Elomformare och skyddsjord

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elomformare och skyddsjord

Inlägg av danei »

Om den är godkänd för inkoppling av reservkraft så är den sådan. Risken är att den då kostar en mindre förmögenhet.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En fundering jag fick som kanske kunde vara ett alternativ... Går det inte att helt enkelt använda en UPS för datorer? Den känner när spänningen försvinner och kopplar då in sitt interna batteri på bråkdelen av en sekund och ger automatiskt 230VAC till förbrukaren :humm: Det gör väl inget att cirkpumpen går på UPS:en normalt hela tiden?
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Förstår..
Byggde denna till en granne för nått år sen, Nu skulle en annan granne ha en likadan så jag lånade den gamla för att se vad jag använt för konaktor osv ...

De torde inte bli så nöjd nu när de inte får använda den igen :humm: skit också
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sannolikheten att det går illa är ju liten. Men som sagt enligt reglerna får man inte ha det så. Men ska man följa dem så får du ju inte göra det ändå.
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Har det varit till mig själv har jag inte funderat så mycket mer men när det är till någon annan så känns det inte lika roligt längre
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Kontaktorn skall ha tvångsbrytande kontakter.

Hur laddar du batteriet?
Kanske laddaren även kan driva invertern, dvs. pumpen drivs alltid av invertern
(PeterH's förslag fast med lösa delar).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Problemet kvarstår med avbrott på PEN (eller PE vid 5-ledarsystem) OCH ett annat fel runt inverter och pump.

Det är ytterst osannolikt men men...

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är dubbelfel och brukar normalt inte behöva beaktas.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag vet, och kanske tom kräver trippelfel

och "jag tycker" Båtdoktorn kan fortsätta bygga en till, den invertern kommer fullständigt att kollapsa om den ska försöka driva nätet baklänges.
Med en tvångsbrytande kontaktor så är risken på nanonivå.

Protte
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Tror inte att konaktorn som jag har är tvångs brytande dock

Men man kana ju sätta två hjälp konaktorer till.Så måste två kontakt funktioner bränna fast samtidigt för att det ska mata bakvägen ...en idé jag fick

Men som som det skrivs ovan så kommer omformaren att lösa ut rätt fort .. om den ska driva nätet ...
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Ytterligare en variant är att byta cirkulationspumpen mot en 12-Volts.
jimmy_r

Inlägg av jimmy_r »

En UPS som matar pumpen hela tiden är att föredra, hur stor effekt upptar pumpen?
Denna UPS är säkert billigare än dessa som används till en dator för där kräver man sk avbrottsfri kraft; det gör väl ingenting om pumpen stannar några sekunder?
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag "tror" att kontaktorn är tvångsbrytande. Det är väl det som är skillnaden mellan en "vanlig" kontaktor av liten modell och ett "vanligt" relä av stor modell.
Kontaktorn har ju ett ankare med kontakterna på sig som rör sig fram och tillbaka, om en kontakt fastnar så kan inte ankaret åka tillbaka. Ett relä har ju långa fjädrande tungor så att en kan svetsa och de andra ändå fjädra tillbaka till nc. Det finns reläer som är tvångsbrytande, då sitter en litten plastbrygga som binder ihop tungorna vid kontakterna.
Vid konstruktion an maskinsäkerhet (läs nödstopp och liknande) så använder man standard-kontaktorer dvs de som grossisterna har på hyllan (som den du använd, även om 2nc, 2no konfigurationen är lite ovanlig) Man sätter två standard kontaktorer i serie och anväder en nc hjälpkontakt kopplad till säkerhetsrelä som övervakar att båda kontaktorer slår ifrån. Hela tankesättet med detta kräver att kontaktorerna är tvångsbrytande. Att man använder 2 kontaktorer i serie är för att vara säker på att motorn stannar även om en kontaktor har svetsat. I fallet här är det ju ingen risk med att motorn fortsätter gå på ups eller nätet. så två kontaktorer behövs inte.

Så tvångbrytande tycker jag att det borde vara som du har gjort, om det finns andra krav på en reservkraftsomkopplare har jag ingen aning om.
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Bild

Så här ser kontaktorn ut invändig tror inte att den kan växla över om den har bränt fast
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Vad tror ni ? :humm:
Skriv svar