Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1314
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av rysshack.se »

Någon som vet vilken elmotortyp som är bäst för rena elbilar (ej hybrider)?

Vilka motortyper används vanligen på rena elbilar? och varför använder de de motorerna?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1314
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av rysshack.se »

När man tittar på några olika elbilar så är upplägget lite olika

Buddy, den norska biltilverkaren, har en 72 Volts DC motor.

EV1 hade en 3fas AC motor.

Tesla roadster har en 375 volts AC, induktionsmotor
Att ha en hög spänning verkar vara en bra ide, då man slipper en del tjocka kablar i fordonet....
Är imponerad av den där teslan.
248 HP (185 kW) @ 5000-8000 rpm rätt stort område som den har så hög effekt.

Juste vrid oxå!
Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av danei »

Olika motorer har olika för och nackdelar.

DC motorer har kol som slits och kräver underhåll. De går inte att köra lika varmt heller.
Asynkronmotorer har dåligt startmoment. Och kräver en mer avancerad motorstyrning.
En permanentmagnetiserad synkronmotor är nog det som kommer mer och mer. Hög verkningsgrad, lågvikt. Men kräver mycket av motorstyrningen.

Men som sagt det är för och nackdelar på det mesta. Nu används nog DC nästan bara på hemmabyggen. För att det är enklare.
JanErik
Inlägg: 3191
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av JanErik »

Asynkron induktionsmotor. Förmånlig och underhållsfri motor, dock dyr styrning. Regen kommer närmast automatiskt.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av bearing »

Jag tror Tesla Roadster använder motor från AC propulsion.
http://www.acpropulsion.com/tzero/AC150_Gen2_specs.pdf

Motorn väger 50 kg och ger 150 kW vid 336V (toppeffekt, ej kontinuerlig, antar jag).
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av netrunner »

Frågan är ju även var man har motorn.

Om man från början bara har 15hk så är det kanske inte så kul att förlora 20% i en växellåda.

Motorn sätter man med fördel direkt i hjulet.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av bearing »

Dock går det inte att få så hög effektdensitet ur en hjulmotor eftersom att effektdensiteten är proportionell mot varvtalet.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1314
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av rysshack.se »

Ett till problem med hjulmotorer är att hjulen blir tunga, det krävs annan dämpning.

Att slippa växellåda är givetvis att föredra, man slipper en till sak som kan gå sönder.
Det bör gå att linda motorerna på olika sätt för att få dem att vara effektiva på olika varvtal.
Givetvis är totaleffekten en funktion som påverkas av varvtalet......
Men det känns ju inte helt orimligt med mindre personbilar med navmotorer på alla fyra hjulen.

Porsche byggde i början av 1900 talet hjulnavsbilar.......
Bild

Undrar vad 100 år av utveckling i det hållet hade givit??
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av mrMagoo »

bearing skrev:Jag tror Tesla Roadster använder motor från AC propulsion.
http://www.acpropulsion.com/tzero/AC150_Gen2_specs.pdf

Motorn väger 50 kg och ger 150 kW vid 336V (toppeffekt, ej kontinuerlig, antar jag).
det var från början meningen att tesla och acpropulsion skulle samarbeta men så blev det inte och tesla utveklade en egen motor.
JB Straubel är en av hjärnorna bakom motor och drivlina, han var i Sverige -07 med en prototyp och justerade antispinn abs m.m
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av EvilGhozt »

Jag skulle vilja påstå att man ska använda en växellåda trotts att man förlorar en vissa effekt, då man tjänar mycket på lägre farter exempelvis i stan, då växellådan drevar ner. normalt sett så brukar fjärde växeln vara 1:1.

Påståendet att växellådan skulle vara ett till rackelmoment tror jag inte är ett bekymmer om man inte väljer en kass skrotfärdig låda då t.ex en elmotor är på 20kw och en bensin motor kanske är på 120kw så tror jag inte lådan tar någon stryk alls, blir nog en evighetsmaskin... :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av blueint »

Disellok har använt sig av likströmsmotor, växelriktare+asynkronmotor, permanentmagnetiserade synkronmotorer i den ordningen. Så man kan ju anta att det säger en del om effektiviteten ;)

Modernare lok och motorvagnar driver direkt på hjulen (om jag minns det rätt).
patrik77
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 januari 2006, 22:35:45
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av patrik77 »

Ja eller nej, beror på hur man ser det. Drivningen sker alltid via någon form av enstegs kuggväxel! :)


--------------------
Tips: Citera inte det föregående inlägget. Det är regel nr 1 och står med röd fet text strax ovanför rutan där man skriver inlägg.
Varför inte citera föregående inlägg? Svar: För att det är onödigt. Texten syns ju redan precis ovanför. :)
Jag tog därför bort citatet.
//Jimmy
--------------------
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken elmotortyp är bäst för en elbil? Och varför?

Inlägg av whynot »

Permanentmagnet motorer är bra och absolut inte någon motor i hjulen ska så lätt som möjligt där. Bygg ett elfordon inte bil så åker Du billigt sen. Platta däck så diametern är samma på hela slitbanan annars bromsar halva däcket.
Skriv svar