Klumpigt blev det. Radion i sig passade inte i något av dagens standarduttag. Sedan var det stora nätdelar med switchar som oftast hängde bak på radion. Det fanns vibrerande omformare, sedan med rör som switchade och till sist transistor switchade. Men de blev inte långlivade du någon kom på att byta alla rör till transistorer.Glenn skrev:hur funkade bilradioapparater som var rörbestyckade ? gick ju knappast att switcha upp spänningen på dne tiden menar jag, och man hade ju inte mer än 12V likspänning, jobbigt att transformera upp då också
Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7230
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
-
Rolf Zetterberg
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Kul grej,men inte vinner man något på att köra rör såhär.I huvudsak är det ju ett transistorslutsteg och borde nog ha fått vara det hela vägen.
Vad som bekymrar mig är den alldeles för låga klippgränsen-0,73V vid en drivspänning på 12V.Skulle man konstruera slutsteg på det viset så skulle man snart få sparken...
Jovisst passade de europeiska rördrivna bilradioapparaterna i standarduttag.De var ju bara längre bakåt,och i bilar på den tiden var det nästan tomt bakom.Kraftenheten bakpå gick ju också att montera lite vid sidan om om det behövdes.Tro mej,jag har gjort det flera gånger!Däremot passade inte de amerikanska radioapparaterna,då de var betydligt större.Sedan fanns det tyvärr flera bilfabrikanter som vägrade bygga bilar med standarduttag,men det är en annan historia.
Vad som bekymrar mig är den alldeles för låga klippgränsen-0,73V vid en drivspänning på 12V.Skulle man konstruera slutsteg på det viset så skulle man snart få sparken...
Jovisst passade de europeiska rördrivna bilradioapparaterna i standarduttag.De var ju bara längre bakåt,och i bilar på den tiden var det nästan tomt bakom.Kraftenheten bakpå gick ju också att montera lite vid sidan om om det behövdes.Tro mej,jag har gjort det flera gånger!Däremot passade inte de amerikanska radioapparaterna,då de var betydligt större.Sedan fanns det tyvärr flera bilfabrikanter som vägrade bygga bilar med standarduttag,men det är en annan historia.
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Vad hindrar att man kör den på högre spänning förutom glöden? dubbla? 3 dubbla? en del komponenters tålighet förstås och kanske ska det delas av mot slutet men...
Nu har jag sittat en annan jag ska bygga som går på 48V men det skulle vara kul bara för att se hur det funkar
Nu har jag sittat en annan jag ska bygga som går på 48V men det skulle vara kul bara för att se hur det funkar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35462
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Grejen med rör (och andra aktiva element med för den delen) är att de liksom dimensioneras för vissa yttre omständigheter som belastning, matningsspänning, in- och utimpedans, viloström osv osv. Justerar man matningsspänningen får man beräkna om belastningar och viloströmmar för att röret ska arbeta lagom linjärt.
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
När jag höll på med 40MHz komradio i början av 70-talet använde vi SRA's C22, CT42 och C45 apparater.
Det var helt rörbestyckade bilmonterade tranceivrar.
C22 och C45 hade en mekanisk omformare, bestod i princip av en "summer", såg ut ungefär som en stor muttermonterad konding, men med oktalfäste, vilket i sin tur matade en trafo för generering av bl.a. anodspänningen.
C22 var en radio med 20W sändareffekt och C45 låg på runt 45W.
CT42 var en lite modernare apparat med heltransistoriserad omformare, vill minnas att det satt 2N441 (germanium effekttrissa) i den, vilka gick sönder på löpande band. CT 42an hade runt 40W uteffekt.
Samtliga hade, vill jag minnas 6 kanaler och passning på två av dem.
Vikten, tja, de var stridsvagnssäkra sas.
Det var helt rörbestyckade bilmonterade tranceivrar.
C22 och C45 hade en mekanisk omformare, bestod i princip av en "summer", såg ut ungefär som en stor muttermonterad konding, men med oktalfäste, vilket i sin tur matade en trafo för generering av bl.a. anodspänningen.
C22 var en radio med 20W sändareffekt och C45 låg på runt 45W.
CT42 var en lite modernare apparat med heltransistoriserad omformare, vill minnas att det satt 2N441 (germanium effekttrissa) i den, vilka gick sönder på löpande band. CT 42an hade runt 40W uteffekt.
Samtliga hade, vill jag minnas 6 kanaler och passning på två av dem.
Vikten, tja, de var stridsvagnssäkra sas.
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Jaha då är steget färdigt. Jag är väldigt nöjd med ljudet. Det är fyllig bas och klar diskant. Midden är tydlig och fin. Inget att klaga på mao kanske förutom att det inte är ett äkta rörsteg.
Allt är hemma gjort, ratten är svärvad i alu lådan är utsågad och limmad 2,5mm plywood och lackad med båtlack.
Har monterat en vit led som lyser upp röret underifrån, syns inte jättebra på bild.
Så här blev det färdiga steget.
http://www.ladda-upp.com/bilder/25863/stegg
Allt är hemma gjort, ratten är svärvad i alu lådan är utsågad och limmad 2,5mm plywood och lackad med båtlack.
Har monterat en vit led som lyser upp röret underifrån, syns inte jättebra på bild.
Så här blev det färdiga steget.
http://www.ladda-upp.com/bilder/25863/stegg
