Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Hallå.
I nyaste utgåvan av elektor presenterar de ett litet rörsteg för hörlurar. Funderar på att bygga denna men jag förvånades över en sak.
Länk till artikeln.
http://www.ladda-upp.com/bilder/24225/r-C3-B6rsteg
Näml att matningsspänningen verkar vara 12V. Visste inte att det fanns rör med så låg matnings spänning. Stämmer detta verkligen? Jag är helt nybörjare vad gäller rör.
Vilken ljud karaktär har detta steget tror ni jämf med ett rent rörsteg?
Ser att uppvärmnings tiden är ca 30 min. Hur kan man avgöra om det är tillräkligt uppvärmt eller inte? Vad är symptomen på ett "kallt steg" går detta mäta med scope?
I nyaste utgåvan av elektor presenterar de ett litet rörsteg för hörlurar. Funderar på att bygga denna men jag förvånades över en sak.
Länk till artikeln.
http://www.ladda-upp.com/bilder/24225/r-C3-B6rsteg
Näml att matningsspänningen verkar vara 12V. Visste inte att det fanns rör med så låg matnings spänning. Stämmer detta verkligen? Jag är helt nybörjare vad gäller rör.
Vilken ljud karaktär har detta steget tror ni jämf med ett rent rörsteg?
Ser att uppvärmnings tiden är ca 30 min. Hur kan man avgöra om det är tillräkligt uppvärmt eller inte? Vad är symptomen på ett "kallt steg" går detta mäta med scope?
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Var lite nyfiken på att testa att bygga detta med, du hade inte länken till kretskortslayouten?
- Illuwatar
- Kontakt:
Intressant konstruktion. Bandbredden var inte så tokig... Själva röret körs i "svältmod" på grund av den låga spänningen - har dock inte mer detaljer att komma med då jag aldrig byggt något liknande. Garanterat så körs röret utanför specarna.
Om någon bygger så får ni gärna redogöra för resultatet.
Om någon bygger så får ni gärna redogöra för resultatet.
- Electricguy
hehe, vilket sammanträffande
jag planerar nämligen att bygga ett rörbestycket försteg som också drivs med 12volt.
fick inspiration från www.antus.org -tekniska tokigheter-rörförstärkare till iphone eller annat
det är riktigt lockande
ska testa att bygga det.
fick inspiration från www.antus.org -tekniska tokigheter-rörförstärkare till iphone eller annat
det är riktigt lockande
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Själva röret körs i "svältmod" på grund av den låga spänningen
Kan du utveckla det där med svältmod? Det låter avlägset bekant ...
Kan du utveckla det där med svältmod? Det låter avlägset bekant ...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Elektor har lekt lite med rör där man kört LÅNGT under specade spänningar. Det har tom funnits ett hörlurssteg med EL84 och nättrafar som gått på 48V. Lite vanskligt kan jag tycka.
Alternativ är att använda rör som fixar de här spänningarna; ECC88, t ex kan ju arbeta med spänningar ner mot 40 - 50V.
Här är ett annat hörlurssteg som verkar klart förnuftigare: http://www.diyaudioprojects.com/Tubes/6 ... phone-Kit/.
Alternativ är att använda rör som fixar de här spänningarna; ECC88, t ex kan ju arbeta med spänningar ner mot 40 - 50V.
Här är ett annat hörlurssteg som verkar klart förnuftigare: http://www.diyaudioprojects.com/Tubes/6 ... phone-Kit/.
- Illuwatar
- Kontakt:
Rifakungen - underbar länk, kommentarerna gav en hel del skratt så här på onsdagskvällen. Tydligen bor skaparen av sidan (och projekten) i min närhet (Vendelsö).
Ang. svältmod (starved mode) så var det ett bra tag jag läste något om detta. Dock så fungerar ett triodrör så länge det har en katod som kan avge elektroner. För detta behövs en pålagd spänning och lite värme. Att köra ett rör på underspänning är helt okej men man ligger långt ifrån dess optimala prestanda. Någon annan kanske kan säkert komma med en bättre förklaring av de fysiska fenomenen.
Ang. svältmod (starved mode) så var det ett bra tag jag läste något om detta. Dock så fungerar ett triodrör så länge det har en katod som kan avge elektroner. För detta behövs en pålagd spänning och lite värme. Att köra ett rör på underspänning är helt okej men man ligger långt ifrån dess optimala prestanda. Någon annan kanske kan säkert komma med en bättre förklaring av de fysiska fenomenen.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
OK, tack. Spontant känns det som om röret går i en synnerligen olämplig del av rörkurvan, men det var evigheter sedan jag höll på med rörkopplingar (och inte ens då var jag speciellt bra på dem
)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Glöm inte bort Head-Wize: http://www.headwize.com/projects/!!!
G-man skrev:Var lite nyfiken på att testa att bygga detta med, du hade inte länken till kretskortslayouten?
Layouten fanns inte med i tidningen den ska tydligen gå att ladda ned från deras hemsida men det verkar som om de inte har lagt in den än iaf.
Jag kommer def bygga detta bygga främst för att den har enkla komponenter och driv av låg spänning. Jag kommer dock att lägga till en timer med relä som inte slår på utgången förrens röret är varmt nog samt ha ngn snygg led som visar att det är varmt.
Ni har nog missat en av mina frågor innan. Hur påverkas ljudbilden av att man blandar trissor med rör??
Sen kom jag på oxå.. hur många mW kan man räkna med att den kan ge?
EDIT!!!
Jag har fått tag på layouten i pdf format från elektor.com
- anders_bzn
- Kontakt:
Testade att bygga denna förstärka från headwiz!
Kopplade bara upp en kanal och det lät bra. Sen var jag tvungen att packa ner rubbet inför flytten. Nu ska jag bara bygga färdigt verkstan innan det blir mer kopplat.
Kopplade bara upp en kanal och det lät bra. Sen var jag tvungen att packa ner rubbet inför flytten. Nu ska jag bara bygga färdigt verkstan innan det blir mer kopplat.
mmm fast den kör med fler rör samt HV. lite det jag slipper med denna krets.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jo, det är sant. Men det är mysigt! Rör är så rart, det är min nya hobby!
Jag byggde en stabbad nätdel för glödspänningen (DC-glöd) och en stepup regulator för högspänningen! Inga likriktarrör och anodspänningstrafar blev det. Den går på 12V faktiskt, men det blir ju någon ampere och ganska varmt... Speciellt då av att göra 6.3V glödspänning och bränna bort ~6V i regulatorn...
Jag byggde en stabbad nätdel för glödspänningen (DC-glöd) och en stepup regulator för högspänningen! Inga likriktarrör och anodspänningstrafar blev det. Den går på 12V faktiskt, men det blir ju någon ampere och ganska varmt... Speciellt då av att göra 6.3V glödspänning och bränna bort ~6V i regulatorn...
hur funkade bilradioapparater som var rörbestyckade ? gick ju knappast att switcha upp spänningen på dne tiden menar jag, och man hade ju inte mer än 12V likspänning, jobbigt att transformera upp då också 
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det finns rör som är avsedda för 12.6 V anodspänning, och dessutom har jag för mig att man också använde vibrerande omformare för att få upp spänningen.