump för att klara 3sec cykel! Dock tror jag inte det går åt med en 110-180 bar för att klippa grenarna.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ja undra verkligen vad 600 står för, men precis som du säger så är det så det ska vara en konstant helt enkelt i detta fall.

Du räknade lite nogrannare än vad jag gjorde. :) .....

Så en motor på ca 16 hk för 20 l/m och 70 verkningsgrad. Och 24 hk för 30 l/m.

16 hk motor borde inte vara så svårt att få tag på.
Morgons

Inlägg av Morgons »

hehe jo jag jobbar med hydraulpressar hela dagarna så lite fastnar ju! :D

Om man kollar på din cykel som du ska göra så tror jag inte trycket kommer bli så högt så det är nog ingen risk för överbelastning.
Du kommer förmodligen bara upp i 250 bar när du träffar en gavel eller en riktigt tjock gren.

Om man säger så här då. 1.9ton med rakt skär och klippspalt på 4% av 15mm så kan du klippa av en Aluminium bit 15x15mm på 100bar.

Jag tror inte du behöver oroa dig över trycket.

Satsa du på flödet!
Glöm inte sätta dit en tryckregulator. Då kan du ställa dit max tryck. Bara koppla mellan P och T ledning
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fint ... du vet vad du talar om :) .

Så du tycker jag ska försöka få tag på lite större pump för att gå upp flödet. Det tycker jag låter vettigt efter som jag tills största delen kommer att kvista ungtall och gran, dessa träd är ju inte precis kända för sina grova grenar utan snarare i granens fall för sina många grenar. Så hastighet är ju bra det vinner man kubik meter ved på i längden.
Om man använder sig av ett svänghjul så får man ju extra kraft lagrat för tillfället då det behövs och kan därför ha en mindre motor.

Hittar inga roliga pumpar på blocket. :( ..... gräsklippar motorer finns det endel.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hittade den här sidan Hammars verkstad AB.
Jag trodde nästan pumparna skulle vara dyrare. Förvissa tillkommer moms eller som dom skriver på sidan "mervärdesskatt" men ändå.
Nu gäller det bara att hitta en lämplig drivmotor så man får reda på varvtal vid last och rotations riktning, då går det att se vilken storlek på hydraulpump man borde satsa på.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Som du ser på hemsida är dom storleksordning efter cm^3. Detta är cm^3 på 1 varv. Så har du en snabb motor trycker du ut mycket olja men totaleffekten ställer du med trycket!

Så om du vill sätta dit en pump med högt flöde måste du offra tryck. Tex vill du har 25l/min på en elmotor med 1400rpm så måste pumpens storlek vara 17.9cm^3 eller större.
Så en 35-158 20 cm3 2.200:- kanske är att tänka på i detta fall.
Det ger en volym på 28l/min @ 1400rpm. Storlek på motor? Ja vill du upp i 150bar så måste du ha 9.1kw motor (12.1hk). Detta är 70% verkningsgrad.

Så en motor med 12-15hk vid 1400rpm med en pump på 20cm^3 levererar 28l/min @ 150bar.

Vad jag har förstått så ska du asa detta efter en traktor? Varför inte sätta pumpen på kraft uttaget eller är det redan fullt där? Du kanske kan bygga om till dubbel pump?

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

orvar-e skrev: Tänkte att 100 bar räcker i flesta fall med vassa knivar.
A=r*r*pi= 0,001964 ......... F=A*P ... 19643 N = 19643 kg ..... 1.9 ton borde räcka för att trycka av de flesta grenar som jag ska ha stegmataren till. Annars så funkar det med motorsågen om kraften skulle tryta i stegmataren.
Någonstans i din konvertering är det väll fel... borde det inte skulla vara= 19643 N = 1964 kg = 1.9 ton?

Jag har roat mig med att klippa av vedklabbar på "fel" håll med min 6-7 tons klyv, 10-15 cm i diameter är inga problem.. och då är det ju 90 grader mot fiberriktningen.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Kod: Markera allt

19643 N = 19643 kg 
Jo jag såg det när jag räknade men jag har räknat på 19643N eller 19KN vilket är 1.9ton
Skriv svar