Fixa vattendoppad mobil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Fixa vattendoppad mobil?

Inlägg av Henry »

Fick en mobil av en släktings barn som hade tappat den i ett vattenfyllt dike eller vad det men efter att den fått rinna av sig och lagts på tork så fungerade den först några minuter men sedan inte mer. Sa att jag kunde ta en titt på den men undrade när det hände och det var ca 2 månader sedan så jag hyste mindre hopp.

Kollade batteriet som inte hade tagit ur sedan dess och det var 0.00V men det gick att få liv i för jag tror skyddskretsar kan ha stängt av det så det inte blev mer urladdat för fulla kapaciteten gick att ladda det med utan att det blev varmt. Men mobilen var ändå stendöd.

Öppnade upp den och den var förvånandsvärt ren vara bara en bluetooth krets som hade korroderat lite runt några ben och något vid skärmen men det var lätt att få bort, men den startade inte ändå vilket visserligen inte var helt oväntat.

Höll på i flera timmar med den då den är jobbig att öppna upp men de skulle köpa en ny så jag kunde behålla den om jag ville så nu måste man ju få igång den. :)

Vad är det som normalt händer, det är väl typ krypströmmar under tretsar pga korrosion som är det absolut vanligaste för jag har lite svårt att tro att batteriet pga av korrosionen kan orsaka en kortslutning så något krets blivit grillad för jag tycker inte direkt att några sådana stömmar borde kunna flyta, eller?

Någon som har hållit på med något sådan här som vet vad det vanligaste är, jag gissar på korrosion och då får man ju i princip lossa varje större krets för att rensa undertill.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Fixa vattendoppad mobil?

Inlägg av prototypen »

Det som man ska göra i sådana fall när man får upp telefonen
1 Ta ur batteriet
2 Sätt inte tillbaka batteriet

Men det verka som om det inte blev gjort så, mitt tips är MERA vatten, lägg innanmätet under rinnande HETT vatten, en LÅÅÅNG stund, spola från olika håll.

Sedan torka framför hårtork eller i torkskåp eller i ugn flera timmar. Prova om den startar

Därefter kan man med gott samvete kasta eländet, det finns ju nya :lol:

Protte
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Varför doppar dom inte kretsarna och korten i lödlack så det blir vattentätt?
Kanske man skulle spraya i sånt vid nästa ev. köp.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Varför det inte är lackat? För att mobiler normalt helt enkelt inte är meningen att ha i vatten så det finns ingen anledning till det.

prototypen: låter lite vanskligt med mer vatten tvivlar väl lite på att det löser upp oxid och korrosion? Men visst ok ett dopp i batterivatten kanske kan göra något om jag har tur, men då under kontrollerade former förstås, annars blir det avlödning av kretsar.

Använder en mobil kanske max 30 ggr på ett år så nyköp är långt ifrån aktuellt, gratis mobiluppgradering är ju dock inte fel om det går att sparka igång åbäket vls och är dessutom lite nyfiken på dess 1.3Mpixel kamera.

Sedan om jag fått igång den så är det väl operatörslåst som vanligt så inga sim kort som jag har fungerar, har en annan jag fått som är precis så.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Den mesta elektronik är väl inte meningen man ska ha i vatten
men ändå lödlackas det för elektronik som befinner sig i långt
mer vänliga miljöer än en mobiltelefon.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går i vissa fall inte heller att lacka hela kretskort inkl komponenterna, ta tex GSM modulen om det kommer lack inne i den så kan det mycket väl orsaka stora problem pga frekvenserna involverade och det blir dessutom helt enkelt också billigare att inte göra det. Varför andra tillverkare av kretskort lackar kort som inte behöver vara det får du fråga de om.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sen verkar just mobiler vara designade för att ha en begränsad livslängd.

Jag diskade en mobil med vanligt diskmedel och sköljde och torkade fungerade "nästan" men blev bättre än innan (stendöd). Högtalare & mic bör ej diskas.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ur med batterier direkt är viktigt, sen ska man skölja ordentligt med destillerat vatten (skruva isär och skölja) och sen låta torka ordentligt (helst ett par dagar isärskruvad).

Problemet med vatten är ju annars att det dels leder ström (vilket gör att man kan få kortslutningar eller överledningar som gör att komponenter pajar) och dels korroderar många metaller. Destillerat vatten leder inte ström och såvitt jag förstått underhåller det inte heller korrosion på samma sätt som "vanligt" vatten.

Men ju längre man väntar med att skölja rent och låta torka, desto mer saker går sönder.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Det är konstigt att telefoner är så känsliga för vatten, dom har ju tom SIM-kort.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

hassefikonkasse: :rofl
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Även om man tappar telefonen i hyfsat icke ledande vatten så finns det salt från svetttrester i telefonen som förvärrar ett dopp.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant med att vatten leder ström men tror inte det bör leda så pass bra att det kan förstöra kretsar men vem vet. Att batteriet varit i så pass länge att det laddats ut helt är det allra sämsta men får hoppas på det bästa. Skall skrubba rent varenda krets och kort med batterivatten det är bara så drygt att öppna upp den men får testa och se, tack alla. :)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag jobbar med mobiler. Doppa inte i vatten. På sin höjd lan du använda ngn elektronik spray och gnugga lite med tandborste. Jag är dock övertygad oom att din telefon inte går att rädda.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Doppa i destillerat vatten, doppa i ren alkohol eller liknande. Samt använd hett vatten under omrörning mha pump?
Kanske ultraljudstvätt hjälper?

Tja tror dock att den är bortom räddning.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

jag råkade bada med min mobil i havet.
plockade bort battriet, spolade längde med färskvatten när jag kom hem, lät torka.
funkar än idag, två år senare.
Skriv svar