Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Hallå.
I nyaste utgåvan av elektor presenterar de ett litet rörsteg för hörlurar. Funderar på att bygga denna men jag förvånades över en sak.
Länk till artikeln.
http://www.ladda-upp.com/bilder/24225/r-C3-B6rsteg
Näml att matningsspänningen verkar vara 12V. Visste inte att det fanns rör med så låg matnings spänning. Stämmer detta verkligen? Jag är helt nybörjare vad gäller rör.
Vilken ljud karaktär har detta steget tror ni jämf med ett rent rörsteg?
Ser att uppvärmnings tiden är ca 30 min. Hur kan man avgöra om det är tillräkligt uppvärmt eller inte? Vad är symptomen på ett "kallt steg" går detta mäta med scope?
I nyaste utgåvan av elektor presenterar de ett litet rörsteg för hörlurar. Funderar på att bygga denna men jag förvånades över en sak.
Länk till artikeln.
http://www.ladda-upp.com/bilder/24225/r-C3-B6rsteg
Näml att matningsspänningen verkar vara 12V. Visste inte att det fanns rör med så låg matnings spänning. Stämmer detta verkligen? Jag är helt nybörjare vad gäller rör.
Vilken ljud karaktär har detta steget tror ni jämf med ett rent rörsteg?
Ser att uppvärmnings tiden är ca 30 min. Hur kan man avgöra om det är tillräkligt uppvärmt eller inte? Vad är symptomen på ett "kallt steg" går detta mäta med scope?
Re: Frågor ang hybrid hörlurs förstärkare.
Var lite nyfiken på att testa att bygga detta med, du hade inte länken till kretskortslayouten?
- Illuwatar
- Kontakt:
Intressant konstruktion. Bandbredden var inte så tokig... Själva röret körs i "svältmod" på grund av den låga spänningen - har dock inte mer detaljer att komma med då jag aldrig byggt något liknande. Garanterat så körs röret utanför specarna.
Om någon bygger så får ni gärna redogöra för resultatet.
Om någon bygger så får ni gärna redogöra för resultatet.
- Electricguy
hehe, vilket sammanträffande
jag planerar nämligen att bygga ett rörbestycket försteg som också drivs med 12volt.